Detta har ju diskuterats till och från,
står i begrepp att byta ut ett rötet gammalt tvåglas fönster, i källaren 90X45 stort.
Hur är isolervärdet i glasblock? kan man använda såna som bauhaus marknadsför till dusch rum, för 20:- styck?

Det är en tvättstuga jag skall ha detta i så därför tänkte jag att det skulle vara bra att ha en liten utsugsfläkt ihop med fönstret, det finns en trumma upp till taket som är 100 mm grov, så tilluften skulle tas den vägen, troligtvis varm och go på sommaren.

själva frågan är nu om nån har ett tips på hur man kan bygga detta fönster och i stället för en av blocken ha en anordning med fläkt. det är ju bra om man kan stänga till på vintern och slippa drag.
 
  • Gilla
Loa74
  • Laddar…
Betongglas har bättre u-värde än tvåglasfönster, förutsatt att det är vakum i betongglaset.

Det finns en tråd av psamuels där han beskriver hur man gör. tror även att han har en ventil i sin. Förstår inte riktigt hur du skulle ha din fläkt, taket och fönster men du reder nog ut det.

/Sam
 
  • Gilla
str2der
  • Laddar…
Är det Vacuum i dom vanliga duschblocken? eller är det specialblock man skall ha?

Fläkten tänkte jag mig typ en PAX som jag skall montera in i stället för ett block så att säga. men jag vill ju inte ha kallras från den då den är avstängd,

trumman i taket som jag nämde sitter mitt i rummet med en tallrik som man kan skruva igen.

om blocken är tex. 20x20 cm så vore det smidigt om det fanns en liten kasett på 20x20 som man satte in i ena hörnet som innehöll fläkt och ett spjäll ellr nånting som man kan stänga till på vintern.
 
  • Gilla
str2der
  • Laddar…
Här är min glasblockstråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=57637

Vaccum är det i alla glasblock som är sammanfogade när dom gjuts av glasmassa, det finns billiga block som är limmade, dom har dåligt u-värde.

Jag skulle nog rekommendera att Du sätter fläkten i trumman i taket samt en ventil istället för ett glasblock i fönstret.

Info och ventiler finns här: http://www.vetro.se/
(kolla på produkter - tillbehör, skrolla längst ner)

 
Ventilen som fanns i länken verkade väldigt käck, men jag vet inte riktigt om jag gillar att ha fläkten i taket. det kommer innebära att man drar in kall, kanske fuktig luft, från väldigt nära marknivån in i källaren. och skickar dom fuktiga dusch ångorna upp genom en 5 meter lång pipa, där det trolightvis kondenserar på väggarna innan det når ut genom taket. i stället för omvänt. borde vara smartare att bara kasta ut luften genom en vägg?
men den diskussionen kanske vi ska ta i ventilationsforumet istället?

åter till ventilanordningen, en öppna/stäng funktion ihop med en liten fläkt på insidan och ett spjäll på utsidan, allt detta inrymt i en kassett stor som ett glasblock. ja då blir det affär.
 
Problemet med att leda ut den fuktiga luften är att det fryser på vintern, men Du har rätt, frågan borde ställas i ventilations forumet.

En pax fläkt eller liknande med kallrasskydd borde fungera utan problem, här i Stockholm har Fredells en ganska enkel glasblocksventil, den borde gå fint att bygga om så att Du kan sätta en fläkt på insidan.

Lycka till
 
På vintern har jag tänkt att hålla stängt och köra med avfuktaren i stället. torkar tvätt i samma rum nämligen.

Tack för tipset!
 
Jag var och letade glasblock idag, och hittade en mindre variant, 115X115 mm vilket passar mig bra. men på Cheapy där detta fanns så hittade jag inget bruk till detta. det stod en låda med limpatroner lite slarvigt bredvid. kan man köra med vanlig klinkersfix?
vad använder man för fog på utsidan? våtrumsklinkersfog?
hur viktigt är det armeringen är av rostfritt? kan man använda vanlig gängstång? jag tänkte mig tunn gängstång med muttrar på för att få en lagom stor fog överallt.
 
Du skall inte använda klinkerfix till glasblock, endast glasblocksbruk eller glasblockslim.

Glasblockskryss använder Du tillsammans med bruk och till limmet finns det speciella plastlister.

Jag har testa båda och min uppfattning är följande:

Bruk och kryss ger en bredare fog (snyggare tycker jag), enkelt att jobba med om man vill bygga fönstret på en bänk och sedan lyfta det på plats, lite trixigare att mura upp på plats.
Här använder Du rostfri armering.

Plastlist och lim är väldigt enkelt att jobba med, men fogen blir bara 5mm.
Det är också ett betydligt dyrare sätt att bygga på, men smidigt om Du vill bygga fönstret på plats.
Om Du väljer detta system, så måste Du använda glasblock från samma leverantör, det går inte att blanda. Detta system behöver inte armeras, plastlisten räcker gott.

Fogning sker lämpligast med glasblocksbruk på utsidan samt kakel/klinker fog på insidan, alternativt kan Du använda kakel/klinker fog även på utsidan men då bör Du kolla att den tål vinterklimat.
 
Det här bruket, det finns inte varken på Cheapy eller Coop byggmarknad, endast lim, finns det nåt fabrikat man skall titta efter? är det pulver man blandar med vatten?
jag vill ha en lite bredare fog, fäster verkligen bruket när man använder den som fog? jag trodde att det bara fäste på det vita i blocken?
 
Jodå, Cheapy har Maxit-sortimentet med bl.a. Glasblocksbruk. Har själv handlat och såg att de i senaste reklamen nu i helgen där de hade med ett 10-tal Maxitprodukter.
 
kimtommy skrev:
jag vill ha en lite bredare fog, fäster verkligen bruket när man använder den som fog? jag trodde att det bara fäste på det vita i blocken?
Jodå, det fäster, Du har ju bruk mellan blocken och där fäster fogen också, så det behöver Du inte oroa Dig över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.