Hej.

Vi bor i ett parhus med platta på mark byggt 1991.
Vi flyttade in i maj och har upptäckt under sommaren att det är väldigt mycket silverfiskar här.

Har fått dom artbestämda av Anticimex den nya silverfisken " långsprötad silverfisk" som även tål torrare klimat. För vi har dom inte bara i badrummet.
De finns på båda våningarna (och även i badrummen) men mest på nedervåningen under golven och i väggar och kommer fram under bla golvlisterna och under köksskåpen.
Det ligger ekparkett på hela undervåningen (lagt 2013) (öppen planlösning, inga trösklar).
På halva ytan ligger parketten på en annan parkett lagd ca 5 år före, och på halva ytan ligger parketten på en plastmatta. Det blir ganska stora djupa glipor i golvlisterna särskilt där det är dubbelparkett.

Pratat med Anticimex och visst kan man spruta med gift men då får man göra det flera gånger och silverfiskarna kommer ofta tillbaka ändå. (Har sprutat själv med Radar, 3 gånger med 3 veckors mellanrum under köksskåpen. LÅg massa döda fiskar varje gång. )

Då jag har ett litet barn som kryper på golvet så vill jag inte spruta med gift utan då var det bästa rådet enligt Anticimex försöka försegla golvet och alla håligheter och glipor i hela lägenheten. DVS att ta bort golvlisterna och ha i Myrnixpulver i glipan mellan golv och vägg och försegla golvet ,dvs täta springan mellan golv och vägg och sen sätta dit golvlister igen.

Men hur gör jag det? Det är ju ett flytande parkettgolv.
Kan jag ha i mjukfog tex Akryl/latexfog?
Den har ju inte så stor rörelseförmåga ca 10 % men är lätt att ha dit och inte så kladdig.

Golvfog/nåtningsfog har större rörelseförmåga 20-25 % men det vet jag inte om det räcker för rörelse i golvet mellan sommar, höst och vinter. Dessutom är den ju jättekladdig och går inte att torka av med en trasa med vatten som mjukfogen gör.

Mjukfog vet jag spricker lätt när golvet drar ihop sig på vintern.
Och riskerar golvet att på sommaren resa/buckla sig om jag fogar igen springorna.?

Just nu har jag satt tejp på golvlisterna nere mot golvet och uppe mot väggen för att försöka stänga ute silverfiskarna men det är ju inte så snyggt.

Dessutom sitter golvlister i hela taket mellan vägg och tak!! och lösa tapeter överallt. Tapetserat bara fram till listerna. Ska ta ner alla taklister och foga måla.

Och så har jag fått foga i eluttag, lamputtag, lampkontakter i taket.

Tacksam för svar.
Helle
 
Liteav varje
Jo den har jag läst. Har också skrivit i den, men trådstartaren har inte skrivit något mer oc inte svarat så jag vet inte hur det gått för han, om han tex har tätat alla golv.
 
  • Gilla
Jonand2
  • Laddar…
Jag vill ha tips på hur jag kan täta golvspringan? och om parkettgolvet håller för det eller om fogen håller?
 
  • Gilla
koppla
  • Laddar…
BirgitS
Mellanrummet mellan flytande trägolv och vägg finns ju där för att den behövs. Ett parkettgolv kan ju lätt bli en cm större på sensommaren än på senvintern, så att ha ner någon sorts fogmassa där verkar inte bra för golvet.
 
Finns det ingen fogmassa som klarar en rörelse. Det kan ju inte röra sig 1 cm i samma fog?
Jag har inte så mycket val om jag inte vill slita upp golven eller leva med alla silverfiskar
 
  • Gilla
LeaKim83
  • Laddar…
Kanske idé att prova med vanliga tätningslister?
Alltså sådana man har i fönster- och dörrspringor.

Välj helst silikonlister, och välj tjocklek som passar springornas bredd.
Det borde gå bra att trycka in tätningslisterna med en spackel eller liknande.
 
Tejpa under golvsockeln?

