BirgitS
och bussar och lastbilar låter ändå mer.

Vilka av Smålandsvillans hus kan ni tänka er?
Någon kanske har något förslag som kan passa på tomten på något annat sätt än ni har tänkt på.

Tillägg:
Vi fick uppmätt till 55 decibel så det var inte så illa som vi trodde.
Var det en ljudnivå som ni tycker fungerar att ha i bakgrunden när ni sitter och äter middag, umgås med vänner etc?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Tänk på att vinderdäck (dubbdäck) låter mer än sommardäck.
Hur ofta använder man trädgården och altanen under vinterdäcksperioden?

Jag frågade samma sak när grannen sade att vi var idioter som sätter luftvärmepumpens utedel bredvid frukostaltanen: det har ALDRIG hänt att den varit på när jag äter frukost där, eftersom det blir så varmt att den stängs av så fort det är varmt nog att sitta ute på förmiddagen :)
 
Som en del har varit inne på så hade jag placerat huset enligt bifogad skiss. Genom att huset blir ljudvall mot vägen så blir uteplatsen och trädgården förhållandevis tysta och i rätt väderstreck. Verkar vara en stor tomt så jag hade satsat på ett en-plans vinkelhus med vardagsrumsdelen i vinkeln längs den bullriga vägen och sovrumsavdelning i södra vinkeln med möjlighet att sätta fönster på syd och västfasaden där bullret från vägen bör vara lägre.
 
  • Handritad skiss av husplacering på tomt med markeringar för uteplats och vägriktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hur ofta använder man trädgården och altanen under vinterdäcksperioden?
Det är rätt många som trots att vi är i sydligaste Skåne kör med dubbat under min "trädgårds och altanperiod" ☺
 
Hemmakatten
Tyvärr ingen höjdare att på vid en högt trafikerad väg(har bott så själv). Att dessutom få sol endast någon timme per dag skulle definitivt få mig att avstå från att köpa tomten.
 
Redigerat:
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
¿
?
 
Hemmakatten
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
?
Den där kommentaren är förstås tillkommen utan någon vettig anledning. Förstår inte ens hur jag fick till den. ☺️
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
I igelkotten82 skrev:
Som en del har varit inne på så hade jag placerat huset enligt bifogad skiss. Genom att huset blir ljudvall mot vägen så blir uteplatsen och trädgården förhållandevis tysta och i rätt väderstreck. Verkar vara en stor tomt så jag hade satsat på ett en-plans vinkelhus med vardagsrumsdelen i vinkeln längs den bullriga vägen och sovrumsavdelning i södra vinkeln med möjlighet att sätta fönster på syd och västfasaden där bullret från vägen bör vara lägre.
Bra ide utifrån söderläge med solen men känns spontant som att det blir väldigt långt mellan carport / garage och husets framsida som är på
"Baksidan".
 
Vi har bestämt oss för att köra på tomten. Vi tänker att buller blir inte ett problem eftersom tomten i sig är så pass lång. Gällande vägen bakom så känner vi att det största problemet känns som att det är insynen och det är lätt åtgärdat med häck alternativt söka bygglov för plank.

Vi kommer troligtvis köra på Nybro då vi gillar planlösningen och det är ett hus som är relativt smalt ändå trots sina 195 kvm.

Vi har däremot inte kommit fram till något gällande placering så där vi tacksamt emot tips. Nedan kommer tre förslag. Förslag nummer två är att vi ställer garage /carport på sidan och förslag nummer tre är att vi ställer huset på sidan (stort minus är att groventren blir mot framsidan)

På bilden är väderstrecken ritade rakt men tomten är egentligen inte rakt upp mot norr, se bild 4.
 
  • Handritad skiss av tomt med planlösning för hus och garage, inklusive måttangivelser och väderstreck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en tomtplan med hus, garage och väderstreck, planerad för insynsskydd och placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av ett husplacering förslag på en tomt med mått och väderstreck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en webbkarta som visar en grönmarkerad tomt längs "Norra Mosvägen".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Denna Nybro?
[länk]
Men spegelvänd eftersom du placerar ut vinkeln till höger?
Blir det verkligen lämpliga väderstreck för de olika rummen då?
Japp stämmer. Spegelvänt kommer det vara ja.
Köket hamnar till höger i söder och badrum tvättstuga till vänster.

Vardagsrummets utbyggnadsdel blir i norr och och de två sovrummen hamnar i vinkeldelen så mot väster / norr.

Vad tänker du kring de väderstrecken?

Vi har resonerat att huvudsaken för oss är att inte ha sovrum i söderläge för de blir så otroligt varmt när solen ligger på då.

Vi har i dagsläge söderläge i vardagsrum och två av våra sovrum i vårt radhus och upplever detta som negativt eftersom man ständigt dagtid får ha fördraget, speciellt i vardagsrummet där vi har fönster hela vägen ned och solen gassar på hela dagen.
Vet att många vill ha söderläge men vi vill inte det. Skulle dock kanske inte önska norrläge på vardagsrummet då vänsterläge skulle vara mest optimalt men då måste vi ställa huset på sidan.
 
BirgitS
Sovrum i väster, och som inte skuggas av något, brukar vara väldigt varma när man ska gå och lägga sig.
 
  • Gilla
Ryttartorpet
  • Laddar…
Spontant så tycker jag det huset känns fel på den tomten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Spontant så tycker jag det huset känns fel på den tomten.
Ok vad tänker du skulle vara mer passande? Enplan? Smalare hus?
 
En annan planlösning är nog det som behövs.

Börja med att fundera ut vilka rum ni vill ha i vilket väderstreck. Och kika därefter på planlösningar som passar detta.

Garage/Carport hade jag placerat i öster. Varför vill ni ha det i väster?
Sedan tycker jag att ni får väldigt mycket baksida (i norr) hur är det ni resonerar där?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.