P Peterhak skrev:
En konsekvens av att våra politiker har sålt statens tillgångar.
Uppenbarligen finns det många som betalar mindre än 2kr/kWh.

Vilka statliga tillgångar menar du att är utsålda?
Den största anledningen till de ökade kostnaderna är att skatten gått upp ganska mycket.
Sedan har nätavgifterna gått upp. Delvis på grund av krav på ökadleverans säkerhet. Jag gissar att det nu finns de som tycker att priset för den ökade säkerheten blev lite väl högt. Det var det ingen som tänkte på när kraven framfördes.

Men vad jag vet har staten inte sålt elnät eller produktionskapacitet i någon märkbar omfattning. Det tycks som att dina argument är helt felaktiga.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P Peterhak skrev:
Jag håller helt med dig. ..... Numera tar man betalt 2 ggr. för elen. Först köper vi energin och sedan köper vi leveransen. Sedan blir det energiskatt och moms på hela härligheten. En konsekvens av att våra politiker har sålt statens tillgångar. ...... Det är ett resultat av att Sverige har blivit fattigare.och säljer ut våra tillgångar.
Det är inte vad jag skrev från början och inte min åsikt.

Priset för el består av många komponenter och samtliga behöver betalas för att elleveransen hem till dig ska nå kostnadstäckning.
Det är lite mer förvirrande att elleveransen är uppdelad i olika faktureringsposter, som du säger med elpris, leverans, skatter, moms och annat. Men hade det känts bättre om du betalat samma pris som allt det kostar, fast med en enda fakturarad? Kostnaden blir ju lika ändå.

Priset är inget jag invänder mot, det kostar vad det kostar.
Det är hur man benämner och refererar till elpriser som jag tycker är felaktigt. Elen kostar inte "30 öre" som på Nordpool, inte ens "90 öre" som jämförelsesiter som Elskling.se visar. Det tillkommer massor med kostnader i form av nätavgift och abonnemang för nätet vilket gör att det pris man i slutändan betalar kan vara upp emot 400 öre / kWh.
 
Det är samma ssk med tex en bil. Man pratar ofta om bränslekostnaden. Men det är bara en liten del av totalkostnaden. Jag tycker att det är bra att fakturan är uppdelad på olika poster så att det syns vad man betalar för.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är samma ssk med tex en bil. Man pratar ofta om bränslekostnaden. Men det är bara en liten del av totalkostnaden. Jag tycker att det är bra att fakturan är uppdelad på olika poster så att det syns vad man betalar för.
Javisst. Sällan som människor har koll på den riktiga kostnaden för bilen per mil. Jag vet inte om det är av okunskap, av oförmåga att räkna eller bara ett strutsbeteende inför de verkliga kostnaderna för bilen. Själv gillar jag att bokföra kostnader, skriver ner alla kostnader för bilen på spritmonitor.de och är nu nere på 14,50 kr / mil.
 
T tompaah7503 skrev:
Javisst. Sällan som människor har koll på den riktiga kostnaden för bilen per mil. Själv gillar jag att bokföra kostnader, skriver ner alla kostnader för bilen på spritmonitor.de och är nu nere på 14,50 kr / mil.
Troligt att du inte har tagit hänsyn till ALLA kostnader då. Hur är det med kapitalkostnad, service, tvättmedel, vax, däck, skatt ,försäkring m.m. m.m. ? Jag roade mig med att faktiskt följa min Toyota Corolla -93, från 0 till 20.000 mil och hamnade på drygt 600.000 totalt ( 123.000:- i inköp och beräknat restvärde 10.000:- ). Detta gav ju c:a 30:-/mil och det har ju varit åtminstone lite inflation sedan början på 2000-talet, då jag slutade bokföra. Även om räntor har gått ner och det blivit bränslesnålare motorer, så måste jag ändå tvivla på att det går att köra för 14:50:- / mil om man inte kör extremt mycket mil/år.
 
Jodå.

Skattebefriad dieselbil, billigt inköpspris och bra skick vid inköp (noga utvald). Satt avskrivningstid till 6 år men det är rent teoretiskt värde då jag fick bilen 50 % billigare än vad de går för på Blocket med fler mil på mätaren så säljer jag den så gör jag en vinst på inköpet.

Bytt en massa första året, bl.a. vattenpump, ett hjullager, hydrauliska lyftare, spännrullar/armar, drivlinans upphängningsgummin, hydraulslangar och mycket annat. Bokfört varenda droppe spolarvätska, försäkring, besiktning, rubbet utom egen tid.
Kör ca 2500 mil / året så det har hittills landat på 14,50 kr / milen.
Till vintern räknar jag med att renovera spridarna och byta munstycken på dem, under vinterledigheten. Uppskattad kostnad för delar 700 kr och förhoppningsvis drar det ner på förbrukningen lite då den förbränner lite orent i dagsläget. Ligger på en smula över 0,6 i vanlig körning.

Tricket för ett billigt bilägande är att inte köpa en bil ny från bilhall samt att utföra service själv. Undvik också svenska bildelskedjor, jag köper märkesdelar från Tyskland för 50-80% billigare pris än ex.vis. Mekonomen.
 
