Hej

När på året är det lämpligast att ta ner björkar som jag vill såga upp till ved?

Hur bör jag göra med veden efter att den har kluvits innan jag kan elda med den? Jag antar att den behöver torka på lämpligt sätt, hur gör jag det?

Mvh

Peter
 
harry73
Fäll den i januari eller februari. Då har den minst fukt i sig.
Klyv den omgående för att det är lättast att klyva färsk ved.
Stapla luftig utomhus och lägg ett tak på tex takplåt.
Nästa vinter kan du börja elda. Fäller du trädet på aommar eller vår tar det längre tid att torka
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Det finns två tillfällen att fälla björk för ved.
1 under vintern jan- feb i god tid innan tempen stiger och därmed saven.

2 När björken slagit ut fullt! Fäll bara trädet och låt det ligga, nu suger löven ut all fukta i veden vänta tills alla löv är vissna och torra innan man sågar av grenar. Såga upp och klyv veden.
Njut av värmen nästa vinter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mony och 8 till
  • Laddar…
Fäll björken den tid på året du har tid klyv och trava upp och låt ligga då torkar den oavsett hur fuktig den var före. Däremot kan det vara lämpligt att jobba med veden när den är torrare och alltså lättare men det är en annan sak.
 
  • Gilla
Solari och 2 till
  • Laddar…
Bästa tiden att klyva ved är på vårvintern i minusgrader.
Bästa tiden att köra ut ved och virke ur skogen är under senare halvan av vintern då det förhoppningsvis finns snö och tjäle så att traktorhjulen inte skadar rötterna på de träden som man vill ha kvar eller kör fast traktorn i något surhål eller stenhålster. Vintertid kan man bygga tillfälliga traktorvägar genom stenhålster där man fyller groparna med hårdtrampad snö och granris och låter det frysa ett dygn eller två innan man börjar köra. Vintertid kan man dessutom vinscha och lunna virke direkt på marken utan att det fastnar sand och lera i barken så vinterhugget sparar på verktygen längre fram i förädlingsprocessen.

Därför blir det så att av de två lämpliga skogshuggningssäsongerna som Leif i Skåne föreslår så är vintern oftast den mer praktiska.

Vinterhuggen ved som man har kluvit eller randbarkat går att elda efter att den har torkat en vår och sommar men vi brukar låta den torka minst två år för då är den ännu torrare.
Efter ungefär 8-10 års torkning börjar värmevärdet minska märkbart men vi brukar hugga flera års ved på en gång då vi har tid och möjlighet och ibland har det tagit över 10 år innan någon pena gick åt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Bästa tiden att klyva ved är på vårvintern i minusgrader.
Bästa tiden att köra ut ved och virke ur skogen är under senare halvan av vintern då det förhoppningsvis finns snö och tjäle så att traktorhjulen inte skadar rötterna på de träden som man vill ha kvar eller kör fast traktorn i något surhål eller stenhålster. Vintertid kan man bygga tillfälliga traktorvägar genom stenhålster där man fyller groparna med hårdtrampad snö och granris och låter det frysa ett dygn eller två innan man börjar köra. Vintertid kan man dessutom vinscha och lunna virke direkt på marken utan att det fastnar sand och lera i barken så vinterhugget sparar på verktygen längre fram i förädlingsprocessen.

Därför blir det så att av de två lämpliga skogshuggningssäsongerna som Leif i Skåne föreslår så är vintern oftast den mer praktiska.

Vinterhuggen ved som man har kluvit eller randbarkat går att elda efter att den har torkat en vår och sommar men vi brukar låta den torka minst två år för då är den ännu torrare.
Efter ungefär 8-10 års torkning börjar värmevärdet minska märkbart men vi brukar hugga flera års ved på en gång då vi har tid och möjlighet och ibland har det tagit över 10 år innan någon pena gick åt.
Mest nyfiken, men varför minskar värmevärdet efter 8-10 års torkning?
 
harry73
Veden börjar förmultna?
 
Ligger den torrt försämras den inte.

En tumregel är att det ska vata kluvet innan påsk om man ska elda kommande vinter. Det kan ligga öppet fram till midsommar, sedan ska den täckas eller flyttas in. När på året som är best beror ju på vad man har för andra uppgifter. För bönder är ju sommaren otänkbar. Då var det arbete i skogen på vintern.
 
V vectrex skrev:
Mest nyfiken, men varför minskar värmevärdet efter 8-10 års torkning?
Det är jag inte heller säker på men efter att ha eldat en hel del gammal ved och rivningsvirke av olika ålder så vet jag att det är ett bevisbart faktum.
Den mest rimliga förklaringen som jag har sett är att vissa lättflyktiga ämnen avdunstar ur träet. I barrträ lär det handla om samma kådämnen som man gör tjära och terpentin av. Vad det är för ämnen som avdunstar ur lövträd vet jag inte.
 
Har eldat en del gammal ved och märker ingen skillnad däremot rivningsvirke är säkert ingen höjdare att elda. Brukade hugga på vintern kapa upp tidigt på våren så fort snön är borta och köra in i vedbon direkt och elda vintern efter då är veden torr och brinner bra.
 
Om du bara ska ta ner ett träd och myselda med kommande år så att veden kommer ligga länge på tork så lär det inte spela någon roll när du puttar omkull det. Svaren ovan är relevantar när du har ved som värmekälla.
 
H heimlaga skrev:
Det är jag inte heller säker på men efter att ha eldat en hel del gammal ved och rivningsvirke av olika ålder så vet jag att det är ett bevisbart faktum.
Den mest rimliga förklaringen som jag har sett är att vissa lättflyktiga ämnen avdunstar ur träet. I barrträ lär det handla om samma kådämnen som man gör tjära och terpentin av. Vad det är för ämnen som avdunstar ur lövträd vet jag inte.
Kol är den beståndsdel av veden som man är ute efter, om eventuell tjära och terpentin avdunstar är det bara bra.
Jag har sett en undersökning där man jämförde energivärden mellan vanlig ved och ved från timret i över 100 år gamla timmerhus och man kunde inte se någon försämring. Så jag tror inte du behöver vara orolig för att lagra veden, så länge den ligger så torrt att svamp och andra nedbrytande organismer inte kan bearbeta den.
 
L lassaserik skrev:
Om du bara ska ta ner ett träd och myselda med kommande år så att veden kommer ligga länge på tork så lär det inte spela någon roll när du puttar omkull det. Svaren ovan är relevantar när du har ved som värmekälla.
Dör hålet jag inte alls med. Enkla eldstäder ställer högre krav på veden. Om man fäller på sensommar eller höst ökar risken att veden möglar innan den tokar. Det är inte så bra om man tar in veden i vardagsrummet.
 
D Daniel 109 skrev:
Om man fäller på sensommar eller höst ökar risken att veden möglar innan den tokar. Det är inte så bra om man tar in veden i vardagsrummet.
Intressant, jag tog ner 10 granar på tomten i juli, tog några veckor innan allt var kluvet och under tak. På sin håll ser jag mindre mögelangrepp på den staplade veden.

Ska jag vara orolig för dessa angrepp? Vad kan hända, rent praktiskt? Känns som att veden kommer torka ut innan möglet börjar på allvar.
 
Det är inget allvarligt problem. Men om man är känslig kan man nog reagera på det. Risken minskar om man fäller och klyver när luftfuktigheten är lägre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.