Det var inga roliga problem du beskriver. Tyvärr tror jag den enda långsiktiga lösningen är att komma till rätta med grunden på problemet. Har du pratat med t.ex. ditt försäkringsbolag?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
GoForIt GoForIt skrev:
Tyvärr tror jag den enda långsiktiga lösningen är att komma till rätta med grunden på problemet.
Ja, för något måste ju de där krypen äta och det är ju inte kul om de håller på och äter något som är en del av huset.
Hur är det hos grannen i parhuset?
 
  • Gilla
Jimbotina
  • Laddar…
Tror också mest på att komma underfund med problemen på riktigt. Hade själv silverfiskar tidigare, innan jag renoverade badrummet. De var mest i badrummet men man kunde även hitta dem i resten av huset. Efter att jag totalrenoverat badrummet, där det var ganska omfattande fuktskador under klinker och tätskikt. Bytt alla material mot nytt och gjort om hela badrummet så försvann silverfiskarna helt. Nu har jag inte sett en enda på flera år.

Har mycket svårt att tro att silverfiskarna klarar sig helt utan fukt.
 
Att täta helt är nog ganska omöjligt med tanke på fiskarnas dimension.
Jag har faktiskt tejpat mellan lamellparkett och vägg av en annan anledning, och sedan på med golvlisten. Det gick förvånansvärt bra. Men lite veck och springor blir det trots allt.
Silverfisk älskar fukt och bor gärna i textil. Ha inga kuddar och filtar framme.
Lavendel och eteriska oljor lär fördriva silverfisk.
I Tyskland (säkert även i Sverige finns fällor som lockar till sig djuren och inuti finns klisterytor. Andra fungerar med inbyggda gifter men det verkar inte vara aktuellt här.
 
KnockOnWood.
Tätningslister fungerar inte då de flesta springor är för stora och sen på nästa golvbräda kkan springan vara jätteliten beroende på hur de sågat brädorna. Blir inte tätt.

GoForit.
Hur kommer man till rätta med problemet? Jag kan ju inte riva alla väggar och golv.
Vad kan försäkringsbolaget göra? Anticimex har jag kontaktat.
Och ett fuktbolag ska komma hit och göra fuktmätningar.
Men långsprötad silverfisk behöver inte fukt för att trivas.
DE kan äta lite vad som helst.
Fick reda på en som bott här innan och hon hade också silverfiskar innan dessa parkettgolv lades.
Och det var för 9 år sedan, så de har funnits här länge.
 
  • Gilla
Mr.Jenkins
  • Laddar…
Birgit S.
Grannen i andra änden av huset säger att de sett några silverfiskar men inte många.
Vet inte var de kommer ifrån från början men de har mycket lösa tapeter att äta då det är tapeter i de flesta rum.
och de är dåligt limmade med lösa skarvar
 
Redigerat:
Vectrex.
Jo de finns ju i badrummet också. Mest i det orenoverade badrummet.
Därför ska vi fuktmäta där. Men det kan ju vara vanlig silverfisk som trivs av fukt. Men vi duschar inte i det badrummet.
Hade du vanlig silverfisk då eller långsprötad silverfisk?

det andra badrummet har det varit en vattenskada runt golvbrunnen så det badrummet renovaerades för 2 år sedan av en badrumsfirma, är inte lika många där
 
Redigerat:
  • Gilla
matot
  • Laddar…
Thomas.
Hur menar du att det är omöjligt att täta pga av fiskarnas dimension.??
Det är väl isåfall att fogen spricker här och där.

Skulle tejp fungera bättre för rörelser av golvet.

Har tejpat nu utanpå golvlisterna en tejp uppe mellan golvlist och vägg och en tejp nere mellan golvlist och golv. Men man måste sätta tejpen omlott för om den bit lossnat lite i nån kant så sitter det ofta en silverfisknyfm där ändå.

Klisterfällor har jag provat. Har lagt flera under kösskåpen där det är flest fiskar men de ratar fällorna så det funkar inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.