Hej!

Vi har ett problem i vår lägenhet med en kökskran som "brummar" (se video). Funderade på om det kunde varit någon packning som behövde bytas, men efter att ha plockat isär kranen så tycker jag den ser helt OK ut. Gjorde rent delarna och satte ihop igen, men nu undrar jag om det kan vara så att det är ballofixkopplingen som låter? Det är lite svårt att höra exakt vad det är som orsakar oljudet, men vrider jag ner varmvattnet på ballofixen litegrann så försvinner oljudet.

Dessutom undrar jag om någon känner igen märket på kranen, tidigare ägare gav oss ingen info om kök & badrenoveringarna de gjort..

Video på ljudet:
 
  • Silverfärgad kökskran över handfat med vita kakelplattor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en kromad kökskran med två vred, vita kakelplattor i bakgrunden
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på isärplockad kökskran med fokus på en röd packning och metalldelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isärplockade delar av en kökskran ordnade på ett träbord med en tång till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som IKEA dvs skräp.
Kan vara det som orsakar brummandet.
Hade förrut en massa små vibrationer med en gammal badrumsblandare. När bytte till ny så var allt oljud borta.
 
  • Gilla
onemanbucket och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som en IKEA Edsvik. Jag har också haft problem med IKEA blandare som låter. Hade en tvättställsblandare som tjöt. Bytte till FMM och ljudet försvann.
 
  • Gilla
onemanbucket
  • Laddar…
L
Om du öppnar fullt , slutar det brumma , du säger avtar och slutar när du stryper på ballofixen , ett klart flödesproblem , i bland är det kranpackningen som vibbrerar , eller att det är vattnets väg genom kranarna som ger en turbulens p.g.a. hastigheten på det , går nog inte att göra något åt än att byta eller strypa ned hastigheten på ballofixen .
En varning bara ballofixen kommer att gå sönder om den används som strypare
 
  • Gilla
onemanbucket
  • Laddar…
Ok, tack för hjälpen!

Blir att beställa en FMM och ringa rörmokaren då. Trevlig helg!
 
Klarade du av att plocka isär blandaren själv, klarar du av att byta blandare själv!

Alternativt, ta pengarna du tänkt betala rörmokaren med och köp en bit mat och ett par öl och bjud över en lite händigare vän. Det är inte svårt att byta en blandare!
 
K Klabbarparn skrev:
Klarade du av att plocka isär blandaren själv
och lyckades sätta ihop den efteråt,
K Klabbarparn skrev:
klarar du av att byta blandare själv!
:rofl:
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Haha, ja det vore kul att göra själv, men vi ska snart sälja lägenheten och tänker att det ser bra ut med "ny kökskran installerad av fackman" i prospektet. Skulle vi bott kvar hade det ju varit enkelt att hålla koll på att det inte droppar något under diskbänken.

Grannen fick vattenskada av läckande diskmaskinskoppling och våningen ovanför håller på och riva ut kök efter fuktskada, så är kanske lite extra nojjig pga det
 
O onemanbucket skrev:
Haha, ja det vore kul att göra själv, men vi ska snart sälja lägenheten
Strunta i blandaren säger jag. Tror inte att du får en krona mindre för lägenheten med befintlig blandare även om köparen mot förmodan skulle upptäcka att blandaren kan brumma lite.
 
BirgitS
Med tanke på att det ser ut som fuktskadat trä kring kranen så är det nog det som bestämmer värdet och inte själva kranmonteringen.
 
L
Håller med om att det inte är någon prisskillnad med eller utan ny blndare , låt det vara bara ,
dom nya kanske river ut köket om ett halvår
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.