Vi har oljefyllda elelement i huset och vissa av elementen är brännheta - det verkar som om de jobbar för högtryck hela tiden. Ska inte termostaten reglera detta, så att elementen endast går igång när lufttemp. understiger det man ställt in elementen på?

Först tänkte jag att det kunde bero på att det är drag runt de element som ständigt är heta, men jag kan inte märka det. Kan termostaten vara trasig på dessa element och hur kan man säkert avgöra det? Och kan man byta termostat själv?
 
Om inte termostaten, inställd på lägsta temperatur, slår ifrån när rummet är varmt så kan den säkert vara trasig.
På en fungerande termostat brukar man kunna höra ett "klick" vid ett visst läge när man vrider ratten sakta fram och tillbaka.
 
Hur gamla är elementen och vad är det för märke(fabrikat) på dom?
 
Erik V skrev:
Hur gamla är elementen och vad är det för märke(fabrikat) på dom?
LVI modell MEB. Har ingen aning om åldern, vi köpte huset förra året. Gissningsvis 6-10 år?
 
Är där varmare i rummet än vad ni vill?
 
wertok skrev:
Är där varmare i rummet än vad ni vill?
Skulle också ställa samma fråga  :). Elementen kanske måste vara så varma för att det ska bli varmt i rummet. En liten element i ett stort rum måste ju jobba för fullt för att hålla rumstemperaturen ;)
gaia
 
wertok skrev:
Är där varmare i rummet än vad ni vill?
Nä, det är rätt lagom. Det är främst vardagsrummet det handlar om, det är väl c:a 35-40 kvm och där är 2 dubbelelement och ett enkelelement. Med tanke på att det är ett stort fönsterparti i rummet, med äldre fönster, så ligger det kanske trots allt nära till hands att elementen inte riktigt räcker till, utan måste jobba för högtryck för att hålla inställd värme...men det skulle ändå vara intressant att veta om termostaterna är OK eller inte, så att jag kan ev. kan utesluta detta....
 
Skruva ner termostaten på minimum. Kolla om en timme eller två. Har inte elementet blivit svalare då, är det termostaten som fastnat i "full fart framåt".
 
  • Gilla
PM84
  • Laddar…
apersson850 skrev:
Skruva ner termostaten på minimum. Kolla om en timme eller två. Har inte elementet blivit svalare då, är det termostaten som fastnat i "full fart framåt".
Har provat det nu och elementet svalnar när jag skruvar ned till minimum, så termostaten verkar det trots allt inte vara fel på - men det övergår mitt (klena?) förstånd varför man nästan kan steka ägg på elementet när jag ställer det på 20 - 25 grader, men förblir svalt när jag ställer det på typ 5-10 grader... :-?

Vad innebär egentligen gradangivelserna på elementen: Är det maximala gradantalet på elementet (ställer jag alltså in 20 grader så ska elementet aldrig bli varmare än det oberoende av den omgivande lufttemp.), eller är det det önskade gradantalet på den omgivande luften?
 
esox skrev:
- men det övergår mitt (klena?) förstånd varför man nästan kan steka ägg på elementet när jag ställer det på 20 - 25 grader, men förblir svalt när jag ställer det på typ 5-10 grader... :-?
Det är för att elementet i ditt fall får gå för fullt för att få upp temperaturen till 20-25 grader, men stängs av när du vrider ner till 5-10 grader. När rummets temperatur sedan sjunkit till under den inställda temperaturen kommer det att slå på igen och bli hett.

esox skrev:
Vad innebär egentligen gradangivelserna på elementen: Är det maximala gradantalet på elementet (ställer jag alltså in 20 grader så ska elementet aldrig bli varmare än det oberoende av den omgivande lufttemp.), eller är det det önskade gradantalet på den omgivande luften?
Det är det senare, det önskade gradantalet i rummet. Och för att värma upp rummet till önskad temperatur kan själva elementet behöva bli betydligt varmare än så.
 
Faidros skrev:
[quote author=esox link=1141025416/0#8 date=1141289499]- men det övergår mitt (klena?) förstånd varför man nästan kan steka ägg på elementet när jag ställer det på 20 - 25 grader, men förblir svalt när jag ställer det på typ 5-10 grader... :-?
Det är för att elementet i ditt fall får gå för fullt för att få upp temperaturen till 20-25 grader, men stängs av när du vrider ner till 5-10 grader. När rummets temperatur sedan sjunkit till under den inställda temperaturen kommer det att slå på igen och bli hett.

esox skrev:
Vad innebär egentligen gradangivelserna på elementen: Är det maximala gradantalet på elementet (ställer jag alltså in 20 grader så ska elementet aldrig bli varmare än det oberoende av den omgivande lufttemp.), eller är det det önskade gradantalet på den omgivande luften?
Det är det senare, det önskade gradantalet i rummet. Och för att värma upp rummet till önskad temperatur kan själva elementet behöva bli betydligt varmare än så.[/quote]


OK, jag förstår.....m a  o så är det inget fel på elementen/termostaterna, utan de är för få i förhållande till rummens storlek och det gradantalet jag vill ha i rummen....så det betyder att elräkningen kommer att fortsätta att rassla iväg under vinterhalvåret om jag inte gör något  :'( Men vad jag ska göra åt det är ett helt annat problem som jag inte vill tynga den här tråden med  :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.