Vi bor i ett gammalt hus så större delen av vår nedervåning har utanpåliggande installation efter omdragning av elen -04.

Nu bygger vi till en glasveranda (vinterbonad) i anslutning till kök samt en ny entré/hall på 15 kvm. Alltså två rum som behöver lite uttag och något lamputtag.

Installationen i dessa rum kommer att bli infälld och kommer att behöva kopplas på den utanpåliggande installationen i angränsande rum. Jag kommer fram till denna lösning:

Att borra igenom en EKK/EKRK (förläggs i vp/flex i väggenomföringen fram till dosan) till en kopplingsdosa i ett av de nya rummen och gå vidare med infälld installation från denna.

Någon som har andra ideér eller verkar det vettigt?
 
  • Gilla
mcr108s
  • Laddar…
S
Jag tycker du ska låta din nya entréhall och glasveranda få en alldeles egen säkring.
 
  • Gilla
M-rubin
  • Laddar…
Ja, nu kanske jag var otydlig. Även att lägga dessa rum på egen säkring innebär utanpåliggande installation fram till de nya rummen eftersom centralen är placerad mitt i huset. Det finns inte några rör att dra FK i.

Huvudfrågan kvarstår:
Borra igenom en EKK/EKRK (förläggs i vp/flex i väggenomföringen fram till dosan) till en kopplingsdosa i ett av de nya rummen och gå vidare med infälld installation från denna?
 
S
Jag ser nu att du ännu inte har någon elinstallation i det nya utrymmet. Då gör du så här:
Där det är smidigast att ta in matningen till entré/veranda sätter du en infälld kopplingsdosa och från den drar du en bit VP-rör in till den befintliga delen av byggnaden. Det röret bör inte vara längre än ca 10-20 cm för att du ska få lägga den matande EKRK'n i röret och avsluta den i dosan.
 
Precis, det är en enkel lösning.
Fördelen med att dra kabeln sista biten till dosan i en flexslang är att slippa en bit utanpåliggande. Men det är väl mer estetisk fråga.

Kabeln kommer att dras utanpåliggande genom köket och vidare genom väggen som skiljer rummen åt.

Tack.

*************
Såg att du ändrat inlägget jag svarade på, ja jag tror vi menar samma sak nu och det blir bäst.
 
Du nämner 10-20 cm EKRK i VP-rör. Nu är nog väggen tjockare än så eftersom det är en gammal yttervägg.

Är 10-20 cm generellt för EKRK i VP-rör eller skulle tex. EKK medge ett rör på ca 30-35 cm?
 
S
EKRK får inte förläggas dolt i rör eller vägg men skala upp den en bit in i röret så kan man väl inte kalla den EKRK längre.
 
S
Du skrev lite högre upp om du kunde gå på befintlig installation i intilliggande rum. Dina nya utrymmen är ju också nya installationer och ska vara utförda med skyddsjord. Min rekommendation om en egen gruppledning från centralen kvarstår av bland annat den anledningen.
 
Som jag har förstått det får man lägga EKRK (kulo) dolt kortare sträckor, under 20cm eller nåt. EKK Får man lägga i VP hur långt som helst om man dragavlastar.

Oavsett om han ska dra en helt ny grupp från centralen så måste han ju gå genom huset med utanpåliggande så hans fråga är ändå lika relevant.
 
När den förra ägaren renoverade vårt hus år 2000 drogs all el i huset om till jordat. Det innebär utanpåliggande el med kulo i alla rum. När jag sedan helrenoverade tvrummet ville jag ha invändig el istället. Matningen till rummet kommer liksom tidigare från en kulodosa i hallen. Enda skillnaden är att elektrikern kompletterade med ytterligare en kulodosa i hallen. Gick med vp rör därifrån genom väggen in i kopplingsdosan i tvrummet. Därifrån sprids elen till takdosa och väggdosor. Mellan kopplingsdosa och kulo ligger FK förlagd i rör allså. Hoppas att det är okej att göra så.

/ Niclas
 
Det kommer att bli en ny grupp från centralen, det är redan förberett och el i kåken är jordad sedan elrenoveringen.

Precis som nicdah skriver så kommer jag antingen:

1. Övergå från kulo till FK i kulodosa i kök. Sedan rör genom vägg till infälld kopplingsdosa för vidare infälld dragning.

ELLER

2. Skala upp kulon och dra kablarna genom ett rör till den infällda kopplingsdosan. Sedan infälld installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.