Interiör av gammal byggnad med skadade väggar och synliga ytterplank, rivna innerväggar och rasmassor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en gammal kåk ifrån 1901
Var tvungen att byta innerväggar.
Nu är det så att under de förbannade tretex-skivorna satt det original puts som var målad med blommönster.
Denna ramlade ju av när jag fick tretexen i handen.
Inte nog med det utan lerteglet är så löst att hela stora bitar av murning med sten föll in.
Bruket rämnar ju.
Detta måste ju bort.
Sebild så ser ni att ytterplanken syns.
Vad rekommenderas i lerteglets ställe?
Leca, siporex, vanligt tegel?
Syllar är ok.
Tacksam för svar.
Mvh
 
Redigerat:
Microkatten
Lertegel kan ju kännas värdelöst när man får halva väggen som smulor i famnen, men det har också sina fördelar, t.ex. lätt att laga, bidrar till bra inneklimat och ljuddämpande.

Själv har jag en hög lertegel efter att förra ägaren renoverade en del korsvirke (yttervägg) där lerteglet togs bort och lecablock sattes in i facken instället. Femton år senare var korsvirket ruttet och vi fick riva ner och bygga upp en ny vägg, nu på korrekt sätt med slaget tegel och kalkbruk.

Så att fortsätta med lertegel i väggen är inte så dumt, denna kan t.ex. putsas med kalk och sedan målas eller tapetseras om man vill. Eller så kan du lerklina på gammalt vis. Du kan också mura med vanligt bränt tegel och kalkbruk.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Lertegel kan ju kännas värdelöst när man får halva väggen som smulor i famnen, men det har också sina fördelar, t.ex. lätt att laga, bidrar till bra inneklimat och ljuddämpande.

Själv har jag en hög lertegel efter att förra ägaren renoverade en del korsvirke (yttervägg) där lerteglet togs bort och lecablock sattes in i facken instället. Femton år senare var korsvirket ruttet och vi fick riva ner och bygga upp en ny vägg, nu på korrekt sätt med slaget tegel och kalkbruk.

Så att fortsätta med lertegel i väggen är inte så dumt, denna kan t.ex. putsas med kalk och sedan målas eller tapetseras om man vill. Eller så kan du lerklina på gammalt vis. Du kan också mura med vanligt bränt tegel och kalkbruk.
Ok
Tack för svar
Då är det bränt tegel som gäller antar jag för lerteglet vittrar sönder
Mvh
H.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.