Hej,
Har efter flera månaders studerande av denna eminenta sida äntligen tagit mig mod att skriva ett eget inlägg... :-[

Vi har nyligen beslutat oss för att bygga nytt och har fått erbjudande om att köpa tomt av kommunen. Tomten ligger väldigt kustnära på västkusten (c:a700m till havet) och det är ett bra pris på den, betydligt under dess taxeringsvärde.

Efter lite samtal med ett par banker så är de alla positiva till lån (på c:a 2.3 - 2.5milj) med de inkomster vi har och i det området vi planerar att bygga.

Nu till saken - eftersom vi nu får tomten så pass billigt så hade jag en fundering om man inte skulle betala den med "egna" pengar (c:a 200k) och då hoppas på att banken värderar det högre än vad vi gett för den, säg 300k. På det sättet har vi ju "tjänat" 100k på at köpa tomten utan lånade medel..? Eftersom vi helst inte vill lägga mycket mer än just 200k så kanske detta kan vara en bra affär?

Hur hade ni gjort? ???

Tacksam för respons på detta premiärinlägg (som blev aningen för långt)

/Mitnick
 
Jag tror inte att det spelar någon roll hur ni gör, eftersom banken vill ha en total värdering på hela fastigheten (tomt + hus) när de bedömmer hur mycket ni ska ha i insats för att slippa topplånet.

Om det nu var det du undrade över?

Eller är det för att över huvud taget få låna 2,2-2,5mille som ni behöver 300,000 i eget insatt?

Hmmm...jag kanske inte förstog frågan riktigt...
 
Tack för svar.

Nej, det är ingen förutsättning för lånet i sig men mitt drömscenario är att banken värderar tomten till 300k, som därmed blir min kontantinstats. Fast jag i själva verket enbart betalt 200k för tomten.

Jag är med på att de gör en totalbedömning, men i detta fallet borde jag väl ha stärkt mina chanser att slippa topplån?
 
De gör en värdering av fastigheten som ligger till grund för hur stor del av lånet som hamnar i botten respektive topp. Värderar de din fastighet till, låt oss säga 2miljoner, så får du 1.8miljoner i bottenlån oavsett vad tomten i sig är värderad till. (om banken ger 90% i bottenlån vill säga). Och du får då 1.8miljoner i bottenlån oavsett om du betalat 1.1 eller 2.4miljoner för hus plus tomt, det är värderingen som utgör mall.

Jag tror inte de lägger så stor vikt vid vad du betalt för tomten, de går nog mer på marknadsvärdet (och taxeringsvärdet.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.