Jag tänkte att jag skulle ta och dela med mig av mina nyvunna erfarenheter när det gäller att lägga klassisk fiskbensparkett på egen hand. Det är ju sånt som berikar ett forum, alltid är det någon som går i samma tankar och kan dra lärdomar.

Förutsättningarna först:
Vi har ett litet hus byggt 1943. I hallen fanns förut en liten toalett (WC och handfat), men sedan vi renoverat badrum i huset så behövdes inte längre "lilltoan". Däremot ville vi gärna få en större och luftigare hall, den ligger centralt i huset och fungerar som nav till en mängd andra rum.
Efter att ha rivit bort "lilltoan" (lugn, bygglov finns för ändring av planlösningen) såg hallen ut så här:
Förrenoveringsbild av hall med blandning av fiskbensparkett, plastmatta och nålfiltsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längst bort i bild den relativt nybyggda farstun, som ska få ett annat golv så småningom, just nu bara en grön nålfiltsmatta.
Till vänster den gamla smala "korridoren", med någon slags vinröd plastmatta. Till höger låg lilltoan, där har jag brutit upp golvet för att ta bort avloppsstammarna. Nödtorftigt täckt i bilden. Och i bildens framkant syns befintligt ekparkettgolv i fiskbensmönster, som vi ville ha kvar (det fortsätter in i vardagsrummet).

Min ursprungliga tanke var att lägga samma nya golv i såväl farstun som i denna del av hallen, kanske något mörkgrått vinylklickgolv eller så - det hade varit enklast. Men min fru övertalade mig att hallen skulle hänga ihop bättre som "ett rum" om vi istället lade samma typ av fiskbensparkett i ek även här.

Skaffa ekstavar
Jag började med att kolla om det överhuvudtaget fanns firmor som lade fiskbensparkett på klassiskt vis. Det verkade tveksamt, alla moderna parkettstavar jag tittade på och tog hem prover på bestod av ett tunt slitskikt i ek som kanske kunde slipas ett par gånger, medan stommen i staven var något annat billigare träslag. Dessutom var formatet på stavarna (längd/bredd) helt fel jämfört med det befintliga golvet.

Det blev till att leta på Blocket istället, och efter några veckor dök det upp en annons från någon i Bromma som ville riva ut sitt ekparkettgolv. Jag tog kontakt, åkte dit och tittade. Det såg ganska rätt ut, så jag tillbringade en heldag med att så försiktigt som möjligt försöka bryta upp det gamla 30-talsgolvet utan att skada alltför många stavar. Jag tror golvet totalt var på drygt 12 kvadratmeter, varav jag lyckades få upp 9 relativt oskadat. Betalade 1000 kr för detta, och jag tror att vi båda var ganska nöjda - Brommabon fick sitt golv bortrivet och en tusenlapp i handen, och jag fick 9 kvadratmeter homogena ekstavar, ca 18 mm tjocka, i nästan rätt dimensioner - de är ett par cm kortare än mina befintliga, men inget man tänker på.

Jag fick också tillfälle att studera hur det gamla golvet var monterat - man hade endast skråspikat varje stav med dyckert i fjädern. Inget var limmat mot undergolvet, men lacken hade förstås runnit ner i skarvar och fungerade som klister lite här och var.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna och 9 till
  • Laddar…
Underlagsarbete
Nästa steg var att se till så att den nya parketten fick ett jämnt och stabilt underlag och hamnade på rätt höjd jämfört med den gamla. Jag rev bort alla golven (ytskikt och undergolvplankor) och skruvlimmade nya 22 mm golvspånskivor, och ovanpå dem limmades och spikades 3 mm masonitskivor för att komma upp i rätt höjd (med några mm till godo för att kunna slipa ner den "nya" parketten. Eftersom den var från 1930-talet hade den blivit slipad ett par gånger och alla stavar var långt ifrån samma tjocklek nu).

Varken mitt gamla parkettgolv eller huset i Bromma hade någon typ av stegdämpning eller liknande under parketten. Jag funderade ett tag på att lägga ett lager kork, lumppapp eller liknande, men kom fram till att dels hade ju den gamla metoden fungerat fint i 75 år, dels ville jag inte riskera att bygga in någon underliggande svikt som skulle kunna göra att stavarna rörde sig mot varandra och knarrade. Rätt eller fel kan jag inte svara på, men det fungerade för mig.

