Hej,

ÄR det någon som vet om det krävs marklov eller dylikt för att dra en väg på sin tomt eller för att gräva ner VA och el/tele?

Marken kommer inte att förändras mer än 50 centimeter i höjdled.
 
Hemmakatten
Nja, Det är olika från kommun till kommun vad jag förstått. I "min" kommun behövs inget marklov, men i andra kan det behövas.
Ett telefonsamtal till vänligt sinnad kommuntjänsteman besvarar din frågeställning.
 
I PBL kapitel 8 står följande:
9 § Inom områden med detaljplan krävs, om inte annat har bestämts i planen, marklov för schaktning eller fyllning som medför att höjdläget för tomter eller mark för allmän plats ändras avsevärt. Om ett visst höjdläge för markytan anges i planen, krävs dock inte marklov för att höja eller sänka markytan till denna nivå.
Kommunen får i detaljplan besluta att marklov krävs för
trädfällning eller skogsplantering.
Kommunen får i områdesbestämmelser besluta att marklov krävs för schaktning, fyllning, trädfällning eller skogsplantering inom områden som är avsedda för be- byggelse eller inom områden som ligger i närheten av befintliga eller planerade anläggningar för totalförsvaret, statliga flygplatser, andra
flygplatser för allmänt bruk, kärnreaktorer, andra kärnenergianläggningar eller andra anläggningar som kräver ett skydds- eller säkerhetsområde.

Så svaret blir "det beror på....".
 
Jättebra svar. Jag fick det bekräftat av kommunen också. VI har dessutom en fet stenbumling på tomten som måste bort. Funderar på att spränga den med smygdynamit. Eftersom hödskillnaden skulle bli för stor så får jag givetvis lägga tillbaks smådelarna efter att den spräckts. Håller jag mig inom lagens råmärke då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.