Hej,

Jag är mitt uppe i en renovering och behöver utöka maskinparken med ett verktyg. Kommer nu i dagarna att börja sätta upp köket (IKEA) och där är det många täcksidor som behövs kapas. Antar att sticksåg inte är att rekommendera för att kapa täcksidor, så har börjat klura på att införskaffa en cirkelsåg, sänksåg eller gersåg. Misstänker dock att det inte går att kapa täcksidor med gersåg? Men jag kommer även behöva kunna kapa golvlister framöver och då hade det varit skönt om det faktiskt fanns ett verktyg som pallade båda delarna. Är det något av de verktygen som faktiskt klarar det?
 
För att kapa täcksidorna använder du en handklinga av något slag med ett anhåll. Fintandad klinga. Lyxversionen är sänksåg på skena. Det går med sticksåg också med anhåll för att såga helt rakt och ett fintandat blad.

För listerna lär du behöva en gersåg, manuell eller motordriven. Klart att det går att göra med handklinga, men det kommer bli jobbigare.
 
Jag fick tipset att kapa täcksidorna med en fintandad fogsvans. Så gjorde jag också och det blev mycket bra resultat. Billigt i inköp! :)
I ditt läge skulle jag göra så och sedan köpa en kap/ger-såg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.