Börja forma friser och start-trianglarna
Jag hade läst mig till att när man lägger fiskbensparkett är det viktigt att starten blir rätt, och att man börjar med "trianglarna". Eller ja, allra först lade jag frisen mot långsidan, och såg till att den blev lika bred som den befintliga frisen i den gamla parketten. En ca 5-8 mm bred springa mellan frisen och väggen blev det också för att ta upp eventuella rörelser. Springan täcks sedan av sockellisten.
Sen var det bara att provlägga starttrianglar och passa in så att det blev lika mycket rest till vänster som till höger. Inte så snyggt om man skulle få hela stavar i vänstra änden och bara 5 cm långa på den högra.
En del av ett golv under renovering visar provläggning av nya fiskbensparkettstavar bredvid en befintlig träfris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis lagt fiskbensparkett och fris i anslutning till befintligt golv med synlig springa för rörelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det nya och det gamla golvet skiljs åt av en fris som redan fanns i det gamla golvet (syns till höger i nedanstående bild). Den kanten fick jag slipa så rak och jämn som möjligt.
Installation av fiskbensparkett med starttrianglar och fris på underlag av spånskivor och masonit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ritade också upp blyertslinjer som jag skulle kunna följa, så att inte fiskbensmönstret drog iväg åt någon sida. När man jobbar med återbruk av gamla stavar får man räkna med att man måste slipa bort gammal lack som runnit ner i stavarnas kanter, och det är därför lätt hänt att stavarna varierar några tiondels millimeter i storlek efteråt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Mäta, såga, slipa, fräsa, slipa lite till...
Stavarna som är fullängd går snabbt att lägga, men de som är i kanterna måste som synes snedsågas i 45 grader. Dessutom måste en ny not eller fjäder fräsas till.
Det blir många turer mellan verktygen innan man är nöjd, och några kasserade bitar, och visst kunde det hända att det ändå blev en liten springa när man knackade in den omsorgsfullt kapade staven på sin plats. Någonstans får man lägga band på sin inre perfektionist och intala sig själv "det är ett golv, inte en möbel!"

Jag bestämde mig för att göra på samma sätt som de äldre golven, och skråspikade varje stav i fjädern (förborrade först för att inte spräcka fjädern).
Trägolv under installation med snedsågade kanter och skråspikade stavar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kenan92
  • Laddar…
Dags att slipa ner golvet
Slutligen var hela golvet (drygt 4 kvm) färdigt. De springor som syns i bilderna är till största delen skuggor från höjdskillnader mellan stavarna, men det fanns förstås några springor även mellan stavarna. Men när man jämförde med originalgolvet i huset var det inte bättre där, så jag kände mig ändå ganska nöjd.
Närbild på ett nyligen slipat parkettgolv med synliga höjdskillnader och några springor mellan stavarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyrde en golvslipmaskin och fick köra ett antal vändor innan golvet var nere på en jämn nivå och passade fint mot det befintliga parkettgolvet. Även på det befintliga golvet slipades lacken ner för att kunna få en så osynlig övergång som möjligt.

Fylla upp springor
Genom att blanda "ekpulver" från slipdammet med lack, kunde de största springorna fyllas upp: Delvis slipat trägolv med synliga höjdskillnader och uppbladade springor fyllda med lackblandning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta gjordes i två omgångar, och sedan fick jag slipa igen (men vid det här laget hade jag lämnat tillbaka golvslipmaskinen till hyrfirman, så nu var det mitt multiverktyg med slipkloss som fick göra finliret).
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan Hedin och 1 till
  • Laddar…
Lacka, lacka, lacka och lacka
Dags att låsa ut katten, dammsuga och torka. Och sedan lacka. Minst tre lager sa färghandlaren, så jag tog fyra. Jag valde en halvblank oljebaserad lack, som jag bedömde var det som var mest likt det befintliga parkettgolvets yta. Sedan monterades nya sockellister (den uppmärksamme noterar att hallens väggar även blivit gipsade och tapetserade under arbetet med golvet, men den här tråden handlar inte om det.)
Nyrenoverat halvblankt ekstavparkettgolv med fyra lager oljebaserad lack och nya sockellister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äntligen klart! För att vara första gången så är jag tillräckligt nöjd. Jag tror dock inte att jag kommer att göra det igen, så om någon är spekulant på de 4-5 kvadratmeter homogen ekstavparkett (ca 18 mm tjock) som jag fick över, så hör av er och kom med ett bud. Du slipper dessutom besväret att bryta upp den!
Staplade överblivna ekstavparkettplankor på ett kaklat golv mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Katja1 och 32 till
  • Laddar…
J
Fantastiskt kul läsning, både med bakgrund, genomförande och bilder. Det blev riktigt fint också. Jag gissar att man behöver vara ganska händig, men som med alltig annat är det kanske inte så svårt när man väl kommit på knepet? Imponerad, jajamen!

