Hej. Jag har läst mycket bland trådarna här men aldrig varit medlem eller skrivit/bidragit med något ännu. Nu kommer jag med min första fråga om tips på hur jag skall gå vidare.

Vi köpte en gammal Västerbottensgård i februari i år som delvis renoverats och byggts ut men inte blivit färdigställd.

I ett av rummen har man murat upp en stor öppenspis som det sitter en kaminkassett i.

När Sotaren var till oss och gjorde brandinspektionen så visar det sig att stålpipan inuti skorstenen är oisolerad vilken han föreslog att jag skulle isolera röret hela vägen upp med Vermikulit.

För att kunna göra det så behöver jag täta mellan rökröret och skorstenen längst nere. (skapa en botten för vermikuliten så att den stannar kvar i skorstenen)

Tips som jag önskar:

1. Hur bör jag/kan jag täta och med vad? (Cement blandat med isolering..stenull)

2. Det är långt in till rökröret från "gallren" överst på den murade öppenspisen... Hur kommer jag åt det enklast? Nåt knep eller är det att krypa in efter att man tagit bort kamininsatsen?

Alla möjliga lösningar och idéer mottages med tacksamhet.
 
  • Murad öppenspis med insatt kamin och eld, pekande till rökrör överst, behov av isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat rökrör i murad skorsten markerat med en röd cirkel och pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Förstår inte riktigt varför du ska isolera rökröret. Är det inte en brandskyddat miljö inne i den murade spisen. Vad vinner du?

Att det ska vara gastätt anslutning mellan rökrör och skorsten förstår jag däremot. Blir det skorstensbrand så får luft inte ta sig in den vägen.

Det traditionella är nog att mura en botten med tegel och bruk (kalkbruk eller lerbruk tål värme. Undvik cementbruk om det ska ligga mot röret. Eldfast bruk finns också att köpa). Bottnen brukar behöva vila på plattjärn som muras in i väggarna.

Man kan väl också tänka sig en mer modern smäcklösning - att pula in stenull underifrån som får fungera som botten.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förstår inte riktigt varför du ska isolera rökröret. Är det inte en brandskyddat miljö inne i den murade spisen. Vad vinner du?

Att det ska vara gastätt anslutning mellan rökrör och skorsten förstår jag däremot. Blir det skorstensbrand så får luft inte ta sig in den vägen.

Det traditionella är nog att mura en botten med tegel och bruk (kalkbruk eller lerbruk tål värme. Undvik cementbruk om det ska ligga mot röret. Eldfast bruk finns också att köpa). Bottnen brukar behöva vila på plattjärn som muras in i väggarna.

Man kan väl också tänka sig en mer modern smäcklösning - att pula in stenull underifrån som får fungera som botten.
Haj och tack för svar. Det var möjlighet till kondensbildning sotaren menade var orsaken till att det skulle vara isolerat. Rökkanalen är provtryckt utan anmärkning.
 
patohls patohls skrev:
Haj och tack för svar. Det var möjlighet till kondensbildning sotaren menade var orsaken till att det skulle vara isolerat. Rökkanalen är provtryckt utan anmärkning.
Jag vet inte om jag med min okunskap blandar ihop begrepp.... Med rökröret menar jag insatsröret/stålpipan (skorstenen) som går hela vägen upp genom murstocken.
 
  • Gilla
Andreas T
  • Laddar…
Claes Sörmland
Aha missförstod dig. Med rökrör brukar man ofta syfta på den lilla rörstump för förbinder t ex en kamin med en murad skorsten. Förstår att insatsrör gärna ska hållas varmt.
 
  • Gilla
patohls
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Aha missförstod dig. Med rökrör brukar man ofta syfta på den lilla rörstump för förbinder t ex en kamin med en murad skorsten. Förstår att insatsrör gärna ska hållas varmt.
Det var jag som var okunnig och otydlig ;-) Tack för att du svarar.

Det lutar nog åt att jag helt enkelt får plocka bort kamininsatsen, krypa in och täta med eldfast bruk blandat med stenull innan jag fyller utrymmet med vermikulit.
 
Vad är det röret hänger i idag då? Endast upptill eller?
 
S Stefan1972 skrev:
Vad är det röret hänger i idag då? Endast upptill eller?
Det var en bra fråga, jag vet faktiskt inte... Sotaren har bara konstaterat att röret i hela dess längd är oisolerat vilket måste göras... :-/
 
Jo men kan man fylla uppifrån och det är öppet nere så kan man ju fråga sig vad röret sitter fast i för någe.........Är det öppet som på bilden kanske det är bättre att förankra det på korrekt sätt och göra en botten.
 
patohls patohls skrev:
Det var en bra fråga, jag vet faktiskt inte... Sotaren har bara konstaterat att röret i hela dess längd är oisolerat vilket måste göras... :-/
Sant, men uppenbarligen måste det ju sitta fast i något som i allafall Sotaren anser som godkänt. Jag har svårt att tro att hela röret i sin längd 9m x 130mm bara vilar på kaminens rökrör.
 
  • Ett metallrör för kamin avbildas med sitt stödjande rökrör synligt i en murad konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju det man inte vet och sotaren bryr sig nog inte om det på det viset så länge det är tätt. Inget roligt att fylla upp och sen ska man peta i kaminen och röret nertill och så visar det sig att det står enbart i kaminen som sagt...........
 
Jag har fyllt vermiculit på en liknande konstruktion. Alltså rökrören står direkt på kaminen, ej upphängda i övrigt. Det var svårt som tusan att kunna "Bottna" den kanalen runt röret utan att behöva borra och riskera sprickor.

Jag tog till formen för hur jag ville att botten skulle se ut något så där, grovrev en mineralullskiva (Rockwool) i samma form, fast överproportionerad, lade denna på ett hönsnät som jag vek runt kanterna på. Tryckte fast denna runt rökrör och mot murstockskanter, kastade på några kilo ganska blött och blaskigt cementbruk som jag lät torka. Efter detta hällde jag på vermiculiten genom en öppning högre upp. Jag var nöjd, sotaren var nöjd och det är tätt även nu kanske tio år efter :)
 
  • Gilla
Supaaahgly
  • Laddar…
jo tätt blir det säkerligen men hur roligt är det den dagen man ska loss med kaminen då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.