Har haft lite funderingar kring hur det går att lösa ett golvbjälklag som blir för högt mot befintligt hus om man gör som brukligt att placerar konstruktionen på den uppmurade grunden. Fick ett förslag i forumet där man genom att använda en regel på murens insida fäste balkskor och lät en del av golvbjälken vilade i.
När jag mätt igen inser jag att jag har lite mer höjd att spela med och funderar nu på en annan lösning och undrar om ni har några synpunkter på den eller ser några direkt brister i den.
I denna lösning vilar golvbjälken både på syllen och muren (givetvis med syllpapp under).
Sen undrar jag även om den liggande 45x70 regeln som ligger utvändigt kan påverka konstruktionen negativt, då man normalt sett har en regel i samma dimension som golvreglarna.

Har bifogat bild på båda lösningarna.

Tacksam för all input och idéer!
 
  • Teknisk ritning av golvbjälklagskonstruktion som vilar på både mur och syll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av golvbjälklag och grundkonstruktion med måttangivelser för renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den först lösningen är ju bättre rent principiellt eftersom hela balkens höjd har stöd vid upplaget. Vad är det som hindrar att du använder samma princip även för den andra lösningen? Vill du ha ett utförligare svar från mig skulle jag vilja veta lite mer om spännvidd och laster.
 
J justusandersson skrev:
Den först lösningen är ju bättre rent principiellt eftersom hela balkens höjd har stöd vid upplaget. Vad är det som hindrar att du använder samma princip även för den andra lösningen? Vill du ha ett utförligare svar från mig skulle jag vilja veta lite mer om spännvidd och laster.
Spännvidden på golvreglarna är 3,45 m med cc 60 45x195 c25 (hade en Max spännvid på 3,71 enligt svenskträ-sidan).

Om alternativ 2 inte är helgalet så skulle det var skönt att slippa slippa borra upp reglar invändigt, särskilt då en del av muren är lecasten. Det var mest därför.
 
Nej, man kan inte säga att alternativ 2 är helgalet. Däremot finns det flera begränsningar för hur mycket man kan jacka ur en bjälke beroende på hur den är belastad. Jag tycker man skall undvika det, dels för att det är svårare att räkna ut det, dels för att det utgör en generell försvagning av virket. Nu har du rätt stora marginaler så det är ingen ko på isen. Det är annars inte särskilt svårt att fästa in trä i lecasten. Man kan använda särskild sk lecaspik eller spikplugg som man borrar hål för rätt igenom träregeln.
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Nej, man kan inte säga att alternativ 2 är helgalet. Däremot finns det flera begränsningar för hur mycket man kan jacka ur en bjälke beroende på hur den är belastad. Jag tycker man skall undvika det, dels för att det är svårare att räkna ut det, dels för att det utgör en generell försvagning av virket. Nu har du rätt stora marginaler så det är ingen ko på isen. Det är annars inte särskilt svårt att fästa in trä i lecasten. Man kan använda särskild sk lecaspik eller spikplugg som man borrar hål för rätt igenom träregeln.
Tack för svaret! Satt och funderade på tjockleken på väggregel och att det kanske blir för lite isolering (120 och då även ifall där man kör 45 med liggande reglar innanför) men även för bärigheten för taket - 10x3,5 m med limmträbalk i mitten. Blir det galet att den övre syllen inte har samma dimension som den undre (om man skulle öka den till 170 för att matcha 170 väggreglar?)?
 
För takets bärighet räcker 45x120 reglar gott. En sådan regel klarar, om den är ordentligt stagad i sidled, en vertikal last på minst 20 kN (ca 2000 kg). Detta motsvarar en taklast på ca 9,5 kN/kvm vid en husbredd om 3,5 meter och c/c avstånd mellan takreglarna på 1200 mm. Som jämförelse kan nämnas att den största snölast som man räknar med i Sverige är 5,5 kN/kvm och det är i Norrlandsfjällen.
Torbjörn Lindholm Torbjörn Lindholm skrev:
Blir det galet att den övre syllen inte har samma dimension som den undre (om man skulle öka den till 170 för att matcha 170 väggreglar?)?
Nej, det kan man inte säga. Den övre syllen vilar ju på golvbjälkarna, som i sintur även vilar på grundmuren.
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Tusen tack för ett mycket utförligt svar!

Att reglarna är stadgade i sidled: görs det tillräckligt via Hammarbandet eller gör man det även via liggandes reglar i befintlig väggregel?
 
Torbjörn Lindholm Torbjörn Lindholm skrev:
Att reglarna är stadgade i sidled: görs det tillräckligt via Hammarbandet eller gör man det även via liggandes reglar i befintlig väggregel?
Det är framför allt genom kortlingar, horisontella reglar och skivor som man stagar reglarna i dess veka riktning. Det finns ett begrepp som heter knäcklängd, och som inte är godis, som man måste ta hänsyn till. I praktiken har detta bara betydelse vid öppna stolpkonstruktioner samt vid väggar med extra hög höjd.
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Nej, man kan inte säga att alternativ 2 är helgalet. Däremot finns det flera begränsningar för hur mycket man kan jacka ur en bjälke beroende på hur den är belastad. Jag tycker man skall undvika det, dels för att det är svårare att räkna ut det, dels för att det utgör en generell försvagning av virket. Nu har du rätt stora marginaler så det är ingen ko på isen. Det är annars inte särskilt svårt att fästa in trä i lecasten. Man kan använda särskild sk lecaspik eller spikplugg som man borrar hål för rätt igenom träregeln.
Hallå igen! Gick på alternativ två, men insåg nu en sak. Golvisoleringen kommer ju ligga mot muren, är det olämpligt? Har ju syllpapp på muren så de ligger ju inte direkt mot varandra men ändå? Spelar det någon roll?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.