Hej,

Jag blev nyfiken på hur man kopplar när elementet ser ut så som på bilden, returen skall kopplas här, men kräver de en speciell nyckel för att öppna eller krävs speciell koppling?

??
 
  • Närbild på en radiator med fokus på den undre anslutningen där returen ska kopplas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att det är en plastplugg. Kör in en stor skruvmejsel och skruv ut den. Sedan kommer väl en vanlig 1/2 tums rörgänga.
 
K
Precis som Thomas skriver! Stämjärn fungerade bra för mig.
 
M
Den som fått för sig att man ska göra skruvar och muttrar i mjukplast borde förresten bli agad till sans igen. Har haft det i alla möjliga miljöer det senaste, varav det dummaste stället är batterilocket på bilen. Den är helkvaddad så man får sticka in handen under locket för att öppna och hoppas att man inte nuddar båda polerna samtidigt. Får väl hitta på någon lösning på det någon dag.

Så fick jag gnällt om det med någonstans, det var ju skönt :crysmile::crysmile:
 
M
Och förresten, för att vara lite OT: för att vara lite övertydlig så, när du ska montera elementet, så är säkert 3 av 4 anslutningar pluggade på detta vis. Det är där man ska sätta tillopp, retur och avluftning.
Ingen av dessa plastpluggar får vara kvar när vatten släpps på. Brukar ju lösa sig av sig själv i och med att man gärna vill ha tillopp och retur till elementet ;) men avluftningen är ju faktiskt möjlig att glömma.
 
M Marcussjogren skrev:
Den som fått för sig att man ska göra skruvar och muttrar i mjukplast borde förresten bli agad till sans igen. Har haft det i alla möjliga miljöer det senaste, varav det dummaste stället är batterilocket på bilen. Den är helkvaddad så man får sticka in handen under locket för att öppna och hoppas att man inte nuddar båda polerna samtidigt. Får väl hitta på någon lösning på det någon dag.

Så fick jag gnällt om det med någonstans, det var ju skönt :crysmile::crysmile:
Om du nuddar båda batteripoler samtidigt blir du bara skitig om händerna, inget mer. Visst kittlar det i tungan om man slicker båda poler på ett 9V blockbatteri men det krävs en rejäl tunga för att komma åt båda poler på ett bilbatteri.
 
M
T Thomas_Blekinge skrev:
Om du nuddar båda batteripoler samtidigt blir du bara skitig om händerna, inget mer. Visst kittlar det i tungan om man slicker båda poler på ett 9V blockbatteri men det krävs en rejäl tunga för att komma åt båda poler på ett bilbatteri.
Jag trodde faktiskt att det skulle bli lite obehagligt att hålla i båda polerna. Man har ju tappat en skiftnyckel på båda en gång i livet, och det blev ju en liten fyrverkerishow av det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.