Skulle vara väldigt tacksam om någon skulle vilja ge sitt utlåtande kring vår planlösning. Vardagsrummet/badrummet ska förflyttas ytterliggare 60cm. Dock är vi inte helt nöjda med vardagsrummets utformning men det är svårt att ordna till detta utan att ta utrymme från master-bedroom som vi förövrigt vill ha längre. Ge gärna era synpunkter och förslag på bättring.

Mvh Andreas
 
  • Ritning.jpg
....inte för att vara sån... men har du ingen mindre bild?   ;)
 
Ja det var värst vad den blev liten, återkommer med en större variant inom kort.....
 
Lite större bild.. :)
 
  • Ritning_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gillar idén, men vill ha större matlagningshörna (fler köksskåp)
 
Byggaren skrev:
Är allergisk mot sneda väggar, splittrade VVS-installationer, öppna planlösningar (där köket är i direktkontakt med vardagsrummet, har ni någon gång tänkt på att lukt från matlagningen sitter som fanken i textilierna? särskilt stekos från stekt strömming) och rum som bara kan nås om man klampar över den yta som finns omedelbart innanför ytterdörren (eftersom det innebär en jäkla massa merjobb med städningen då smuts från yttervärlden dras in i huset med morgontofflor och strumpfötter). Ska därför inte kommentera den.


:cool:
Oj, oj inser att jag måste bo i din mardröm!!! För övrigt märker vi inte av att stekos sitter i gardiner mm då vi har en ny och effektiv köksfläkt (i och för sig äter vi i princip aldrig strömming men mycket annat som osar), rummet intill entrén blir nog mest skitigt av han som bor där (en 18-åring som vi misslyckats totalt med när det gäller att inse att man ska städa ibland). Nej, istället trivs vi bra med den öppna kontakten mellan kök och vardagsrum och att ha sonen, som inte städar, innanför ytterdörren (slipper se hans röra...).och de sneda väggarna bryter av en annars lååång vägg bit, vår splittrade VVS lösning gör att vi föräldrasovrummet inte störs av de (gäster, tonåringar mfl) som går på toa på natten för det WC ligger en bit från sovrummet.

Åter till Hojsgaards planlösning; tycker att den ser toppen ut! Det enda jag skulle ändra på är dörren till WC vid entrén, sätt den där "stolen" som står i hallen är inritad detta för att det blir mycket dörrar på väldigt lite yta. En sådan lösning skulle ge mer "hall".

/FlitigaLisa
 
Luktar som att inspirationen legat hos Trivselhus Arkitektens skiss no 519??

Skulle vara kul och se fasadritningarna med!
 
Byggaren skrev:
FlitigaLisa:


Men tänk att ha yta som ett helt sovrum som inte går att använda till något vettigt. Jag menar ytan som finns intill sovrumsväggen mellan vardagsrum och matplats. Inte mer än en vägg att hänga upp tavlor på eller ställa en bokhylla emot. Inte en kvadrat att rymma en mysig sittplats på. I så fall får husets invånare kryssa mellan möblerna för kommunikation i både horisontal- och vertikalled. (Alltså en gömd kommunikationsyta.)

Är det så bra?


:cool:
Menar du denna yta? I så fall ser jag ser inte problemet utan istället den öppna luftiga planlösningen. Alla ytor behöver ju inte ha möbler, här blir det en öppen spis som ger ljus och värme (hög mysfaktor) åt flera håll. Det set liknande ut hos oss och det är väl därför jag ser annorlunda på saken kanske!

/FlitigaLisa
 
  • Ritning_001_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hojsgaard:

Jag ser att ni i köket valt fönster som går ända ner till golvet, 2 st 11/21 och ett 5/21. Vi hade så i vårt kök först på vår ritning oxå men ändrade till 11/18 ( de slutar ca 30 cm innan golvet) istället och det ångrar vi inte! Vi har nu en lite tjockare fönsterbräda i ek där och kan ställa blommor mm i fönstret! Jag skulle inte vilja ha fönster ända ner där men i vardagsrummet är det toppen!

/FlitigaLisa
 
Hojsgard - Tycker att er planlösning ser bra ut, förutom en del smärre detaljer som jag utifrån mitt eget perspektiv anmärker på, som inte lär vara relevanta på densamma sätt för er om ni står i annat skede i livet.

