Hej! Har ett gammalt torp från 1850 i Östergötland, nu ska vi till att lägga om taket. Vi har valt att behålla våra trekupiga tegelpannor och vill bevara utseendet så gott det går. Dock så ska nockskivorna bytas till nockpannor då det håller bättre. Vi håller nu på att fundera över stuprör/rännor. Vilka skulle passa en knuttrimmrad faluröd stuga? När denna byggdes fanns vad vi förstått inte rännor men vi har satt dit svarta rännor bara för föra bort vattnet på baksidan samt ovan trapp. Snickaren föreslog att en plåtslagare skulle ordna galvade varianter. Jag behöver tips
 
  • Gammalt rött torp med mossa-täckt tak och vita knutar omgivet av grönska, utan synliga regnrännor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där med färg på hängrännor är ju en smaksak.
Har ni satt svarta på baksidan finns det väl en fördel med att ha det enhetligt..
 
Häng på kedjor istället för stuprör.
Se till att få stänkskydd utifall det det stänker för mycket.
 
Varianten med en pip på rännan, existerar den alls i dag? Det skulle passa på hustypen.
 

Bästa svaret

Jag skulle låta rännorna sticka ut en halvmeter eller meter utanför ändan på huset. Så gjorde de förr om de överhuvudtaget hade takrännor på enklare hus.
Åtminstone här uppe brukade rännorna vara urholkade av en klen granstam fast galvaniserade rännor är ju ärligt och rejält och lättskött och inte alls fel.

Egentligen konstruktionen med utstickande rännor tekniskt bättre än stuprör på såna här byggnader där det inte finns någon fast boende som ser till att det alltid finns rännor som för stuprörsvattnet ut från huset. Vattnen från de utstickande rännorna kommer ned på ett längre avstånd från huset.
 
  • Gilla
clask
  • Laddar…
Planja har rännor och stuprör om ni vill ha det i aluzink, ser ut som galv ungefär. Dom har även de "kantiga" böjarna, just falukorvar sticker nog ut på ett torp. Finns säkert fler än planja som har men dem har jag sett...
 
  • Gilla
clask
  • Laddar…
Plannja har även vanligt varmförzinkat, men det får man fråga plåtslagaren om. Tänk på att varmförzinkat angrips av falu rödfärg.
Om du använder skarpvinklar; kom ihåg att trimma bort överflödigt rör under omvikskupan. Det ser konstigt ut annars.
Ditt torp borde ha hängrännor i trä.

hc3a4ngrc3a4nnor.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
clask
  • Laddar…
Håller med om bara hängrännor med utstick på sidan.
Inte stuprör, det kommer se illa ut, speciellt med så djup takfot och behövs dessutom inte.
Du har ju bra avrinning på marken om du tippar ut vattnet åt höger, rejäl stenfot och dessutom gräs på marken så borde inte bli något stänkproblem alls.

Galvat, alternativt aluzink som liknar. (grundtipset för allt plåtarbete på faluröda trähus)
Alternativt trä, som gärna sätts med mer lutning än man normalt har på hängrännor idag.
 
  • Gilla
clask
  • Laddar…
Jag skulle säga att utkastmodellen alltid är att föredra utan dränering. Har man inte bra dränering är det inte så lämpligt att få ned allt vatten direkt vid husknuten...
 
Även med stuprör kan man ju leda bort vattet. Vilket man bör göra även om man har dränering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.