8 978 läst · 36 svar
9k läst
36 svar
Är denna installation korrekt?
Vippbar i sammanhanget LED-lampor skulle jag tolka som riktbar.
Om lampan är för konstantströmsdrivning via drivdon så är den automatiskt dimbar och det är drivdonet som bestämmer hur dimningen fungerar, inte lampan.
Om lampan är för konstantströmsdrivning via drivdon så är den automatiskt dimbar och det är drivdonet som bestämmer hur dimningen fungerar, inte lampan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 095 inlägg
Jag ser inte skillnaden mellan de två exxaktbrytarna du länkar till, men du ska ha en som är återfjädrande om push-ingången ska användas.
En gömma för drivdonet är ett problem i produktutbudet. Detta drivdon kräver ingen kapsling utan det kan monteras synligt och berörbart direkt på vägg. Men då gäller att 230 V-trådarna (inkl push-tråden) består av mantlad kabel som dragavlastas i donet. Du kan trä på ett "avskal" från en kabel över FK om det blir lämpligast i ditt fall. På den bild du länkar till är det alltså fel, inte så lite fel heller utan det är den mest heliga grundregeln för skydd mot elchock som man bryter mot genom att låta FK med 230 V vara berörbara på detta sätt.
FK på sekundärsidan (LED-sidan) behöver inte denna kabelmantel. Men FK kan fortfarande behövas ifall de kommer att samsas med FK för 230 V i rör på sin väg mot spottarna.
Om det underlättar kan du leta efter elektronik-/apparatdosor och dylikt att montera drivdonet i, men det tillför inte så jättemycket då lådan fortfarande behöver anslutas på ett bra sätt, med kabel eller slang beroende på om den blir synlig. T.ex Kjell har en låda i passande storlek: https://www.kjell.com/se/sortiment/...or/ventilerad-inbyggnadslada-95x135-mm-p89012
En gömma för drivdonet är ett problem i produktutbudet. Detta drivdon kräver ingen kapsling utan det kan monteras synligt och berörbart direkt på vägg. Men då gäller att 230 V-trådarna (inkl push-tråden) består av mantlad kabel som dragavlastas i donet. Du kan trä på ett "avskal" från en kabel över FK om det blir lämpligast i ditt fall. På den bild du länkar till är det alltså fel, inte så lite fel heller utan det är den mest heliga grundregeln för skydd mot elchock som man bryter mot genom att låta FK med 230 V vara berörbara på detta sätt.
FK på sekundärsidan (LED-sidan) behöver inte denna kabelmantel. Men FK kan fortfarande behövas ifall de kommer att samsas med FK för 230 V i rör på sin väg mot spottarna.
Om det underlättar kan du leta efter elektronik-/apparatdosor och dylikt att montera drivdonet i, men det tillför inte så jättemycket då lådan fortfarande behöver anslutas på ett bra sätt, med kabel eller slang beroende på om den blir synlig. T.ex Kjell har en låda i passande storlek: https://www.kjell.com/se/sortiment/...or/ventilerad-inbyggnadslada-95x135-mm-p89012
Enklast blir att välja en strömbrytare med impulsfjäder.
Vill helst inte ha drivdonet synligt. Kommer att läggas i en kopplingslåda. Den har ju strypnippel och då borde det inte vara några bekymmer med dragavlastning?
http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8872978710558.jpg
Bo.Siltberg: Kan du förklara detta med "avskal från en kabel över FK"? Vad menas?
Min bild var nog lite otydlig.
FK kabeln till drivdonet blir ju osynligt och dragavlastad då den går i flexrör och in i kopplingslåda.
På sekundärsidan blir det antingen FK i flexslang eller molex i flexslang. Kablarna på sekundär och primärsidan blir separerade oavsett.
Här är drivdonets specifikationer om det hjälper:
https://www.elbutik.se/dokument/XL521341-Xerolight-Allt-i-ett-LED-konverter.pdf
mvh
samuel
Vill helst inte ha drivdonet synligt. Kommer att läggas i en kopplingslåda. Den har ju strypnippel och då borde det inte vara några bekymmer med dragavlastning?
http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8872978710558.jpg
Bo.Siltberg: Kan du förklara detta med "avskal från en kabel över FK"? Vad menas?
Min bild var nog lite otydlig.
FK kabeln till drivdonet blir ju osynligt och dragavlastad då den går i flexrör och in i kopplingslåda.
På sekundärsidan blir det antingen FK i flexslang eller molex i flexslang. Kablarna på sekundär och primärsidan blir separerade oavsett.
Här är drivdonets specifikationer om det hjälper:
https://www.elbutik.se/dokument/XL521341-Xerolight-Allt-i-ett-LED-konverter.pdf
mvh
samuel
När det gäller avskal (vita ytterisoleringen från vanlig installationskabel) från kabel över FK (enkeltrådar, infälld installation). så kan man använda detta vid t ex. rör utlopp. Tänkt dig kabelledare som kommer ut ovanför badrumsspegel då vill man skydda dessa så då trär man över ytterhöljet av kabeln och på så vis har man ett extra lager isolering.sam820921 skrev:Enklast blir att välja en strömbrytare med impulsfjäder.
Vill helst inte ha drivdonet synligt. Kommer att läggas i en kopplingslåda. Den har ju strypnippel och då borde det inte vara några bekymmer med dragavlastning?
