Har en nyare L-L värmepump, LG prestige 9 plus. Är mycket nöjd med den men tror den kan leverera mer värme om jag flyttar tempgivaren som sitter i den och flyttar den till ett annat rum utan att behöva öka grader för att få den att gå längre tid.

Är det möjligt att flytta tempgivare från en L-L värmepump? kanske köpa en ny med längre sladd och på så sätt dra den ditt jag vill?

Pga placeringen så tror den att den uppnår en viss temperatur och går ner lite i fart, när jag tycker att den borde blåsa lite mer, har den inställd på max luft hastighet så det är inte det :)
 
L
Det är upp till dig var du vill ha termostaten , normalt är det snutt kabel på givaren
givarna brukar inte vara så kinkiga , skarva på en bit lös kabel som räcker dit du vill testa ,
en vanlig telefonledning med fyra trådar blir bra , lägg ihop två och två , som info det går det att skarva utegivare på andra objekt 100 meter
Kanske får du ställa upp en halv grad , men vad gör det bara det fungerar
 
Tack för båda svaren, ska prova och göra något i stil som du har gjort Peter2400. Ju längre kabel ju högre motstånd? Jag har iaf tänkt flytta givaren längst bort i rummet ca 5-7 m bort
 
Eller kanske mindre motstånd då kabeln är så lång ?
 
L
Är det inte mer än några meter , så har det ingen betydelse på resistansen i kabeln , den är försumbar
 
Ok, tack. Ska prova till helgen
 
Svårare än jag trodde att hitta tempgivaren, trodde den skulle sitta synligt. Måste nog demontera hela kåpan. Såg däremot en kontakt som jag mailat Lg om, kanske en snabbkontakt för extern tempgivare
 
  • Elektronikpanel med olika kontakter och en osäkerhet kring platsen för tempgivaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar att kontakten en är en nivågivare för att styra eventuell kondensvattenpump.
Så här ser det ut i, vad jag tror, är rätt servicemanual lycka till!
Th1 är givaren du letar efter
Schematisk bild och en kretskortsmodul märkt med olika anslutningar, inklusive "CN-TH1" för nivågivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack Peter2400, rev pumpen idag men ska nog riva den ännu mer imorgon då jag endast hittade ett kretskort. Huvudkretskortet ligger dålt långt där inne någonstans :(
 
Vill bara tillägga att vår pump med utflyttad givare sköter sig exemplariskt, vi har 22 grader dagtid och 21 på natten, här är en bild på loggad källar och utetemp.
Temperaturlogg för källare och utomhus med värden på 21.2°C inomhus och 3.5°C utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte lyckats ännu men måste ta tag i det snart, varje gång den går ner i varv för att den tror att det är bra temp så tänker jag på det. Såg även att det går att beställa 1-5m thermiska temp givare på eBay, måste man ändå kalibrera dessa tro? Antar att man tappar effekt ju längre tempgivar kabeln är?
 
För den som undrar så gick det bra att flytta utan att modifiera givaren, Den satt till höger om pumpen när man lossade på skyddet. Sladden var tillräckligt lång för att kunna borra hål i väggen bakom och låta den hänga där, vilket inte gör något för mig.

Nu har jag lyckats sänka pumpen till 20 grader från 22 grader och det är 25 grader i hallen (eldar i vardagsrummet) och den står och blåser ändå mot sovrummen. Antar också att pumpen kan gå längre nu mellan avfrostningarna pga sänkt temp?

Tidigare så var den inställd på 22 grader och gick ner ofta i "avfrostning" då den uppnådde tempen där den stod men kunde vara 19 grader i sovrummen. Och när man elda så gick den direkt ner i "avfrostning" för att vakna till flera timmar senare när det blivit svalt i hallen.

Är supernöjd iaf :)
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.