Jag roade mig med att räkna lite snabb på min relativt billiga bil. Den kostade 140 000:- för två år sen, drar runt 0,5 liter per mil och kostar 1300:- per år i skatt. All service och reparationer gör jag själv.
Jag kör ca 4000 mil per år och landar på ca 22:-/mil.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Tricket för ett billigt bilägande är att inte köpa en bil ny från bilhall samt att utföra service själv. Undvik också svenska bildelskedjor, jag köper märkesdelar från Tyskland för 50-80% billigare pris än ex.vis. Mekonomen.
Kul att du tar upp detta. Kan själv berätta några erfarenheter kring detta med bil.
Många väljer istället för privat bil en bil genom arbetet eller en sk privatleasing just av anledningen att de alltid vet vad bilen kommer kosta i stora drag.
Jag har tex möjligheten att via mitt arbete ta en sk tjänstebil till kostnaden ca 5000kr/månaden.

Jag väljer istället att åka privat bil i tjänsten och därigenom få riktigt bra ersättning per mil plus trängselskatt, parkeringsavgift osv.
Min privata bil köptes begagnad. Den är av ett fabrikat som har dåligt rykte i Sverige men som är av riktigt hög kvalitet samt har extremt bra möjligheter att hitta reservdelar till förvånansvärt låga priser i bla Tyskland. De 50-80% du anger skulle jag enkelt kunna mer än dubbla i flera exempel. Jag gör all service och reparationer själv eftersom jag har arbetat med detta i ca 20 år tidigare. Därför betalar jag förutom drivmedel knappt 5000kr per år inkl helförsäkring och allt. Värdeminskningen ej medräknad. Den största enskilda kostnaden är såklart helförsäkringen på dryga 3000kr/år vilket jag har funderingar på att ändra till enbart trafikförsäkring med separat bärgningsförsäkring. Då borde man kunna nå ca 1500kr per år i försäkringskostnad.

De höga fasta kostnaderna i ett elavtal för egnahem skulle jag till största del beror på att många hushåll har kraftigt minskat sin förbrukning. Huset jag idag bor i har gått från ca 36000kwh i början av 2000 talet till idag ca 11000kwh år. Innan dess förbrukades omkring 6-7kbm olja för uppvärmning per år. Jämför man mina fasta kostnader idag ca 4000kr/år och en förbrukning på 11000kwh/år med mitt fritidshus där fasta kostnader idag är ca 4000kr/år medans förbrukningen endast är 3000kwh/år.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag vet inte om man kan kalla totalkostnaden per enhet (kWh, kr/mil etc) för "verklig". Den är ju något som uppstår först efter att alla kostnader är betalda, och inte en kostnad man har under tiden man förbrukar el, kör bilen mm.

T ex så minskar ju milkostnaden ju mer man kör, men totalkostnaden ökar, och det är ju den man måste betala i slutändan. Om man tar som extremfall att man köper en ny bil, kör den 1 mil och säljer den, så är ju milkostnaden astronomisk. Men om man kör en mil till så är ju milkostnaden i stort sett halverad, men kostnaden för att äga bilen har ju inte minskat.

Däremot så kan milkostnaden vara bra för att t ex jämföra vad olika bilar kostar att äga.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Absolut.

Och det är en siffra man kan använda som jämförelse mot alternativt sätt att få samma "tjänst". Exempelvis, i fallet el kan man jämföra den kostnaden mot ex.vis. en helt egen fristående anläggning utan nätkoppling där man producerar all el själv. I fallet bil kan man jämföra med taxi, cykel eller kollektivtrafik beroende på ens förutsättningar. För de som köper en ny, dyr bil så är det inte omöjligt att milkostnaden är flera hundra kronor om man kör lite. Då kan det löna sig med taxi.

Men nu går diskussionen lite på rundgång, huruvida man kan eller inte kan räkna totalpriset i efterhand var en het diskussion i trådens början.
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
Fördelen med att räkna in alla kostnader är att det blir billigare ju mer el man gör av med. (y)
 
  • Gilla
Strontus och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Senaste året har jag betalat 20079,84:- för dryga 16000kWh, inklusive allt. Dvs drygt 1,25/kWh. Treårigt avtal med Vattenfall och EOn som nät (som redan har höjt nätavgiften två gånger under året, så det kommer bli dyrare efterhand, politikerna har verkligen svikit sina medborgare gällande elnäten).
 
På vilket sätt?
De extrema kraven på ökad tillförlitlighet?
 
Jag behöver hjälp av er som har eget hus.
Hur mycket förbrukar ni i KWh/år i värme, hushållsel och varmvatten?
Hur mycket är er totalkostnad /KWh när ni räknar in allt?
Jag håller på att göra ett kalkylprogram där man kan se hur mycket man kan spara på att använda stirling-tekniken som alstrar både värme och el in till huset istället
 
S
P Pelle.th skrev:
Jag behöver hjälp av er som har eget hus.
Hur mycket förbrukar ni i KWh/år i värme, hushållsel och varmvatten?
Hur mycket är er totalkostnad /KWh när ni räknar in allt?
Jag håller på att göra ett kalkylprogram där man kan se hur mycket man kan spara på att använda stirling-tekniken som alstrar både värme och el in till huset istället

Finns ju schabloner till sånt. Att få svar av några husägare här ger ju inte så rättvisande värden.
http://energikalkylen.energimyndigheten.se
 
  • Gilla
Pelle.th
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.