Hejsan,

Jag är nybliven husägare sedan ett halvår tillbaka och började i april en process med bygglovsavdelningen om att få bygga ett garage då det saknas på min tomt. Det finns för övrigt inget förråd/friggebod på tomten så jag ville bygga ihop garaget med ett förråd.

Min tomt ligger utanför detaljplanerat område men inom sammanhållen bebyggelse vilket jag efter att ha läst ett antal lagtexter och trådar här på forumet förstår är relativt godtyckligt.

Tomten är ca 1000m2 och huvudbyggnaden är en 1,5 plans villa som upptar 104m2. Det planerade garage/förrådet är 9,7x7,3m med en carport i förlängningen på ena kortsidan om 6m. Detta ger en BYA på 114m2.

Nämnden har avslagit min ansökan och jag har betalat 80% av bygglovet och jag har nu överklagat till Länsstyrelsen. Skälet till avslag är ordagrant:
***
Förutsättningarna för beviljande av bygglov utanför ett område med detaljplan för
komplementbyggnader till en- och tvåbostadshus regleras i 9 kap. 31 a § PBL. Av
bestämmelsen följer att bygglov för nybyggnad av komplementbyggnader ska ges
bl.a. om åtgärden uppfyller de krav som följer av 2 kap. 6 § första stycket, PBL. Enligt
dessa har förvaltningen konstaterat att hinder mot bygglov föreligger i enlighet med
ovan lagrum.
Byggnadens utformning, placering och storlek blir dominerande jämfört med
huvudbyggnad och bedöms av de skälen strida mot intresset av en god helhetsverkan
till stads- och landskapsbilden.
***

Någon som fått avslag på samma grunder? Kan man hoppas på att Länsstyrelsen gör en annan bedömning?

MVH
Daniel
 
nja, tror det blir svårt att ha ett garage som är större än huset om det är det som är själva grejen.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
K
Jag har inte fått avslag på bygglov men har pratat mycket med bygglovshandläggare i kommunen.

Min uppfattning är att länsstyrelsen är mycket hårdare när det gäller utformning och bevarande av kulturvärden än kommunerna men precis som med bygglovshandläggare så är handläggarna på länsstyrelsen väldigt individuella så om det lyckas eller inte beror mycket på vem som tittar på överklagan
 
harry73
Hoppas kan man alltid. Försök under tiden också ta en diskussion om vilken utformning de kan godta.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Att garagets BYA blir större än husets är egentligen inte sakfrågan då det enligt lag inte är reglerat hur stor en komplementbyggnad får vara utanför ett detaljplanerat område. Det bygglovsavdelningen hakat upp sig på är att "det inte kommer se bra ut" som är själva andemeningen av lagen de underbygger sitt beslut på.

Jag har löpande haft diskussioner med dem om hur stort jag kan bygga och de vägrar att ge mig några mått eller riktlinjer utan ber mig bara att skicka in nya ritningar. Jag har försökt få några svar på hur mycket jag måste minska men utan resultat. Detta innebär att jag i så fall får göra nya ritningar ända tills de är nöjda vilket jag inte gick med på.

Så, jag kompletterade med de handlingar de krävde i första brevet jag fick ifrån dem där de säger att "garaget är för stort och bör minskas" men ändå begär in kompletteringar så som utförligare kontrollplan samt redogörelse för dagvattenhantering.
Detta resulterar i en tjänsteskrivelse som går till nämnden som jag sedan bemöter i en egen skrivelse och därefter beslutar nämnden om avslag.

Jag har försökt att få svar på vad med min byggnation som strider mot en god samhällsbild och helhetsverkan både hos bygglovsavdelningen och nämnden men utan resultat, de hänvisar till att ärendet är avslutat och vi har ingen skyldighet att bemöta dina frågor.
 
D dogge_e skrev:
Att garagets BYA blir större än husets är egentligen inte sakfrågan då det enligt lag inte är reglerat hur stor en komplementbyggnad får vara utanför ett detaljplanerat område. Det bygglovsavdelningen hakat upp sig på är att "det inte kommer se bra ut" som är själva andemeningen av lagen de underbygger sitt beslut på.

Jag har löpande haft diskussioner med dem om hur stort jag kan bygga och de vägrar att ge mig några mått eller riktlinjer utan ber mig bara att skicka in nya ritningar. Jag har försökt få några svar på hur mycket jag måste minska men utan resultat. Detta innebär att jag i så fall får göra nya ritningar ända tills de är nöjda vilket jag inte gick med på.

Så, jag kompletterade med de handlingar de krävde i första brevet jag fick ifrån dem där de säger att "garaget är för stort och bör minskas" men ändå begär in kompletteringar så som utförligare kontrollplan samt redogörelse för dagvattenhantering.
Detta resulterar i en tjänsteskrivelse som går till nämnden som jag sedan bemöter i en egen skrivelse och därefter beslutar nämnden om avslag.

