S smurfen72 skrev:
Hur menar du att 1800 liters tanken kan vara halvfull det är ju vikten på vattnet som gör att det skiktar sig och det bryr sig inte om volymen så länge man parallellkopplar dom. Däremot höjden på tankarna spelar roll jag skulle satt tanken med shunt och vv uttag absolut inte lägre utan gärna lite högre.
Men samtliga tre tankar är lika höga. Menar ni att jag fortfarande borde sätta VV-tanken (tank #1) högre?
 
Är dom lika höga skulle jag låta dom vara i samma höjd.
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
Jobbar fortfarande med gjutformen för väggarna. Såhär ser det ut för tillfället:
Pågående arbete med en ofärdig gjutform av trä för betongväggar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målet var att kunna gjuta i morgon, men jag har fyra sektioner kvar, så jag kommer inte att hinna klart till i morgon. Blir förhoppningsvis gjutning på senast tisdag.
 
Råder dig bara till att prata med en rörmokare som har erfarenhet av panninstallationer.

Skillnaden i höjd på tankarna har med skiktning att göra.
Jämnt och lika flödesmotstånd till tankarna har med laddningen att göra!
Båda är viktiga.
 
  • Gilla
Felk84
  • Laddar…
Detvär absolut ingen garanti att det funkar att en rörkrökare har installerat den. Att göra det själv efter att man rotat information och funderat på olika lösningar är sannolikt bättre.
 
  • Gilla
Nils-Orvar och 3 till
  • Laddar…
Se till att dra grova rör så blir flödesmotståndet minimalt det är ganska låga flöden det handlar om. Med flera stora tankar skulle jag nog valt sätta dom seriekopplade.
 
Är det låga flöden så behövs inte grova dimensioner. Priset tenderar att stiga fort när man går upp i dimension.
 
Man vill ha låg flödeshastighet så det skiktar sig bra visserligen kan man säkert gå upp i dim på slutet men normalt handlar det om korta sträckor så vitsen uteblir.
 
S smurfen72 skrev:
Med flera stora tankar skulle jag nog valt sätta dom seriekopplade.
Verkligen inte rätt sätt att koppla de på.
 
För att få skiktningen räcker det som sagt att man går upp på slutet. Lämpligtvis till samma dimention som anslutningen på tanken har. Kolla rörpriser i olika dimentioner så förstår du var jag menar. Jag har just bytt pannan.
 
D Daniel 109 skrev:
Detvär absolut ingen garanti att det funkar att en rörkrökare har installerat den..
Definitivt inte, men en med god erfarenhet av just panninstallationer.
Det är inte gjort i en handvändning att fylla tankarna jämnt och bibehålla skiktningen.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Verkligen inte rätt sätt att koppla de på.
Och varför inte ?
 
Det funkar att ha dem i serie. Det finns absolut fördelar med det.

Mins föräldrars anläggning är byggd av en stor rörfirma på orten. Den får ibland för sig att bara fylla ena tanken. Rördragningar över sotluckan är en annan variant jag sett efter dem. Som amatör kan man lägga klart mer tankemöda bakom installationen.
 
Att lägga de i riktig serie så att tankarna fylls en i taget är verkligen inte att rekommendera.
Hur ska skiktningen bibehållas när du tömmer de via rediatorslingan, varmvatten osv.
Paralella med lika långa rör till samtliga tankar är det enda rätta för optimal funktion. Går åt kanske lite mer rör men det får man ta.
 
Radiatorslingan är naturligtvis kopplad mellan första och sista tanken. Varmvatten bör vara genererat via tappvattenautomat för att det ska funka utanför uppvärmnings säsong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.