Vi hade också äkta fiskben i vårt gamla hus, där jag fick riva upp en del ruttet vid gamla ytterdörren, men där blev det klinkers i stället. Numera i lägenheten är det parkettgolv, men tyvärr inte mer än några mm. Det där du genomfört ger ju en helt egen känsla, speciellt när man åstadkommit det själv!
 
  • Gilla
Kenan92 och 1 till
  • Laddar…
Ser väldigt bra ut, gillas skarpt!
 
  • Gilla
Kenan92
  • Laddar…
Snyggt till slut!

Några parenteser från en som lagt ca. 110 kvm fiskben... Det är lättare och snabbare att lägga fiskbensmönstret först och sen såga med sänksåg och skena för frisen och kantband. Man får fräsa för noten men det går fort och så blir det helt rakt.
 
  • Gilla
Katja1 och 4 till
  • Laddar…
E
Vilket jobb du lagt ner. Riktigt snyggt resultat. Det är svårslaget med fiskbensparkett! :ok::ok:
 
  • Gilla
Kenan92
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
- - - sen såga med sänksåg och skena för frisen och kantband. Man får fräsa för noten men det går fort och så blir det helt rakt.
Hur gick det att fräsa de minsta triangelformade bitarna? De borde ha legat ganska löst?
 
Redigerat:
Känslan i fiskben är värt allt arbete, snyggt och hållbart.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Känslan i fiskben är värt allt arbete, snyggt och hållbart.
Eller hur! Vårt gamla golv har som sagt legat i ca 75 år och ser fortfarande mycket bra ut.
 
Det finns nytt massivt på många ställen att köpa! Bland annat calexico Wood brukar ha. Sedan rekommenderas ages spackel till att fylla ev skador med.
 
  • Gilla
Therese von Hackwitz och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Dags att slipa ner golvet
Slutligen var hela golvet (drygt 4 kvm) färdigt. De springor som syns i bilderna är till största delen skuggor från höjdskillnader mellan stavarna, men det fanns förstås några springor även mellan stavarna. Men när man jämförde med originalgolvet i huset var det inte bättre där, så jag kände mig ändå ganska nöjd.
[bild]

Hyrde en golvslipmaskin och fick köra ett antal vändor innan golvet var nere på en jämn nivå och passade fint mot det befintliga parkettgolvet. Även på det befintliga golvet slipades lacken ner för att kunna få en så osynlig övergång som möjligt.

Fylla upp springor
Genom att blanda "ekpulver" från slipdammet med lack, kunde de största springorna fyllas upp: [bild]

Detta gjordes i två omgångar, och sedan fick jag slipa igen (men vid det här laget hade jag lämnat tillbaka golvslipmaskinen till hyrfirman, så nu var det mitt multiverktyg med slipkloss som fick göra finliret).
Hej,
Snyggt jobbat med golvet. Håller själv på att lägga stavparkett i fiskbensmönster i ett nybygge. Limmar på betongen vilket är ett väldigt kladd. Här gjort några rum nu och med hyffsat resultat. Om psyket och ryggen pallar så blir det dryga 100 kvm innan sommaren.

I bland går det riktigt bra och ibland blir det någon glipa som stör. Såg att du spacklade lite glipor i samband med slipning, något jag också kommer att vara sugen på. Tänkte höra hur det ser ut nu när det gått ett tag. Här spacklet hålligt ihop eller spruckit när stavarna rört sig under året?

Tack på förhand!
 
N nybyggarn3 skrev:
Hej,
Snyggt jobbat med golvet. Håller själv på att lägga stavparkett i fiskbensmönster i ett nybygge. Limmar på betongen vilket är ett väldigt kladd. Här gjort några rum nu och med hyffsat resultat. Om psyket och ryggen pallar så blir det dryga 100 kvm innan sommaren.

I bland går det riktigt bra och ibland blir det någon glipa som stör. Såg att du spacklade lite glipor i samband med slipning, något jag också kommer att vara sugen på. Tänkte höra hur det ser ut nu när det gått ett tag. Här spacklet hålligt ihop eller spruckit när stavarna rört sig under året?

Tack på förhand!
”Spacklade” var kanske att ta i, jag blandade slipdamm med lack och penslade i de största springorna.

Jo, golvet det fint ut, men på några springor har lacken spruckit lite när golvet rört sig med årstiderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.