Sitter och funderar på olika falltyper till badrummet.

"Vanligt" brunn: dvs en sådan som är i mitten. Beprövad metod. Dock begränsas man av att ej kunna använda stora plattor. Vill inte knäcka plattor. Tänkte ha 30x30 cm av samma klinker på både vägg och golv för att få linjerade fogar. Går det att ha den storleken runt centralt placerad golvbrunn?

Avlång väggnära golvbrunn: Beprövad metod? Funnits länge? Borde vara säkert om man väljer tätskikt som golvbrunnstillverkaren rekommenderar samt följer instruktioner. Problemet är att man får en kant mot övriga plattor där golvbrunnen sitter mot väggen. Såvida man inte gör fall på hela väggen. Men det går inte för min del. Har tidigare frågat om man skall använda hård eller mjukfog för att få detta fall snygg men ej fått svar. Se bild. Finns specialprodukter från tillverkaren så att man kan montera glasväggen in i själva kanten. Men detta är snuskigt dyrt. Dessutom ska jag ha hörndusch med böjda dörrar. Skiss av ett badrumsgolv med centralt placerad golvbrunn, stora kakelplattor och en duschvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörngolvbrunn: Beprövad metod? Detta verkar attraktivt för mig. Men kan man bygga ett fall med 30x30 cm plattor mot ett hörn?

Mvh
 
L
Det går bra att bygga fall med plattorna , men vid brunnen för att få det måste du knäcka
plattorna digonalt , på dom som ska sitta mot ett hörn av golvbrunnen , kanske t.o.m knäcka dom som sitter plant mot brunnen , allt beroende på fallets utformning , det går inte att lägga plattor i den storleken med fall annars
 
  • Gilla
Vificktomt
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Det går bra att bygga fall med plattorna , men vid brunnen för att få det måste du knäcka
plattorna digonalt , på dom som ska sitta mot ett hörn av golvbrunnen , kanske t.o.m knäcka dom som sitter plant mot brunnen , allt beroende på fallets utformning , det går inte att lägga plattor i den storleken med fall annars
Om du menar att man måste skära bort ett hörn på klinker för få plats med brunn + klinkerram förstår jag. Men menar du att man också måste knäcka själva plattan också? Och eventuellt övriga plattor också?
Mvh
 
L
Ja de måste knäckas , för att förstå det hela , ta några lika stora kartongbitar och lägg i ett handfat , så kommer du inte att få till ett fall , däremot om du klipper ett par diagonalt så kommer dom att falla ned mot tänkta hörn , som kan vara brunnen , dina plattor som ska vara 30X30 är större än en normal brunnsbetäckning och ställer stora krav på den som ska lägga dom , det går inte att få till det bra om man har gjort det förut , en riktig fallgrop att åka i .
Om man har en avlång brunn tvärs golvet som är i mulltippel mått på plattorna är det lättare
 
Om du har ett jämnt fall över hela golvet mot ett hörn så behöver inga plattor knäckas. Jämför att lägga plattorna på en helt plan skiva, och sedan lyfta skivan i ett av hörnen så att du får ett jämnt diagonalt fall. Men det är inte helt lätt att få till i praktiken.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om du har ett jämnt fall över hela golvet mot ett hörn så behöver inga plattor knäckas. Jämför att lägga plattorna på en helt plan skiva, och sedan lyfta skivan i ett av hörnen så att du får ett jämnt diagonalt fall. Men det är inte helt lätt att få till i praktiken.
Finns det inga färdiga mallar man kan använda? Vill minnas att jag har sett det till "centrala" golvbrunnar
Mvh
 
L
Mycket möjligt men jag har inte använt något av det , bara erfarenhet med knäckningarna
 
Tack för snabba svar. :)
Då är mitt lyxproblem löst.
Avlång väggbrunn blir bäst.
Mvh
 
L
S sam820921 skrev:
Tack för snabba svar. :)
Då är mitt lyxproblem löst.
Avlång väggbrunn blir bäst.
Mvh
Golvbrunn menar du väl :)
 
Precis
Eller avlång väggnära golvbrunn om man ska vara korrekt.

Sen finns det väggbrunnar. Alltså att brunnen är montera på väggen längst ner. Men har bara sätt det som produktreklam. Har aldrig sätt det irl. Dett är dock inte intressant för mig. Känns lite risky måste jag säga.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Ja de måste knäckas ,
Att knäcka behövs endast om brunnen är i mitten och du vill ha fall från aalla riktningar mot brunnen. Om du ha väggnära (hörn eller avlång) kan plattorna ligga i en plan yta som lutar mot brunnen, och behöver nte knäckas. Men inte alla plattläggare vet det kanske.
Jag har installerat en hörnbrunn, det är skönt att slippa stå på en golvbrunn när man duschar.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Att knäcka behövs endast om brunnen är i mitten och du vill ha fall från aalla riktningar mot brunnen. Om du ha väggnära (hörn eller avlång) kan plattorna ligga i en plan yta som lutar mot brunnen, och behöver nte knäckas. Men inte alla plattläggare vet det kanske.
Jag har installerat en hörnbrunn, det är skönt att slippa stå på en golvbrunn när man duschar.
Jag reagerade också lite på att dom behöver knäckas vid hörnbrunn.
Som tidigare nämnts: Om man tar en 90x90 cm plan skiva (duschens mått) och lägger 30x30 cm plattor på och sen vinklar ner skivan i ena hörnet så borde det ju bli bra?

Kan man inte göra detta när man gör fallet? Mäta ut var fallet ska sluta vid kanterna. Skära ut en 90x90 skiva. Lägga dit den helt plan med fall. Sen ett lager spackel för hand. Sen tätskikt. Eller?
Mitt golv är av betong. Kommer behöva bila ut ändå då brunnen är gammal och central.

Mvh
 
L
Ska du ha en brunn på mitten så är det ett runt fall kring brunnen , det innebär att två hörn på plattan rider på kanterna , varav den ligger och vickar , kan inte gå ned mot underlaget ,
då måste den knäckas diagonalt för att falla ned på mitten
En brunn utmed vägg har varit uppe tidigare här , en sa att det var inget bra , andra bra
de var något med , ligga nära väggen ,svårt med tätning eller vad det var ,
Minnet är kort i bland
 
S sam820921 skrev:
Jag reagerade också lite på att dom behöver knäckas vid hörnbrunn.
Som tidigare nämnts: Om man tar en 90x90 cm plan skiva (duschens mått) och lägger 30x30 cm plattor på och sen vinklar ner skivan i ena hörnet så borde det ju bli bra?

Kan man inte göra detta när man gör fallet? Mäta ut var fallet ska sluta vid kanterna. Skära ut en 90x90 skiva. Lägga dit den helt plan med fall. Sen ett lager spackel för hand. Sen tätskikt. Eller?
Mitt golv är av betong. Kommer behöva bila ut ändå då brunnen är gammal och central.

Mvh
Hur blir det i övergången mellan duschzonens plattor och de som ligger utanför då. ;)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Hur blir det i övergången mellan duschzonens plattor och de som ligger utanför då. ;)
Jag tror vi pratar om fall på hela golvet, inte bara i duschhörnan. Om man vill ha horisontellt golv i resten av badrummet (vilket jag själv inte skulle vilja) så blir det knepigt, ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.