Bytt och justerat tändstift?
Putsat (med magnetfil, inte smärgelduk) och justerat brytarna?
Brukar vara något av dem om alla kablar sitter på plats. Annars kan det vara krysskilen mellan vevaxel och svänghjul som skjuvats av så att tändningen kommer i osynk.
Där har du litet att börja kolla i alla fall.
Putsat (med magnetfil, inte smärgelduk) och justerat brytarna?
Brukar vara något av dem om alla kablar sitter på plats. Annars kan det vara krysskilen mellan vevaxel och svänghjul som skjuvats av så att tändningen kommer i osynk.
Där har du litet att börja kolla i alla fall.
Exempelvis:
http://www.internetbokhandeln.se/bok.html?isbn=0070163472
Jag kollade för inte så länge sedan och hittade någon till som verkade bra. Kommer dock inte på hur jag hittade den boken.
För mig slutade motorstrulandet med att jag lämnade in min motor (har också en 8hk B&S) vilket kändes slött och bra i slutändan
http://www.internetbokhandeln.se/bok.html?isbn=0070163472
Jag kollade för inte så länge sedan och hittade någon till som verkade bra. Kommer dock inte på hur jag hittade den boken.
För mig slutade motorstrulandet med att jag lämnade in min motor (har också en 8hk B&S) vilket kändes slött och bra i slutändan
Kan rekommendera Haynes bok!Joukko skrev:
Kolla brytarspetsarna och kondensatorn, det är till 90% dom som felar.
Kabel och stift kan det också vara men mer ovanligt.
Spetsarna triggas av en liten kompositaxel som brukar torka fast eller vara nersliten.
Kan rekommendera Haynes bok!TorpAnders skrev:
Kolla brytarspetsarna och kondensatorn, det är till 90% dom som felar.
Kabel och stift kan det också vara men mer ovanligt.
Spetsarna triggas av en liten kompositaxel som brukar torka fast eller vara nersliten.[/quote]
Här syns spetsar och en trasig axel
Kan rekommendera Haynes bok!TorpAnders skrev:
Kolla brytarspetsarna och kondensatorn, det är till 90% dom som felar.
Kabel och stift kan det också vara men mer ovanligt.
Spetsarna triggas av en liten kompositaxel som brukar torka fast eller vara nersliten.[/quote]
Här syns spetsar och en trasig axel
På den motorn jag tog loss svänghjulet på (en Tecumseh) så satt det en stor mutter som tryckte fast svänghjulet på vevaxeln. Borde vara samma på din Briggs. Tänk på att krysskilen kan gå sönder när man tar loss svänghjulet så se till att du kan få tag på en ny.
Här finns förresten ett jättebra forum för hjälp med bl.a. motorer. http://www.hobbytalk.com/bbs1/forumdisplay.php?f=107
Jag fick enorm hjälp med min snöslungemotor i 2-cycle-forumet. Man snappar snabbt upp de engelska termerna och jag tycker de var väldigt hjälpsamma om man inte fattade något speciellt ord på engelska.
Jag fick en komplett servicemanual för exakt min motor som pdf och tror nog att om gänget där inte kan lösa motorproblemet, så kan ingen
Lycka till
Jag fick enorm hjälp med min snöslungemotor i 2-cycle-forumet. Man snappar snabbt upp de engelska termerna och jag tycker de var väldigt hjälpsamma om man inte fattade något speciellt ord på engelska.
Jag fick en komplett servicemanual för exakt min motor som pdf och tror nog att om gänget där inte kan lösa motorproblemet, så kan ingen
Lycka till
Nu har jag fått bort svänghjulet. Jag hittade inget som var trasigt, brytaren öppnade och stängde. Vad kostar brytare och kondensator ungefär? Jag har i för sig inte kollat om kompositaxeln var trasig. Vad kan en sådan kosta? Det är väl lika bra att byta allt så vet man att det är nytt.
Jocke
Jocke
Om brytarna öppnar tillräckligt så är axeln inte sliten eller trasig, kondingen däremot?Joukko skrev:
Kolla gula sidorna efter någon trädgårdsmaskinreparatör dom tar hem sånt, brukar vara rätt billigt.