Såg nu också när jag var inne på hemsidan och kollade vår förbrukning att beräkningen är att vi betalar ca 30.000 kr/år för fjärrvärmen. En ny central skulle landa på 30.000 kr. Skulle det vara idé att byta till bergvärme? Det är ju en högre insats men vad skulle återbetalningstiden bli?
 
L
Det är ett snitt på 6,5 kw i timman så om centralen kan ge 15 KW så har du god marginal ,
som jag sa förut , normalt 9 KW panna
 
L
30 000;- för att värma med FJV rätt häftig nota , är ju inget slott precis , blåser det rakt igenom huset eller är det pappväggar , för det låter mycket , vad betalar du för MW
Har 250m2 delat på 2 plan , räknat på direktel ca 32000 KWh nu VP ca 14000:- /el
 
650 kr / MWh är kostnaden och sedan 3200 i fast avgift/år
 
L
Det är ju inte så farligt ca 0,65 kr Kw inkl moms hoppas jag annars ca 0,80 Kw ,
angående fast avgift , ligger det i klass med el fast kostnad år
Att peta in en VP på 15KW ligger i stil med 130 - 150 Kkr och kanske betalar sig på 10 år ,
men ta in offerter från flera så du får en bild av vad som är , nu är ju marknaden för VP ganska överhettad i storstadsregionerna , det finns dom utsocknes som jobbar runt staden oxå ,
strängnäs , uppsala , enköping e.t.c , har hört om del för det , och dom har varit billigare
Det är bara penna, papper , miniräknare som gäller för att se var man hamnar
 
Angående varmvatteneffekt: En normal dusch brukar dra ca 20-25kW beroende på vattentemperatur.

Så för att svara på din fråga om centralen räcker för flera duschar.. Ja, minst 2 borde kunna duscha samidigt. (Den verkar vara specificerad till ca 50kW varmvatteneffekt, uträknat som (50-10)*0.3*4180)
 
Tusen tack.
Det dyker ju upp fler frågor när jag börjar titta på detta. Är det värt pengarna att investera i en VP? Hur är verkningsgraden på den när vi har gamla element (som kräver högre framledningstemp) och inte golvvärme? Lönar det sig att lägga på isolering på kallvinden (och hur mycket ändrar det i luftcirkulation där - behöver vi göra något åt cirkulationen?)? etc. Många frågor som man behöver sätta sig in i. Ni behöver inte svara. Det blir ämnen för andra tråda här på forumet om det blir aktuellt.

Kollade förbrukningen och beräknad årsförbrukning för oss landar på ca 30 MWh. Priset på 650 kr/MWh är exklusive moms. Som jag förstått det så är det inte helt billigt med fjärrvärme här i stan.
 
Förhoppningen är att vi kan få ned förbrukningen något med en ny central. Som det är nu så har vi varken temp-givare inne eller ute (centralen är från kalla kriget - 1977).
 
En sak värd att tänka på är att fjärrvärmebolagen kan ändra sin debiteringsmodell.

Där jag bor så ändrade de nyligen till en modell som ger ganska dyr värme på vintern (ca 66 öre/kwh + avg) men i princip gratis värme/varmvatten (9.80 öre/kwh) på sommarmånaderna. På vår/höst ligger priset däremellan.

Dessutom baseras den fasta avgiften på förbrukningen på vintern (1500 kr + 30 öre/kwh)

Så tänk på detta om du har stor vattenförbrukning även på sommaren.
 
Ja, man kan oftast få ner förbrukningen genom att optimera inställningarna.
Vi kör med totalt fyra tempgivare till fjärrvärmen; en utegivare, en rumsgivare, en framledningsgivare (sekundärsidan) och en fjärrvärmevärmereturgivare (primärsidan, direkt efter växlaren).
 
Kan man koppla in dessa tempgivare själv och sedan ställa in FV-centralen efter det eller behöver det vara något proffs som gör detta för att det ska bli bra? För det kan ju inte vara så enkelt att det bara är "plug and play" så att säga :)
 
Framledningsgivaren och fjv.returgivaren kan vara både dykgivare och anliggningsgivare, en anliggningsgivare monterar man lätt själv.
Inne- och utetempgivarna monterar man även lätt själv.
Alla fyra givarna är PT1000-givare (till många reglerutrustningar, däribland Danfoss som vi har).

Som rumsgivare & utegivare kör vi med en "utegivare" (ESMT), framledningsgivare & fjv.returgivare kör vi med anliggningsgivare (ESM-11). http://konsument.danfoss.com/PCMPDF/VD74I707_Pt1000.pdf
 
  • Installation av anliggningsgivare på värmeväxlare med kopplingar och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortsättningsfråga - har fått pris på två FV-centraler nu. En på 15 kW och en på 37 kW. Priset skiljer sig marginellt. Är det någon nackdel att ta centralen med mer effekt? Blir temperaturen på vattnet vi skickar tillbaka högre om vi har en central på 37 kW jämfört med en central på 15 kW om vi tar ut lika stor mängd energi från dem? Det skulle ju kunna spela roll i framtiden om bolaget ändrar sin betalningsmodell så vi måste betala om vi skickar tillbaka för varmt vatten. Idag behöver man inte betala för något sådant.
 
L
En större central har större växlare och den kommer att ha ett mindre flöde genom sig och avge mera , en liten central får jobba lite med hög temp för att värma , då kommer returen vara lite högre , det beror på att flödet på stor är litet för FJV och VV,Värme , medans en liten måste ha mera fart på FJV ( hög temp ) för att hinna värma det den ska
Helst så ska du på returens vatten kunna åka skridskor , då trivs FJV-verket , i stora anläggningar får dom böta för hög temp i retur , och som du säger vad kommer i framtiden hända med taxorna
 
Samma fjärrvärmecentral kan levereras med olika effekter på värmesida beroende på vilken pump som väljs se varianter på olika val här.
Danfoss egen central.

https://www.jamtkraft.se/globalasse...r/fjarrvarme/redanvilla-ar-2008-18-kw-ptc.pdf

Har själv denna växlare sedan 8 år är mycket nöjd.

Jag komplementerade med nedanstående fjärrkontroll, dyr men återbetald på mycket kort tid, fantastisk reglering an tempen i huset, alltid 21ºC året runt.

http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/VD7FB407_ECA61.pdf

Då jag har ett uterum med golvvärme och alltid varma golv vår - höst samt badbalja på 2 m³ på 40º året runt så har jag extra fjärrvärmeuttag som är oberoende av värmen i huset.

Mellan Maj och September är det i princip helt kallt i hela centralen men golvvärme o pool är igång via separat växlare.

Då varmvatten beredningen har en unik PI-regulator är denna också helt kall tills man öppnar en kran då öppnas det för fjärrvärme och beredningen startar, den klarar 55.6 kW vid 65º
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.