När du ska bygga hus behöver du ett lån som kallas för byggnadskreditiv. Det är mycket lämpligt att se till att man får ett kreditiv som är högre än den beräknade produktionskostnaden. Är produktionskostnaden 1.9 Mkr så se till att få ett kreditiv på 2.0 eller 2.1. Precis som med andra typer av krediter så betalar man bara för den summa pengar som man utnyttjar så det finns ingen anledning att försöka hålla byggnadskreditivet så lågt som möjligt.

Tvivlar på att banken tillåter möbelinköp med pengar från byggnadskreditivet. Det får nog bli ett "vanligt" lån om du vill köpa möbler. Kolla med banken.
 
Du kan säkert få en entreprenör att skriva finplanering som grovplanering på kvittot. Det beror kanske på hur mycket pengar det rör sig om och hur pass bra koll banken har på vad den egentliga grovplaneringen bör kosta.

Banken vill ha kvitto på alla kostnader som dras från kreditivet. Möbler och trädgårdsväxter tror jag inte de godkänner utan det ska vara kostnader som de tycker att de får täckning för i byggnaden.
 
En liten fråga:
När värderat huset efter att bygget är klart, hur mycket är det man får ta som bottenlån? 80% eller?
 
Brukar kunna vara en förhandlingssak men normalt är det 75% av husets värde. En del låneinstitut/banker med väldigt låga räntor ligger under detta och vissa andra banker ligger av olika skäl över detta, 85% erbjd en bank vi var i kontakt med.
 
Det som märks är att det fungerar olika för olika byggare. Kanske beror det på vilken typ av bygge det är.
I vårt fall lämnar vi fakturorna till banken som sköter betalningarna åt oss. Bil, möbler, semesterresa och allt annat som inte har med husbygget att göra kan man glömma att köpa för byggnadskreditivet. I alla fall sa våran bank så.
 
Vi har samma villkor som General Failure, d.v.s. banken tar emot alla fakturor och betalar dem allt eftersom. Saker som inte hör till bygget får man ej låna för.
Om det sedan skulle vara så att huset värderas så pass högt att man kan belåna huset mer för att göra klart trädgården så kan nog banken gå med på det, fast möbler och bil kan nog vara svårt att få samma ränta på - fast vem vet det kanske finns generösa banker....
Om man äger något idag som man säljer så kan man ju använda del av vinsten till sådana inköp om huset blir högt värderat. I vårat fall känns det viktigast att bli av med topplånet och om vi sedan kan låna lite mer bottenlån för att få tomten klart så kör vi naturligtvis på den linjen.
Jag tror att det bästa är att gå och prata med olika banker - det tar tid men det är så mycket man måste hålla reda på och pengar känns som ett känsligt ämne...

//Anna
 
Vi har fått byggnadskreditiv från banken men där har dom räknat vad huset kommer att kosta att bygga, minus det dom räknar att vi ska sälja vårt hus för.
Jag undrar om dom tror att vi ska sälja huset innan vi kan flytta in i det nya :-/
Var ska vi bo under tiden ???
 
Det låter konstigt. Jag tycker banken borde ge er kreditiv för hela produktionskostnaden plus pengar för oförutsedda utgifter. Sen när ni sålt huset så använder ni de eventuellt överskjutande pengarna för att minska lånet på det nya huset alternativt använder pengarna till de delar av husbygget som kanske kvarstår.
 
Det tyckte jag också, vi skickade hela produktionskalkyl till banken och när man ser resultatet, ser man att dom har räknat bort det som vi tror vi kan flytta från försäljningen till det nya huset. :-[
Vi ska ringa och fråga hur dom har räknat fram mindre än produktionskalkylen.
Tack för hjälpen
 
Får jag fråga General Failure vad han fick för ränta på kreditivet och vilken bank är det?

Det vore bra att jämföra med vår bank som verkar krångla så mycket.
 
5.40 % hos FSB.

Kan tillägga att trots att vi sålde lägenheten (och fick en massa pengar över) innan vi fixade kreditivet så fick vi ett kreditiv på hela produktionskostnaden plus 150 kkr för oförutsedda kostnader.
 
Tack ! vi fick 6.50 från SEB!
och som du fick höra inte för hela beloppet.
Kan man byta även om man har skrivit på??
 
Vet inte om det går att byta eller avbryta.
Man kunde ju tänka sig att ni struntar i att använda kreditivet hos SEB och går till en annan bank och fixar ett nytt men å andra sidan så har ni antagligen redan skapat pantbrev på lånet så det är möjligt att ingen annan bank ställer upp.
Får ni inte loss pengarna för gamla huset (eller om ni inte får så mycket som ni/banken tänkt) innan slutnotan på nybygget ska betalas så hamnar ni i en lite trist situation. I er situation skulle jag nog säga till SEB att ni vill höja kreditivet så att det täcker hela produktionskostnaden.
 
Hej General Failure!
Hur fick du så låg ränta?
Om man tittar på en annan tråd om kreditivet här på forumet, ligger dom flesta på 6+-
Känner du någon på banken?
Har du varit länge kund hos dom?
 
Sweli skrev:
Hej General Failure!
Hur fick du så låg ränta?
Om man tittar på en annan tråd om kreditivet här på forumet, ligger dom flesta på 6+-
Känner du någon på banken?
Har du varit länge kund hos dom?
Jag har varit kund hos FSB så länge som jag har haft egna pengar och jag känner ingen särskild person på banken. Personligen tror jag inte att någon av sakerna påverkar den ränta man får. Vill minnas att det var någon i forumet som fick 4.98 % hos Nordea så vårt kreditiv hos FSB är nog inte lägst.
Hur gick det till? Jag vet inte. Jag bara ringde banken och sa att jag vill ha ett byggnadskreditiv. Jag prutade inte och kontrollerade inte med flera banker. Hade kanske bara tur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.