Nån som har några erfarenheter av dessa hustillverkarna och entreprenader som jobbar för dem? I Blekinge framför allt, men annars även generellt om hustillverkarna.
 
Hej!

Vi har byggt med Trivselhus, och har enbart gott att säga om de:

  • Trevligt bemötande från alla hos Trivselhus - Även efter att kontrakten var påskriven.
  • Vi fick rekommenderade förstklassiga hantverkare som gjorde huset klart för inflyttning 2 veckor före avtalet datum :D - Och med ett minimum anmärkningar i besiktninsprotokollet.
  • Hela projektet håll sig mycket näre den kalkyl som vi blev präsenterade för redan vid första mötet med Trivselhus
  • Är otroligt flexibla, du kan ändra på allting, och går det inte åt mer material, så kostar det inget extra.
  • Har hög grundstandard redan från början, så även om du inte skulle göra några tillval, så får du ett mycket bra hus.



Allt detta låter kanske för bra till att vare sant, men vårt bygge var verkligen ett skolexempel på hur det bör vare när man tar detta stora beslut i livet.

Är ni nyfikna på hur det gick under resans gång, så finns det en ganska utförlig byggdagbok på vår hemsida (som verkligen borde uppdateras med nytt om trädgården... Vart tar all tiden vägen?) - där det även finns massor med bilder från hela byggtiden.

Lycka till med Ert val.

/Jan
 
Jan, tack så mycket för ditt inlägg. Det var trevlig läsning! Verkligen kul att höra när något flyter och har fungerat bra! Ska med spänning titta i er byggdagbok!

Förresten, byggde ni ett av husen/skisserna i katalogerna eller fick ni ett ritat bara för er? Och ytterligare en sak... produktionskostnadskalkylen, den som de gör för att estimera vad projektet kostar, har ni stämt av den med verkligheten och sett om det "stämde" eller vad som mest hade skenat iväg alternativt blivit billigare?
 
Magnus_Jessica skrev:
Förresten, byggde ni ett av husen/skisserna i katalogerna eller fick ni ett ritat bara för er? Och ytterligare en sak... produktionskostnadskalkylen, den som de gör för att estimera vad projektet kostar, har ni stämt av den med verkligheten och sett om det "stämde" eller vad som mest hade skenat iväg alternativt blivit billigare?
Vi byggde Arkitektens skiss 500, som är andra huset i TH's "huvudkatalog. Ofta ser man inte detta huset i katalogen, eftersom att det är lite mer "handritat", och dessutom på annat papper än resten av katalogen.
Vi har dock gjort om en del inuti (speglat allt och tagit bort den 3:e toaletten).

När det gäller kalkylen, var vår kalkyl väldigt näre verkligheten, redan från första mötet. Det enda som TH hade glömt, var anslutning till El-nätet (Blodpengar till Eon!!!) på 19.000 - Annars hade de tagit höjde för allt som kunna förutspås!
Något som lätt kan dra iväg med stora summor, är markarbetet, men TH lade i sin första kalkyl in en markreserv på 100.000, och vi håll oss en bra bit inom den buffert.
Vad vi sen gjorde, var att "laborera" med pengarna internt i kalkylen. Alltså att ta bort vissa grejer, för i stället att välja till andra. Tex valde vi att bygga en egen carport (köpte byggsats), genom det sparade vi in 50.000 som vi sedan kunna lägga på braskamin och bubbelbad :D
Vi valde också att köra bort allt byggavfall från bygget själv, på det sätt sparade vi ungefär 20.000 som vi i stället kunna lägga på att "hotta till" köket lite etc.

Om du är intresserad, får du gärna skicka ett PM till mig, då kan jag maila dig en kopia på vår produktionskostnadskalkyl från TH, då vet du lite mer om vad de olika grejorna kostar.

Vänligen

Jan
 
Jan, försökte titta på er hemsida http://www.banvagen49.org/ men det verkar som den inte funkar, eller så är er server nere kanske?

mvh
jessica
 
Beklagar!

