Hej!

Jag har en sommarstuga på plintgrund och jag vill tilläggsisolera golvet.
Funderar på att fästa dränerande isoleringsskivor (typ Isodrän) under huset mot golvet.
Nu sitter det asfa-board längst ner under golvet och jag tänker att de nya skivorna fästes mot dessa på något smart sätt.
Helst skulle jag vilja köra med cellplast men hörde att det inte är lämpligt eftersom fukt kan bildas mellan dessa och asfa-boarden. Någon som vet hur man bör göra?

Tack /Tompa
 
Cellplast och täta med fogskum ?
 
Tack för svaret.
Ja, det har jag varit inne på men har som sagt hört att det inte är lämpligt med cellplast utanpå asfa-boarden eftersom det kan bildas fukt. Verkar som att du inte vet själv heller med tanke på att du ställer en fråga. Är det någon som vet?
 
Om ingen luft kan ta sig in så kan inga fuktproblem skapas. Golven värms ju även uppifrån så det "bör" inte vara något problem rent logiskt, men jag kanske missar något ?
 
Cellplast är inte ångtät. Jag har fäst 50mm cellplastskivor på undersidan av mina asfaboardskivor. Fäst med långa skruv och stora plastbrickor. Tätade skarvarna med fogskum men det är ett jäkla kladd så tveksamt om det är värt det.

Detta är 5 år sen och inga problem än.
 
Tack för tipsen! Finns det någon byggstandard som definierar hur man ska göra?
 
Tror inte det finns någon "standard" för det. De relativt få hus som bygga med krypgrund idag är väl oftast så kallade varmgrunder.

Köp spontad cellplast så slipper du klägga med fogskum men får ändå lufttätt.
 
Tack för svaret. Pratade med en (till) snickare idag som menade att cellplast kunde skapa ånga och fuktproblem och tyckte att jag skulle använda dränerande isolering typ isodrän. Han var väl iofs ingen expert på området men det låter ju logiskt. Finns ingen på forumet som är expert på detta?
 
Det är tämligen enkel fysik och om jag får generalisera lite grann så är det inget område där snickare brukar briljera.

Att använda isodrän istället för vanlig cellplast är fullständigt onödigt i detta fall.
 
  • Gilla
perjo9
  • Laddar…
Varför inte sätta en fasadskiva typ "västkustskiva"? Cellplast brinner nu som fnöske medan stenull inte gör det. Den har vindduk på sig och tejpa skarvar med diff-öppen tejp så är den tät också. Binder inte fukt heller om det skulle skapas.
Kolla på det.

//MrS
 
E
Hej,
Hur blev slutresultatet? Hur isolerade du tillslut?
 
  • Gilla
swecul
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.