Jag har försökt att få svar på vad med min byggnation som strider mot en god samhällsbild och helhetsverkan både hos bygglovsavdelningen och nämnden men utan resultat, de hänvisar till att ärendet är avslutat och vi har ingen skyldighet att bemöta dina frågor.
Frågan som du ställer till kommunen är "hur långt är ett snöre". Dvs de kan inte ge ett exakt svar på vad som exakt gör att de ger avslag. Men dom tycker det är för stort.

Kompletteringarna behövde dom för att kunna besluta (även om det blev fel för dig).

Den "rätta" vägen är att lyssna på tjänstemännen innan beslut fattas och justera bygglovsansökan så att dom blir/låter nöjda. Då har du större chans att lyckas.

Men överklaga kostar inget!
 
A Autodidak1 skrev:
Frågan som du ställer till kommunen är "hur långt är ett snöre". Dvs de kan inte ge ett exakt svar på vad som exakt gör att de ger avslag. Men dom tycker det är för stort.

Kompletteringarna behövde dom för att kunna besluta (även om det blev fel för dig).

Den "rätta" vägen är att lyssna på tjänstemännen innan beslut fattas och justera bygglovsansökan så att dom blir/låter nöjda. Då har du större chans att lyckas.

Men överklaga kostar inget!
Självklart är det den rätta vägen att gå att diskutera med dem och försöka komma fram till en lösning. Men, det kan ju, inte för någon part, vara rätt att jag skall sitta och göra nya situationsplaner och konstruktionsritningar till dess att bygglovsavdelningen är nöjda med storleken? Även om bygglovsavdelningen inte kan svara på hur långt ett snöre är så borde ge kunna ge en fingervisning eftersom att de pysslar med detta på en daglig basis.

Att gå deras väg i detta fall slösar både min och deras tid när de också uttryckligen "beklagar" sin arbetsbelastning och ber mig "ring inte oss, vi ringer dig!"
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
De kan inte lova något då man diskuterar, men jag har varit med om att lägga fram ett antal olika förslag INNAN det gick till beslut (för att spara pengar). Jag har också dragit tillbaka ärenden för att jag insett att jag inte kommer få ok och kommit undan med 15-20% av bygglovskostnaden.

Men lätt är det inte....
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jag tror att de inte vill svara för att det är inte strikt ytan det handlar om, utan hur dominerande byggnaden uppfattas. Säger de då att du får bygga 90 kvm, så kanske ditt förslag fortfarande uppfattas som dominerande, men eftersom de då sagt 90 kvm är OK, så blir det ännu mer strul om de ändå underkänner.

Men det borde gå att komma in med en skiss, som du uppfattar som mindre dominerande, och se hur de reagerar. Det gäller ju att skapa sig en uppfattning om hur mycket som de uppfattar som dominerande,

Att försöka få bygglov för en komplementbyggnad som är större än huvudbyggnaden tror jag är onödigt provocerande.
 
harry73
Ta bort carportdelen och bygg den som attefallstillbyggnad eller skärmtak
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
Hittade följande dokument vid en googling
http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...gnadsverk-och-tomter/hansyn-till-omgivningen/
Kommunens ställning förstärks om de i förväg går ut med vilka värden de vill skydda (t ex i områdesbestämmelser)
Sedan kan det vara bra för ts att hitta liknande hus + garage, se till att det är utformat på ett sätt som passar in i området (t ex traditionella material eller former)
 
D dogge_e skrev:
Självklart är det den rätta vägen att gå att diskutera med dem och försöka komma fram till en lösning. Men, det kan ju, inte för någon part, vara rätt att jag skall sitta och göra nya situationsplaner och konstruktionsritningar till dess att bygglovsavdelningen är nöjda med storleken? Även om bygglovsavdelningen inte kan svara på hur långt ett snöre är så borde ge kunna ge en fingervisning eftersom att de pysslar med detta på en daglig basis.

Att gå deras väg i detta fall slösar både min och deras tid när de också uttryckligen "beklagar" sin arbetsbelastning och ber mig "ring inte oss, vi ringer dig!"
Om du vill bygga ditt garage får du göra ett omtag (men överklagan kostar inget förutom tid). Du kommer aldrig kunna ringa och få fram vettigt. Att inte samarbeta slösar allas tid, börja med ett möte.

Det är sällan en bra idé att göra komplementbyggnaden större än huvudbyggnaden (blir lätt dominerande). En placering som inte är störande och lägre höjd kan också underlätta. Ta fram skisser på mindre garage och pejla läget hos tjänstemännen om vad som de tycker är OK.

Det tar onödig tid och är jobbigare för dom att jobba med förslag som dom hintat om är dåliga från början och som sedan inte får bygglov än förslag som går igenom direkt.

Eftersom du inte får bygga som du vill (som det ser ut nu) så planera för framtida kompletteringar i form av attefallsregler och friggebodar.

Lycka till! :)
 
Tror ändå att det hänger ihop med den i sammanhanget ganska blygsamma tomten och att garaget blir större än boningshuset. Det blir ju mer som ett garage med en liten bostad till.
 
K
Försök få garaget att smälta in i omgivningen. Bygg det som ett byhus med diskreta portar? Kan du inte själv lösa det kan du alltid kontakta en arkitekt. Men börja med ett möte på kommunen
 
B
Hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.