Vad gäller hallen, oj den dag vi har två små barn med alla dess tillbehör av alltför ofta blöta kläder så ser jag inte riktigt platsen för det , men kanske är tvättstugan en bra plats för detta, förutsatt att den fungerar som en groventre?
I och för sig hade ni en klädkammare i anslutning till hallen, vilken skulle fungera men endast om den görs större för jag upplever den som väl liten. :-/

Vad gäller köket, man kan aldrig få för mycket köksskåp, och jag själv skulle försöka skapa plats för betydligt fler. Vardagsrumsytan ser bra ut, vad jag tänker på är att när ni vill sova och eran tonåring till son se tv, kan han göra det någo annanstans? Kan tyvärr inte se planlösningen vid skrivande stund, men om jag minns rätt så hade ni inte planerat in något allrum??? :-[

Ser fram emot den färdiga versionen, då vi själva ritar för fullt! Lycka till
 
Helt allvarligt talat, du har en sexig planlösning, men:

Sned vägg i toaletten, sned vägg i Master Bedroom, och sned vägg i vardagsrummet!!!

Jag lovar att du blir vansinnig!

Sedan är köket åt he---te för litet. En villa i den här imponerande klassen måste ha ett större kök.

Mitt förslag:

1) Gör vänstra väggen längs sovrummen helt rak.
2) Flytta Master Bedroom ner i hörnet mot nordost.
3) Flytta master bathroom till att bli ett publikt badrum med ingång från "korridoren", eller från master bedroom om ni nu vill ha en sådan planlösning
4) Flytta vardagsrumsväggen en meter söderut eller så, alltså den som är bakom tresitssoffan.
5) Flytta hela entreväggen så att den ligger flush med sovrumsväggen, dvs vinkeln vid entren försvinner. Då blir även köket i lagom storlek.

Har inte ritat, men detta är vad jag känner spontant.

Sen har du ju lite mycket VVS-jobb men det är du bara en kostnadsfråga :)

Hoppas detta hjälper mer än det stjälper!
 
Nu måste jag lägga mig i denna diskussion igen!

Sneda väggar är kanske inte det mest praktiska men det ger huset karaktär och skapar spännade lösningar så att man känner att man inte kliver in i ett hus som "ser ut som alla andra". I många hänseenden liknar denna planlösning vår (har nämnt det tidigare) och dessa "problem" som andra målar upp finns inte! Men vi ser ju olika på saker här i livet men efter 2,5 år i vårt hus är det inte de sneda väggarna, öppna planlösningen, splittrad VVS mm som vi ångrar! För vi ångrar inget!!  :)

Så här ser vår planlösning ut (som inte behöver några tips då den redan är byggd och bebodd)  ;)

/FlitigaLisa
 
  • Untitled-1_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste få lägga mig i jag också...  ;)

Den rödmarkerade yta som diskuterats tidigare tycker jag är alldeles utmärkt! Tänk så bra när man vill sitta många, det är ju bara att förlänga bordet! Perfekt! Härlig rymd till rummet ger det också.

Köket är absolut inte för litet! Det är ju ett "arbetskök"! Där ska man ju inte sitta och äta, det gör man ju i den vackra matsalen med det luftiga utrymmet...

Jag tycker planritningen är bra. Självklart ska ni ha eget badrum i "ert" hörn av huset. Jag skulle dock önska en lite större entré och större rum till barnen (åtminstone 12 kvm), men man kan ju inte få allt.

Lycka till!
:)
 
lbg skrev:
Måste få lägga mig i jag också...  ;)

Den rödmarkerade yta som diskuterats tidigare tycker jag är alldeles utmärkt! Tänk så bra när man vill sitta många, det är ju bara att förlänga bordet! Perfekt! Härlig rymd till rummet ger det också.

Köket är absolut inte för litet! Det är ju ett "arbetskök"! Där ska man ju inte sitta och äta, det gör man ju i den vackra matsalen med det luftiga utrymmet...

Jag tycker planritningen är bra. Självklart ska ni ha eget badrum i "ert" hörn av huset.
Kunde inte sagt det bättre själv!

/FlitigaLisa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.