Letar efter en ny motorgräsklippare till nästa säsong.

Själv har jag använt mest handdrivna cylinderklippare.
Men rotorklippare verkar ha absolut majoritet av marknaden.

Vad är fördelen med respektive klippteknik?

Sambon vill ha med uppsamlare för att kunna strö gräsklippet på planteringarna.
Själv vill jag mest ha en eldriven (sladd) oavsett typ. Just cylinderklippare finns det bara 1 (en) modell som är eldriven..

Finns det någon uppenbar nackdel med cylinderklippare som gör att de inte är så populära?

Vi har ganska mycket yta och det är inte så välvårdat på många ställen, är lite ojämnt och rufft på många ställen. Ambitionsnivån är också långt ifrån en golfgreen - mer åt "inte bli plaskvåt till knäna" när vi går ute.
 
Om det är mycket yta, tänk inte ens tanken på sladd, sjukt drygt!
Samma säger jag om uppsamlare, en mulchingklippare och låta gräsklippet ligga kvar.

Men bästa är ändå en robotklippare ;)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Nackdelen med en cylinderklippare är väl att den inte funkar så bra på ojämna gräsmattor.
Den har också problem om gräset är för högt och fuktigt, pinnar och kottar är inte heller så bra att köra över.
Kan instämma i att en robotklippare är bra och vi kommer bara att få se fler och fler av dessa maskiner.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tack för synpunkter.

Har också läst lite om att cylinderklippare är för jämna ytor och ett begränsat intervall av gräsets längd. Kanske får förkasta den idéen då.

Det är sambon som vill ha gräsklippet så för att gå allas viljor till mötes måste jag ha någon som samlar upp stråna. Robot hade varit riktigt trevlig och egentligen vad jag vill ha, men inget som går hem i stugan för övrigt. Hon har läst på internet att de slaktar igelkottar och så är den saken färdigdiskuterad. Man får jobba med det som går och välja sina strider.

Har inget emot en sladdmaskin. Kör redan en Stihl trimmer, deras största modell, med sladd. Har uttag lite här och där så har god aktionsradie, kan piska runt med den på nästan 1 hektar.
 
Uppsamlare i all ära men det blir väldiga mängder gräsklipp. Finns verkligen tillräckligt med rabatter att ta emot allt gräsklipp? Hos mig har det samlats stora berg med ruttnande gräsklipp. Inte kul.
Varför ska en robot slakta mer igelkottar än en motorklippare?
 
Jo, vi odlar en del så det finns omsättning för mycket. Även kaninerna käkar ju gräs så länge det inte är på tok för finfördelat. Det där med igelkottarna kan jag inte argumentera om.
 
Att robotklippare slaktar igelkottar är väl lite av en urban myt? Men t.ex. Nya Husqvarna Automower har inbyggt skydd för detta
 
Men då är ju valet enkelt. Robot: no go. Uppsamlare: krav. Eldrivet: måste.
Cylinder med dessa finns bara en.
Återstår en eldriven roterande med sladd och uppsamlare.
Skulle föreslå att en person går med röd flagg framför klipparen och varnar kottar av alla slag.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
galento
Har faktiskt aldrig hört eller läst att robotklipparen skulle vara speciellt
farlig för igelkottar.Du skriver att du har ganska mkt yta, åkbar klippare
kanske vore nåt då ? Om frun här inte ville ha robotklippare för att det
slaktar igelkottar skulle jag föreslå att hon tar hand om klippningen i
fortsättningen ;)
 
galento galento skrev:
Har faktiskt aldrig hört eller läst att robotklipparen skulle vara speciellt
farlig för igelkottar...
Stämmer faktiskt. Kanske för att igelkotten ser klipparen som ett annat djur och skyddar sig (lönlöst) på sitt vanliga sätt att rulla ihop sig. Av de 10-talet personer jag känner med robotklippare har åtminstone två av dem slaktat igelkottar. Farsan två st. :(
 
F
Ett praktiskt sätt att hålla igelkottarna levande är en lätt överdimensionerad robotklippare och bara klippa på dagtid. Det är extremt begränsat med igelkottar ute och springer kl13.

Vad gäller cylinderklippare så skär dom alltid gräset mot ett skär, det blir i praktiken som att klippa av det med en sax och är enligt mig den enda typen som borde få kallas gräsklippare. Mycket trevligare för gräset. Mycket dyrare, räkna med 4-5ggr vanlig.

Baserat på din beskrivning så låter det som vanlig klippare med uppsamlare eller robot. Alternativt åkklippare.
 
galento
Å fasen det visste jag inte.Här har jag inte sett någon igelkott de 15 år vi bott här
så det är väl olika i landet hur vanliga dom är.

Våra robotklippare går endast på dagtid då bekanta som kört sina klippare
nattetid fått dom söndersparkade av älgar.( som det är gott om i trädgården
nu,mötte en älgkalv förra veckan när jag kom ut på trappan ca 5 m från mej )
 
Redigerat:
galento galento skrev:
Å fasen det visste jag inte.Här har jag inte sett någon igelkott de 15 år vi bott här
så det är väl olika i landet hur vanliga dom är.
Du kanske har många grannar med robotklippare/kottslaktare? ;)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har testat Gardenas batteridrivna cylindergräsklippare med uppsamlare och den klippte snyggt. Fungerar för mindre och välanlagda gräsytor. Men pinnar från träd kunde plötsligt låsa hela skärmekanismen om man hade otur. Och nytt batteri lär man behöva köpa ganska regelbundet.
 
galento
Valkyr Valkyr skrev:
Du kanske har många grannar med robotklippare/kottslaktare? ;)
Det är nog först på senare tid folk köpt robotklippare så man borde sett någon igelkott
tycker man.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.