Hej

I Torsdags så gick min robotklippare sönder igen p.g.a åska för tredje gången. Vi bor i ett villa område och alla elkablar är nergrävda men det verkar räcka med en spänningsspik så går det sönder. Klipparen verkar ha klarat sig men trafon är död.

Varje gång har jag fått byta transformator och slingkortet i laddstationen och det har gått på runt 1500kr/gången.

Som sagt är man inte alltid hemma och i torsdags så kom det en åsksmäll oväntat och den utlöste även jordfelsbrytaren.

Fösta gången så var det en ordentlig smäll och handdukstorken gick även den sönder. Skruvade isär trafon och det var lite bränt där inne.

Andra gången så var inte smällen så stark men det blev problem på Liseberg och Lisebergslopen stoppade. Trafon ger spänning men vid last så lägger den av.

Har tittat lite på olika typer av överspänningsskydd klass D men det har inte blivit av att installera detta men nu kanske man ska göra det. Funderar även på skyddstransformator och mata tranfon med 110 volt så finns det lite mera marginal för smällar.

Några förslag?

Som sagt så hinner man inte alltid med att dra ut alla kontakter så fort det åskar..

// Fredrik
 
Hej

Jag har beställt "Folksam skyddet". Får hoppas att det blir något billigare för mig vid nästa åsksmäll.
Mysman Mysman skrev:
Jag har iaf. installerat Folksams skydd.
Se mer här:
[länk]
Hej

Har beställt skyddet nu. Har inget att förlora då jag i genomsnitt så har åskan slått sönder detta vartannat år.

// Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.