Hejsan,
Har ngn erfarenhet av roxistenhus? Var de bra att arb med? Den säljare vi har träffade var väldigt diffus vad som ingår osv.

 
Hej,

nej men jag är lite i samma situation som du...
 
Fick en offert från dem, men en kollega från Trelleborg (där de har sitt säte) avrådde starkt från dem. Priset var en bit högre än konkurrerande bud från en annan bggare som jag hade förtroende för, så det blev ingen affär med dem.
 
Vi träffade dem 2 ggr. trots ett flertal telefonsamtal, lyckades de aldrig få fram en offert. Som jag ser det är de väldigt oproffsiga.

Ingen rekomendation från min sida :-/

//M
 
De gav oss en snabb offert medan andra stora husföretag aldrig hörde av sig .
 
En säljare kom till tomten och skulle höra av sig.

Har inte hört ett ljud på 5 månader sedan dess, trots att jag lämnade meddelande på mobilsvar.
 
Jag har varit i kontakt med dom för ca två månader sedan. Jag bad yttryckligen om att få träffa Gunnar Bohlin (grundare av företaget och erfaren byggare) och stämde träff på deras kontor i Trelleborg. Anledningen till att jag ville träffa Gunnar var att jag är "hempulare" dvs vill göra en del av entreprenaden själv och ansåg att Gunnar var den jag lämpligast bollade mina önskemål med. Vid mitt besök fick jag inte mer än hälsa på Gunnar, sedan tog företagets slipade säljare vid mötet. Honom hade jag lika gärna kunnat träffa på min tomt istf att köra dessa 18 mil t o r.

Säljaren gjorde en snabb överlagsberäkning på mina ritningar och kom fram till 2.6 Mkr för mitt hus då jag skulle göra invändiga arbeten själv. Denna siffra skulle dock kunna revideras nedåt en aning efter en noggrannare granskning av deras byggnadsingenjör.
Som ingenjör och kontrollfreak ställde jag byggnadstekniska frågor till säljaren som var helt bortom hans kunnande.

Roxi verkar ha gått från att ha varit ett företag som helt agerat efter kundens önskemål beträffande delad entreprenad till att bli ett stort husföretag som tex Örement och Haaks. Det fullständigt haglar in förfrågningar till Roxi enligt säljaren som ärligt erkände att dom prioriterade totalentreprenadsförfrågningar.

Jag har inte fått en offert än och saknar den inte heller.
Jag tjänar ungeför en hundring i timmen efter skatt. En generell husbyggare (läs snickare, betongare, elare, VVS:are mfl) tar en femhundring i timmen. Säljaren av ett hus skakar nog loss 2% av husförsäljningspriset, kanske runt 50 kkr för min förfrågan. Det är nog ganska klart att man faktiskt tjänar på att göra en del själv om man kan skaka loss tiden. Vår familj har i dagsläget ett billigt boende och kan bygga i lugn och ro. Jag kommer att projektera hela husbygget själv. Jag upprättar A-ritningar och vissa konstruktionsritningar själv (dellevernatörerna bidrager ju med sina). Jag kommer själva att plocka in entreprenörer för ingående moment samt göra en hel del arbeten själv. På detta sätt räknar jag med att spara runt 800kkr jämfört med schablonberäkningen från Roxi. Jag kommer säkert att lägga ner tusen timmar på bygget men ger mig då en "timlön" (pga sparandet) som gör det värt att t o m ta tjänstledigt från jobbet.

Jag tror Roxi gör mycket fina hus med mycket god kvalitet, min ekonomiska situation tillåter dock inte mig att anlita dom.
 
Glömde säga att jag fått lite tips av vänliga personer här på detta forum som jag gladeligen bjuder på en fika eller en öl i min trädgård nästa sommar :)
 
Varför inte gå med i nätverket, Stenhusbyggare i Skåne?

Lite av à la amish-folket i USA. Alla som byggt tidigare delar med sig av erfarenheter och lärlingarna bjuder under diskussionsträffarna på fika, öl, lunch eller middag som tack.

Funderar själv på att gå med för kommande husbygge i Malmö.

Lycka till! :) :) :)
 
Familjen_Bygg skrev:
Varför inte gå med i nätverket, Stenhusbyggare i Skåne?

Lite av à la amish-folket i USA. Alla som byggt tidigare delar med sig av erfarenheter och lärlingarna bjuder under diskussionsträffarna på fika, öl, lunch eller middag som tack.

Funderar själv på att gå med för kommande husbygge i Malmö.

Lycka till!  :) :) :)
VA!!?? Hur har jag lyckats missa det!
Kontaktinfo gärna!
eller ligger detta inom byggahus.se

Mvh Mattias
 
Hej hopp,

Höll på att dra igång en offertrunda med Roxi nu men fick samma vibbar som många i forumet upplevt.

Bygger i Stockhholmsområdet och är hyfsat insatt i markarbeten men skulle behöva tips på lättbetongentrepenörer... ;)

Må gott!

/Niggo
 
Niggo skrev:
Hej hopp,

Höll på att dra igång en offertrunda med Roxi nu men fick samma vibbar som många i forumet upplevt.

Bygger i Stockhholmsområdet och är hyfsat insatt i markarbeten men skulle behöva tips på lättbetongentrepenörer... ;)

Må gott!

/Niggo
Enkelt, ring till HH-celcon så tipsar dom om den närmaste för dig. Annat var det på Yxhults tid (typ tre år sedan), då hade man inte en chans att gå utanför de "kända" stenhustillverkarna för att få en stomme med stående element rest!

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.