När jag kom hem från jobbet idag luktade väldigt illa, och serveren hade slutat fungera :'(

Men men, efter att ha satt in ett nytt nätaggregat, så fungerar det igen :D

/J
 
Hej!
Tänkte bara höra om ni varit i kontakt med Trivselhus i Blekinge alternativt Kristianstad?
Vi har haft ett möte med K-na säljaren, kändes helt ok, men efter det har han inte visat något intresse, fastän vi både ringt (utan svar) och sedan mailat 2 ggr...  Vi ville ha prisuppgifter på intressanta objekt.
Kristianstad säljare lovade att återkomma, men har heller inte hört av sig...

Man tappar ju lusten litegrann...
 
Lindhardsen skrev:
Vi byggde Arkitektens skiss 500, som är andra huset i TH's "huvudkatalog. Ofta ser man inte detta huset i katalogen, eftersom att det är lite mer "handritat", och dessutom på annat papper än resten av katalogen.
Vi har dock gjort om en del inuti (speglat allt och tagit bort den 3:e toaletten).

När det gäller kalkylen, var vår kalkyl väldigt näre verkligheten, redan från första mötet. Det enda som TH hade glömt, var anslutning till El-nätet (Blodpengar till Eon!!!) på 19.000 - Annars hade de tagit höjde för allt som kunna förutspås!
Något som lätt kan dra iväg med stora summor, är markarbetet, men TH lade i sin första kalkyl in en markreserv på 100.000, och vi håll oss en bra bit inom den buffert.
Vad vi sen gjorde, var att "laborera" med pengarna internt i kalkylen. Alltså att ta bort vissa grejer, för i stället att välja till andra. Tex valde vi att bygga en egen carport (köpte byggsats), genom det sparade vi in 50.000 som vi sedan kunna lägga på braskamin och bubbelbad :D
Vi valde också att köra bort allt byggavfall från bygget själv, på det sätt sparade vi ungefär 20.000 som vi i stället kunna lägga på att "hotta till" köket lite etc.

Om du är intresserad, får du gärna skicka ett PM till mig, då kan jag maila dig en kopia på vår produktionskostnadskalkyl från TH, då vet du lite mer om vad de olika grejorna kostar.

Vänligen

Jan

Skulle du vilja skicka produktkostnadskalkylen från TH till mig också? Vi funderar på att bygga ett Trivselhus Greenline 732.

/K
 
Maverick,

Om du skickar din mailadress i ett PM till mig, så skal du få den du med ;)

/J
 
Vi tar gärna emot olika produktionskostnadskalkyler från Trivselhus!
Vi funderar på Greenline 732 + 734, samt Skiss no 820, 821, 824, 829.
Vi har ju som sagt inte lyckats få några upgifter från Trivselhus själva...

Hade varit tacksamma om någon ville ge oss ett hum om vad de olika grejerna kostar...
Tack på förhand!
 
Louise_Daniel: Vi har fått ca pris från deras "standardlista" på skiss 527 och 829 (bilden på webben stämmer ej med den i katalogen), nu minns jag inte helt exakt men båda låg mellan 2,2-2,3 milj med hus + entreprenad. (då var det träfasad)

Det är helt klart viktigt att säljarna hör av sig för det lär ju inte bli bättre när man väl skrivit på kontraktet. Kan jag tro i allafall.
 
Lindhardsen skrev:
Maverick,

Om du skickar din mailadress i ett PM till mig, så skal du få den du med ;)

/J
Haha, ja en mailadress skulle ju förenkla saken...men hur skickar jag ett PM? Jag vet bara vad PM på universitetet är :)
 
Maverick skrev:
Haha, ja en mailadress skulle ju förenkla saken...men hur skickar jag ett PM? Jag vet bara vad PM på universitetet är :)
Jag vet, det är inte alltid så jäv.. lätt med alla konstiga namn och konstiga förkortningar!

Tryck på Knappen [IM] Längst nere i ett av mina inlägg, då skickar du ett Personligt Meddelande till mig ;-)
 
Louise_Daniel skrev:
Vi tar gärna emot olika produktionskostnadskalkyler från Trivselhus!
Vi funderar på Greenline 732 + 734, samt Skiss no 820, 821, 824, 829.
Vi har ju som sagt inte lyckats få några upgifter från Trivselhus själva...

Hade varit tacksamma om någon ville ge oss ett hum om vad de olika grejerna kostar...
Tack på förhand!
Det enda av dem som vi har fått ca pris på är skiss 829, vilket var 2.070.000 kr. (har fått ca pris, enl standard prislista kan jag tänka, på alla deras 2 planshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.