Hej! Jag ska renovera mitt kök, och behöver tänka lite ekonomiskt..

Har hittat luckor på hth som jag är väldigt förtjust i. De kan även erbjuda mått på stommar och luckor som ikea inte riktigt kan möta.
Men, om jag skulle vilja köpa ikeas bänkskiva i sten, inkl spishäll och diskho - funkar det då att sätta på hths stommar? Vad behöver man kolla? Kan det bli problem?

Är lite andra saker jag också får kompromissa med om jag väljer ikea. Jag vill ha en köksö, men den kan inte vara mer än 85 bred. HTH kapar stommarna så jag får skåp på baksidan som bara är ca 20 cm djupa, men det kunde inte ikea lösa. Men kanske skulle en snickare kunna lösa det på nåt smart sätt?

Även belysningen blir inte som jag tänkt mig med ikea. Jag vill ha spottar under skåpen - inte i dem. Men kanske också är lösbart på annat sätt?
 
De enda som kan svara dig på det till 100% är Ikea.

Det du ska kolla med dem är om du kan välja djupmått själv eftersom HTH´s bänkskåp är 565mm och kräver bänkskivedjup på 600mm.
Ikeas nya egna standard kräver 635mm djup på bänkskivor och det måttet anger de på sina bänkskivor, men eftersom du ska ha de i sten som ändå måste måttbeställas så borde du ju kunna måttbeställa dem på alla hållen.

Jag antar att du funderar på HTH GörDetSjälv och ett par tips på vägen då är och se till så du får med t.ex följande saker som annars tyvärr lätt glöms bort av många säljare då det ingår i deras ordinariesortiment med automatik.

* Plastlister till bottnen av socklarna.
* Dämpare till skåpsluckorna.

Absolut bästa lösningen med spotlights under skåpen får du genom att antingen köpa en skiva som du/montör gör hål i för spotlights samt spårar för kablarna och sen skruvas denna under väggskåpen (inifrån).
Det går även att köpa färdiga ljusbottnar på HTH som kommer i rätta måtten med spårning för kablar och hål för spotlights där man vill ha dem placerade. (Då beställer säljaren de från ordinariesortimentet)

Beställ gärna med minst en förlängningskabel per spotlight för de har bara 2m kabel per lampa och det krävs oftast betydligt mer för att trolla upp dem ovanför skåpen där man helst vill gömma transformatorerna.
Sätter elektrikern vägguttag över väggskåpen där transformatorerna ska kopplas in med stickkontakter, så gör man ett hål på ca. 86mm med en hålsåg i toppen på skåpen precis vid vägguttagen och genom detta kan man då komma åt att byta transformatorerna i framtiden.
Hålen döljer elektrikern enkelt med vita doslock av plast.

Lycka till :)
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
565 mm är väl ett rätt tråkigt mått, tror vi har det i lunchrummet på jobbet, men det är
givetvis en smaksak.
Om man får plats så tycker jag det är värt varenda krona att satsa på en djupare skiva tex Kviks XL kök
som har 718mm skiva.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
565 mm är väl ett rätt tråkigt mått, tror vi har det i lunchrummet på jobbet, men det är
givetvis en smaksak.
Om man får plats så tycker jag det är värt varenda krona att satsa på en djupare skiva tex Kviks XL kök
som har 718mm skiva.
Tråkigt och tråkigt...
Merparten av köken håller det måttet idag.
Djupare bänkskiva är plus men det är lätt att flytta fram bänkskåpen ju
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.