[länk]
Bo.Siltberg: Kan du förklara detta med "avskal från en kabel över FK"? Vad menas?
Min bild var nog lite otydlig.
FK kabeln till drivdonet blir ju osynligt och dragavlastad då den går i flexrör och in i kopplingslåda.
På sekundärsidan blir det antingen FK i flexslang eller molex i flexslang. Kablarna på sekundär och primärsidan blir separerade oavsett.
Här är drivdonets specifikationer om det hjälper:
[länk]
mvh
samuel
Nu förstår jag!karkka skrev:När det gäller avskal (vita ytterisoleringen från vanlig installationskabel) från kabel över FK (enkeltrådar, infälld installation). så kan man använda detta vid t ex. rör utlopp. Tänkt dig kabelledare som kommer ut ovanför badrumsspegel då vill man skydda dessa så då trär man över ytterhöljet av kabeln och på så vis har man ett extra lager isolering.
Det är alltså aktuellt om drivdonet monteras synligt och berörbart som nämndes av Bo.Siltberg.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 095 inlägg
Det kan mycket väl vara ett alternativ. Det blir nog vanligare med dagens högeffekt-LED. Men för detta alternativ är du beroende av rekommendationer för en beprövat fungerande kombo mellan dimmer och armaturer, alltså fabrikat och modell. Med LED för konstant ström och centralt drivdon med inbyggd dimmer så finns inte detta problem eftersom dimmern är just inbyggd och enbart styrs utifrån.
Titta lite på detta.Bo.Siltberg skrev:
Är ju intresserad av denna dimmer
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-led-universaldimmer-4-400w/va
Hittade på schneiders hemsida en dimmerguide.
http://www.schneider-electric.se/sv/work/support/resources-and-tools/dimmertool.jsp
Där har dom testat olika lampor och det framgår vilka som är kompatibla med aktuell dimmer
Om denna dimmer passar med LED med inbyggd driver, finns det några andra nackdelar?
Kortare hållbarhet med inbyggd? etc
Vissa påstår väl att om man har separat driver så kan man byta ut bara den om det krånglar? Men även varje separat lampa kan ju sluta fungera när man har separat driver.
Min tanke var att köpa några extra LED lampor med inbyggd driver utifrån några skulle gå sönder. Detta utifall lampan skulle gå ur sortimentet då LED förväntas ha lång livslängd.
EDIT:
Lyckas tyvärr endast hittta denna armaturer som är testade och godkända.
https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-comfort-quick-2700k-vit
Dyrt som f-n. Står endast 6 W. Inget om lumen.
Hmm... vad tycker ni? hur skulle ni gjort?
mvh
samuel
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 095 inlägg
Jag skulle gå på den teknik som beskrivs i #13 - #14, centralt drivdon med inbyggd dimmer. Du behöver leta upp en plats att montera drivdonet. Dimmern (1-10V) blir densamma, dvs den ser likadan ut.
Har funderat hur jag ska göra med LED drivern.
Det bästa jag kan komma på är att lägga den i garderoben bakom toalettväggen. På sätt blir den inte varm i ett litet skåp.
Har ritat hur jag tänkt. Fk kablarna kommer ut via kopplingsdosa som är dragavlastad. Vet inte hur jag ska skydda kablarna fram till primärsidan på LED drivern?
Från sekundärsidan fram till spottarna behövs väl inget skydd om det är konstantström?
På detta sätt håller jag isär primär+sekundärsidans kablar.
Fråga om något är konstigt med skissen
Mvh
Samuel
Det bästa jag kan komma på är att lägga den i garderoben bakom toalettväggen. På sätt blir den inte varm i ett litet skåp.
Har ritat hur jag tänkt. Fk kablarna kommer ut via kopplingsdosa som är dragavlastad. Vet inte hur jag ska skydda kablarna fram till primärsidan på LED drivern?
Från sekundärsidan fram till spottarna behövs väl inget skydd om det är konstantström?
På detta sätt håller jag isär primär+sekundärsidans kablar.
Fråga om något är konstigt med skissen
Mvh
Samuel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser rimligt ut. Jag antar att de vita rektanglarna är grendosor. Du kan i så fall skippa den sista om du vill och inte tänker gå vidare från den spotten.
Tänk på att drivdonet behöver ett bra ställe att vara på samt att 230V och klenspänningssidorna ska hållas åtskilda.
Edit: En garderob på andra sidan väggen är väl ok, men då måste du se till att man inte kan mosa in duntäcken och liknande och täcka drivdonet, utan att det har luft runt sig och helst också en väg ut för luften. Drivdonet ska inte "ligga" i garderoben utan sitta fastskruvat. Om det är en lös garderob är det bättre att sätta drivdonet på väggen ovanför. Samma sak om att undvika stuvning mot det gäller även där.
Tänk på att drivdonet behöver ett bra ställe att vara på samt att 230V och klenspänningssidorna ska hållas åtskilda.
Edit: En garderob på andra sidan väggen är väl ok, men då måste du se till att man inte kan mosa in duntäcken och liknande och täcka drivdonet, utan att det har luft runt sig och helst också en väg ut för luften. Drivdonet ska inte "ligga" i garderoben utan sitta fastskruvat. Om det är en lös garderob är det bättre att sätta drivdonet på väggen ovanför. Samma sak om att undvika stuvning mot det gäller även där.