Hej!

Jag planerar fasadbelysning med LED Stripe som är i 5-meters-sektioner, sammankopplingsbara.
Totalt ca 30 meter.

Jag har köpt hem en 5 meters sektion (http://www.dx.com/p/szfc-waterproof-5m-300-led-60w-warm-white-led-strip-light-dc-471061#.WcGJd8irT94) som jag testat med och fått en bra ljusbild mha en dimmer lite temporärt (http://www.dx.com/p/r109-d-mini-pwm...mote-control-dc-connector-288553#.WcGPnMirT94).
Efter att en arbetskamrat en gång skrev en artikel till IDG, där han visade hur farliga Kina-pirat-230V-5V USB-laddare är så köper jag inget utöver svagström här... Så väl hemma kopplade jag in en 230V till 12V adapter jag hade liggande i bra-o-ha-lådan...

Funkar hur bra som helst.

Men nu när etapp 2 ska påbörjas så ska jag ha ett riktigt drivdon till hela slingan 30m tänker jag (eller om jag måste dela upp på 2). Vad ska man köpa, och hur ska man räkna på strömmen?

Det står att 5 meter drar 60W vid 12V, 60LED/meter (parallellkopplade tre och tre). LED SMD 5050 är klassade till 60mA vad jag förstår...

Vad ska jag ha för drivdon?... Drivdonet ska kunna sänka spänningen så jag kör ledarna på ca 30%.
Tack för idéer o tips!
 
Redigerat:
Dessa slingor har dioderna i serie tre och tre inte parallellt. Dessa serie slingor är sedan parallellkopplade. Redan en 5m sektion är i längsta laget att mata från ett håll. Du ska definitivt inte länka samman fler utan ledningar. Du bör mata varje 5m slinga från två håll. Ett vettigt sätt att höja säkerheten är en separat säkring till varje slinga.

Jag avstår att utrycka mina generella åsikter om fasadbelysning.
 
Du måste tänka på att om du kopplar samman 6 st 5-metersslingor och matar från ett håll så kommer hela strömmen gå i hela slingan, eller i alla fall halva strömmen om du matar från mitten. Det är 30 A respektive 15 A. Slingan är inte dimensionerad för det och kommer troligen att brinna av. Du kommer behöva en matning till varje 5-meterssektion.
 
Hej! Tack för tipsen, jag har börjat inse detta efter att jag läste om spänningsfall som även den uppstår efter max 10 meter...

Jag planerar inte att köra dem på max, utan 30 %. Jag tänker så här: Högre spänning = mindre spänningsfall. Så jag borde mata varje sektion med 12v, och på sekundärsidan dimma med PWM. Är det en bra ide, eller borde jag dimma mha sänkt spänning?

Samt har ni några förslag på drivare som kan synka ihop dimmningen? Vill inte ratta på 5 olika ställen.. :)

//Sam
 
Och en sak till...

Hur får de fram att slingan drar 60W...
Varje led = 60mA det är 300 st: Totalt 0,06 * 300 = 18A

18A vid 12V = 216Watt...
Hur kommer 60W in i bilden?...
 
Gjorde några mätningar på en bit överbliven led-slinga för några dagar sedan, vet dock ej exakt LED-typ, men där fick jag fram 0,3 A/m (60 dioder/m) --> 1,5 A/ 5m-slingsekttion (=18W).
 
SamB: Dels är 60W nog inte riktigt rätt sedan ligger dioderna i serie tre och tre. Så strömmen blir en tredjedel av vad du räknade ut.
 
S SamB skrev:
Och en sak till...

Hur får de fram att slingan drar 60W...
Varje led = 60mA det är 300 st: Totalt 0,06 * 300 = 18A

18A vid 12V = 216Watt...
Hur kommer 60W in i bilden?...
Hela slingan 300 dioder är på totalt 60W
Varje diod har ett spänningsfall på c:a 3 V x3 st i serie + ett ytmonterat motstånd kopplat till 12 V ren likström t.ex från ett bilbatteri.
60W från 12V ren DC bör bli 5A

Samma slinga för 220V men nu med 30 dioder i serie är på 30 W då man här har likriktad nätspänning direkt utan glättning, ljusutbytet följer sinuskurvan på nätspänningen.
http://www.dx.com/p/jiawen-waterpro...trip-w-us-plug-ac-220v-5m-397878#.WcIYtai0Pcs
 
D Daniel 109 skrev:
SamB: Dels är 60W nog inte riktigt rätt sedan ligger dioderna i serie tre och tre. Så strömmen blir en tredjedel av vad du räknade ut.
Ok, då hamnar vi på 72W... :) Nära i alla fall...
 
E etompau skrev:
Gjorde några mätningar på en bit överbliven led-slinga för några dagar sedan, vet dock ej exakt LED-typ, men där fick jag fram 0,3 A/m (60 dioder/m) --> 1,5 A/ 5m-slingsekttion (=18W).
Intressant... :)
Jag har på min test-slinga på 5 meter testat med några olika transformatorer jag haft liggande 12V ut på både 1A, 1,5A, 2A Alla funkar lika bra, för denna, men troligen är väl 1A adaptern lite i underkant...
Men kan man räkna ut hur stor ström transformatorn behöver, eller måste man mäta sig fram till det?

Provade även om de startade med en 5V trafo, men det gjorde de inte, så det är nog 12 konstant spänning + PWM dimmning som gäller...
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
230V slinga är väl lite enklare, längden blir inte så stort problem då.
Jag kör med en sådan här runt vår spapool,
dimrar den med en vanlig nexadimmer.
[länk]
Det är sant. Nu har jag dock ett antal inköpta + att det är lite snabbare att skjuta upp lågvoltskabel än att klamra EKLK / EKK.
 
S SamB skrev:
Intressant... :)
Jag har på min test-slinga på 5 meter testat med några olika transformatorer jag haft liggande 12V ut på både 1A, 1,5A, 2A Alla funkar lika bra, för denna, men troligen är väl 1A adaptern lite i underkant...
Men kan man räkna ut hur stor ström transformatorn behöver, eller måste man mäta sig fram till det?

Provade även om de startade med en 5V trafo, men det gjorde de inte, så det är nog 12 konstant spänning + PWM dimmning som gäller...
Det är dioderna som behöver ström :D Ett mätinstrument ger dig direkt ett värde på hur mycket ström slingan drar.
Överbelastar du transformatorn sjunker utspänningen och den blir varm/het.
Konstant spänning ska dessa slingor ha.
PWM-dimning är det mest effektiva sättet att ljusreglera dioderna med.
 
D Daniel 109 skrev:
Dessa slingor har dioderna i serie tre och tre inte parallellt. Dessa serie slingor är sedan parallellkopplade. Redan en 5m sektion är i längsta laget att mata från ett håll. Du ska definitivt inte länka samman fler utan ledningar. Du bör mata varje 5m slinga från två håll. Ett vettigt sätt att höja säkerheten är en separat säkring till varje slinga.

Jag avstår att utrycka mina generella åsikter om fasadbelysning.
Hur menar du med att mata från två håll? Den bör vara delad då? Eller?

Här föreslås att man delar upp på ~10m (30foot) sektioner:
https://www.flexfireleds.com/led-strip-light-voltage-drop-what-is-voltage-drop/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.