E etompau skrev:
Det är dioderna som behöver ström :D Ett mätinstrument ger dig direkt ett värde på hur mycket ström slingan drar.
Överbelastar du transformatorn sjunker utspänningen och den blir varm/het.
Konstant spänning ska dessa slingor ha.
PWM-dimning är det mest effektiva sättet att ljusreglera dioderna med.
Ok, vad är bästa lösningen tror du, en eller flera 12V trafos med PWM dimning (ska det vara flera bör de vara omkopplingsbara med synk-kabel). Många sådanna trafos ligger typ på 70-90W... Det är långt ifrån vad hela skulle dra om man körde med en.
 
S SamB skrev:
Ok, vad är bästa lösningen tror du, en eller flera 12V trafos med PWM dimning (ska det vara flera bör de vara omkopplingsbara med synk-kabel). Många sådanna trafos ligger typ på 70-90W... Det är långt ifrån vad hela skulle dra om man körde med en.
Försök att mäta upp din 5m-slinga så du vet exakt hur mycket ström den drar. Utifrån det går det sedan att skissa fram någon lämplig lösning med passande nätdel.
Det finns rejält kraftiga PWM-dimmers för 12V där en då borde räcka till dina slingor, alltså bara en ratt att vrida på.
 
Det finns bara en volt. Lågvolt finns lika lite som kortmeter.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns bara en volt. Lågvolt finns lika lite som kortmeter.
Hehe...
Långpass kortpass.
15kV är hög 230V är låg. 12 är av... :)
 
PWM är inte det effektivaste sättet att fimma på.
Matar man från två håll är det bäst att inte dela, delar man blir det ju bara från ett håll :)
Man kan även mata en pol från vart håll för att hålla samma spänning hela vägen.
 
E etompau skrev:
Försök att mäta upp din 5m-slinga så du vet exakt hur mycket ström den drar. Utifrån det går det sedan att skissa fram någon lämplig lösning med passande nätdel.
Det finns rejält kraftiga PWM-dimmers för 12V där en då borde räcka till dina slingor, alltså bara en ratt att vrida på.
Tänkte mäta med min multimeter... Men det var ju inte många mA som det stod att man kunde mäta maximalt på den (600 eller 200mA, har jag för mig det stod)...
Hur bär jag mig åt då?
 
Vad har du för multimeter? De flesta har högre mätområden.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad har du för multimeter? De flesta har högre mätområden.
Kanske ingen high-end... Men den har funkat att testa många saker med i alla fall.. :)
Mellan COM och mA uttaget 200mA... Eller är jag fel ute?.. :)
 
  • Analog multimeter med inställningsratt och mätuttag märkta COM och mA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej. Du har helt rätt.
 
Hmm... det står ju tyvärr inte Fluke på den... Men tror det är någon Clas Ohlsson - modell... :) Får leta riktig.
 
Mätområdet för strömmätning lär inte räcka till.
 
Fick hem två rullar LED-slinga med 5050-dioder. 5 m drar 0,82A-->10W
 
Visst drar då 2st 0,82A * 2 ? Eller är det någon annan faktor som ska till?

Köpte för övrigt en ny multimeter...
https://www.clasohlson.com/se/Multimeter-UNI-T-UT33D/36-6247

Den ska klara upp till 10A, men fick inte fram något värde. Visst mäter man i serie.

Har haft fullt upp med lite andra saker, men jag har köpt hem några vinkel profiler (L-profil, 20 * 20 mm) i plast, som LED stripen kan monteras på så att själva ljuskällan aldrig syns (vilket skulle bli förskräckligt tivoli-bländande fult...)

//Sam
 
Ja så blir det.
Tänk på att sätta mätkabeln i 10A-hålet samt att du vrider omkopplaren till läge 10 i strömmätningsområdet.
Mätning sker i serie.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.