Hej!

Kollar runt på plåttak till min utbyggnad. För att få så högt i tak som möjligt är jag på jakt efter plåttak som klarar de där 6-7 graderna lutning. De vanliga plåttaken, som ser ut som tegeltak, har ju alla en rekommenderad lutning på minst 14 grader. I vissa fall kan man ha en lägre vinkel om man tätar alla skarvar men att lägga ett sådant på tak med 6 graders lutning - är det galet?

Har även kollat på klickvarianter så som de som Johansson plåt säljer och lindab men, utöver det högre priset, så har de en rekommenderad lutning på runt 10 grader.

Någon som har erfarenhet av något sådant?
 
Jag ska göra en utbyggnad med 7.5 grader taklutning. Enda alternativet som jag ser är riktig dubbelfalsad plåt. Visst det är dyrt, men kommer o andra sidan hålla tätt och förhoppningsvis hålla mitt liv ut. Alternativet är papptak, men det är inget alternativ för mig.
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Att lägga tegelimiterad korrugerad plåt på 6 graders lutning är fullkomligt vansinne hur du än tätar skarvarna.

Vi hade dubbelfalsad plåt på 5 graders lutning på garageändan och det gick inte att få tätt hur vi än försökte i många års tid. På vintrarna blev det isryggar och ovanför dem rann vattnet in eftersom taket var för plant för att vattnet skulle rinna över isryggarna. Därför måste taket skottas helt rent med en plastspade efter varje snöfall. Så fort man slarvade med skottningen läckte det in.
Till slut efter många års krångel rev vi bort garagetaket och spikade nya fackverkstakstolar med 12 graders lutning och lade nytt falsat plåttak på. Sedan har det hållit tätt.

Med den erfarenheten i bakhuvudet skulle jag inte lägga falsad plåt på ett tak som lutar under 10 grader. Enda alternativet på sådana tak är enligt min åsikt tre lager beckad bitumenfilt (takpapp) men framför allt skall man inte bygga tak som lutar under 10 grader.
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren!

Och bara så att jag inte missuppfattar något: när ni säger dubbelfalsat plåttak så är det riktiga plåttak ni menar och inte de klickvarianter som finns (rediviva, Lindab osv)?
 
Ja, riktigt plåttak lagd av plåtis. Och nog fasen måste man med ett rätt lagt plåttak med underlagstak få det tätt. Sen kan jag hålla med om att det inte är optimalt med så låglutande, men som i vårt fall då vi ska bygga ut finns det en hel del aspekter att väga in. Sen kommer vårt tak vara helt slätt utan genomföringar vilket jag räknar med gör sitt på att dra ner priset till rimlig nivå.

Läser man i Lindabs handbok så säger det "
En av de begränsningar som förekommer är takets lutning som i Norden
skall vara minst 1:10 eller 5,7°. Vid hellånga band där taket
avvattnas med yttre hängrännor och där inga hinder finns i form
av takluckor eller dylikt kan en lutning ned till 3,6° (eller ca 1:16)
accepteras."
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Jag har samma erfarenhet som heimlaga när det gäller garage tak, mitt läcker in om jag inte skottar.

Däremot så ja jag tp40 på carporten som lutar lika lite men då i full längder, runt 8m och det tycker jag borde hålla tätt? Med papp under så klart. Kan inte se att det skulle kunna läcka in annat än av ev kondens
 
Klickplåttaken är inte dubbelfalsade. Det är knappt ens ordentliga enkelfalsar på dem.

Jag anser att Lindabs handbok pratar smörja.
 
Jag tittade på Planja trend för en tid sedan men jag tyckte de var väldigt dyra i förhållande till vad man får. Dubbelfalsad plåt borde du kunna få för runt 1000kr/kvm (med montering) speciellt om det är ett slätt tak.
 
H heimlaga skrev:
Jag anser att Lindabs handbok pratar smörja.
Det där gäller ju inte klickplåt. Det är ju för dubbelfalsad plåt. Planjas klick kan man lägga ner till 8 gr.
 
En handbok som lovar att man kan lägga dubbelfalsad plåt på tre graders lutning pratar smörja!

Redigerat: Rättat skrivfel
 
Redigerat:
Men det är ju inte för klickplåt utan vanlig bandtäckning!
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Det var ett skrivfel...... ursäkta...... jag skall ändra det.
 
En fråga till angående detta.

Att 14 grader är minimum för de tegelliknande aluminium/plåt-taken är väl för att vattnet kan dra in i skarvar vid snö/is på taket.
Ser att en taktillverkare kan leverera tegelliknande plåttak med längder upp till 7 m. Mitt tak är 5 meter, vilket innebär att man åtminstone skulle slippa horisontella skarvar helt. Däremot kommer jag inte undan de vågräta mellan varje parti. Om man ökar överlappat mellan varje parti, hur tror ni man skulle kunna minimera risken för läckage då?
Någon idé om att ytterligare täta de vågräta skarvarna eller något?
 
Plåtis kan även lägga helsvetsat tak om det är riktigt låg lutning.
 
Det handlar inte bara om skarven. Varenda skruvhål är en potentiell läcka och då man tittar på hur tätningarna brukar se ut efter några år så ser man ju att vattnet måste rinna av taket snabbt om det inte skall läcka in.

Går det verkligen inte att öka taklutningen på något vis?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.