Tjenare!

Jag har haft en fin tät häck åt tre olika håll mot tre olika grannar.
Grannen rakt över bestämde sig dock för att bygga staket och klippte därför bort halva sin häck vilket nu har medfört till att jag har fått en väldigt sargad och otät häck på min sida.

Vad jag kan se har grannen inte plockat bort några av rötterna från marken utan endast kapat sin sida av häcken.

Jag skulle vilja få lite tips vad vi kan göra för att ge häcken lite extra energi så att den kan rädda sig och bli tätare efter denna behandling :) Vårat mål är att häcken ska bli lika tät som innan så att vi slipper se grannens staket :)

Förra veckan strödde jag ut hönsgödsel och vattnade rejält.

Några fler tips? Samt tror ni att häcken kommer att klara sig?
Häcken är ungefär 50 cm djup i dagsläget.

Bifogat en bild på häcken samt en närbild på bladen, vad heter denna typ av häck?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH

/Daniel
 
  • Sargad häck med partiell sikt genom till ett trästaket och hus i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på delvis sargad häck med gröna blad och omogna bär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte hönsgödsel såhär års! Häcken förbereder sin vintervila, sätter den igång att växa nu är inte bra. Vad är det för häck? Liguster? I så fall skulle jag vänta en sommar och se om den buskar till sig igen. Ge gödning på våren. Blir den inte bättre ta ned den helt i marknivå. Frågan är hur den kommer att trivas med grannens plank. Även om det släpper igenom en del ljus kan det hända att häcken inte utvecklar några blad på den sida p.g.a för lite ljus. Ni får pröva , helt enkelt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja, det verkar vara Liguster
 
Tusen tack för era svar!

Det var lite i panik som jag började gödsla när jag såg min stackars häck bli nerklippt :)

Ungefär vilken månad/temperatur ska jag börja gödsla? Är hönsgödsel det bästa eller finns där något mer att använda? Ska det gödslas en gång eller gödslar man en gång i månaden t.ex.?

Återigen väldigt tacksam för hjälp.
 
BirgitS
Man gödslar under den tid på året när växterna ska växa. Du ser när det börjar komma nya blad på häcken i vår och då är det dags och sen följer man anvisningen på förpackningen med hönsgödsel, kan t.ex. vara en gång i månaden, och i större delen av Skåne kan man nog ha kvävehaltigt gödsel fram till i augusti.

Men en sak ska du tänka på och det är att kväve får växter att satsa på att växa mycket vilket kan ge upphov till långa och veka skott i stället för många kortare och kraftigare skott. Det är nog det senare du egentligen vill ha för att få en tät häck.

En hård klippning, som plantorna nu har varit utsatta för, stimulerar nya skott av sig självt och behöver just ingen extra gödsling för det. Du kanske känner till att om man klipper äppelträd hårt så får man många så kallade vattenskott, det är samma sak.

För att få tillväxt nertill på buskar är det viktigt att det blir ljust nertill. Nu vet jag inte vad er häck växer i för väderstreck men om den inte står på södersidan av planket är det viktigt att ni håller in bredden upptill på häcken så att ljuset får en chans att komma ner. Ni kan klippa in det i februari om det behövs.
 
Jag tycker inte du ska oroa dig. Ligustern är tålig och planket inte helt tätt. Häcken kommer att bli ful mot planket men det kommer inte att störa dig. Följ råden här ovan vad gäller gödning och klippning. Var inte rädd för att klippa hårt - det befrämjar tillväxten. Vi har gott ligusterklimat här i Skåne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.