G
Redaktionen Redaktionen skrev:
Experterna ser mörkt på skärpt amorteringskrav, men hushållen är positiva.

Du kan läsa artikeln här: Hushållen positiva till skärpt amorteringskrav
Jag som jobbar med att sälja nyproduktion av hus upplever precis tvärt om, raka motsatsen faktiskt.
Vet inte hur dom gjort sin undersökning men känns som dom gjort den väldigt vinklad för att kunna skriva detta.

Nu jobbar jag mot kunder i stockholm så detta kanske påverkar idag.

Med detta nya förslag och det gamla amorteringskravet så kommer det se ut som följer enkel räknat
Tidigare
Totalpris hus 8 miljoner, lån 6 miljoner dvs 7500kr i ränta/månad (1,5% ränta)

Nu med nya förslaget
ränta 7500kr/månad
amortering 10 000kr/månad (2%)
ny amortering 5000kr/månad (1%)
Total kostnad för ränta och amortering: 22500kr

Detta scenario ovan är väldigt vanligt och gör nu att många inte flyttar för dom har inte råd.
Ja visst betalar man till sig själv vilket är grymt bra men brist på mark och bostäder kommer hålla uppe priserna tyvärr
 
I riket i stort är det nog inte norm med husköp för 8 miljoner.

Ditt exempel med ett hus för 4 MSEK.

Ränta: 3750kr/månad
Amortering: 5000kr/månad
Ny amortering: 2500kr/månad
Total kostnad: 11250kr/månad

Detta kan väl anses ligga mer i linje med en rimlig boendekostnad, särskilt med tanke på att 7500 kan ses vara "sparande". Har inte själv hyrt boende på länge men många hyresrätter ligger väl i det området för en lite större lya?

Dessutom har väl bankerna stresstestat låntagare mot 7% ränta vilket i ditt case ovan skulle vara 35000kr/månad. Så utrymme i ens budget borde ju finnas (nu fattar jag också givetvis att det är skillnad mellan verklighet och teori här och att det inte alls är kul med dessa nya krav i de dyraste områdena). Jag skulle nog vara en av de som svarar positivt i enkäten.
 
Fast hur många kan bygga för 4mkr idag? Kanske på landsbygden men många bor i eller kring storstäderna.
 
S Shiraz skrev:
Fast hur många kan bygga för 4mkr idag? Kanske på landsbygden men många bor i eller kring storstäderna.
Sant. Jag åsyftade generellt husköp, ej nybygge specat som skribenten före mig.
 
Tyvärr är nog normpriset högre än 5mkr om du köper kring de större städerna idag... Även på gamla hus som kräver renovering
 
O
Oavsett vad husen kostar så är jag väldigt intresserad av hur den undersökningen som de presenterar är gjord, hur frågan ställdes samt, det viktigaste hur många var med i undersökningen. Jag känner inte igen mig i frågan. De vart en väldig rusning att köpa bostad precis innan amorteringskravet började. Jag tror inte att folks åsikter har förändrats så mycket sen senast.
Sedan så kan man diskutera amorteringskravet i all evighet men just den biten lägger jag inte några egna värderingar.
 
Undra hur hushållen ställer sig till en annan het potatis, nedtrappning av ränteavdragen..
 
Det kan ju vara så att de 7 av 10 som är positiva tillhör de som aldrig riskerar att "drabbas" av de nya reglerna? D v s i stort sett alla vi som ägt hus/lägenhet i mer än 5 år och redan tagit del av en värdeökning som gör att vi inte tvingas amortera enligt de nya reglerna.

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.