Vet inte vad det är för fel på mina hängrännor eller tornseglare i så fall, men under teglet på mina takkupor så verkar de i alla fall trivas utmärkt, trots hängrännor.

För husets skull måste jag dock lägga om taket nästa år. Hoppas att de hittar tillbaka efter det.

Har man gammalt hus så brukar ju i alla fall mesfåglarna lösa det där med boplatser på egen hand. Vet inte på hur många ställen som jag sett blåmesar och talgoxar smita in och ut där jag trott att det är tätt bakom.

Plockade nyligen bort ett gammalt talgoxe-bo inne i en belysningsarmatur på elljusspåret också. De är otroliga på att hitta vägar in i saker och ting.
 
  • Gilla
liran
  • Laddar…
Grodor sprider sig i min trädgård och jag funderar på var de övervintrar. Så länge som jag inte har tid att röja bort löv- och slyhögar hittar de säkert bra platser, men min ambition är ju att snygga till på alltfler platser. RIsken är att jag tar bort deras övervintringsplatser.

Har ni grodor och hur övervintrar de? Jag hittade det här på nätet, den ska täckas med löv och annat. Skulle grodor trivas i dem eller är det helt enkelt onödigt?

Grodhus i en trädgård med en groda som tittar ut från ingången omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Naturliv Naturliv skrev:
Grodor sprider sig i min trädgård och jag funderar på var de övervintrar. Så länge som jag inte har tid att röja bort löv- och slyhögar hittar de säkert bra platser, men min ambition är ju att snygga till på alltfler platser. RIsken är att jag tar bort deras övervintringsplatser.

Har ni grodor och hur övervintrar de? Jag hittade det här på nätet, den ska täckas med löv och annat. Skulle grodor trivas i dem eller är det helt enkelt onödigt?
Grodor måste övervintra på frostfritt djup. Under stora stenar t.ex. där det finns håligheter kryper de ner under vintern.

Jag tror inte någon groda skulle välja "huset" på bilden i vårt kalla land. Dessutom ger öppningen fritt fram för t.ex. ormar som gärna käkar grodor.
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Vet inte vad det är för fel på mina hängrännor eller tornseglare i så fall, men under teglet på mina takkupor så verkar de i alla fall trivas utmärkt, trots hängrännor.
Antagligen är hängrännorna placerade på ett sådant sätt att det gör inflygning möjlig.
 
harry73
Naturliv Naturliv skrev:
Har ni grodor och hur övervintrar de? Jag hittade det här på nätet, den ska täckas med löv och annat. Skulle grodor trivas i dem eller är det helt enkelt onödigt?
Djuret på bilden är en padda och vi har många paddor. Om boet du hittade, ska täckas med löv, kan du lika bra ha en lövhög utan köpebo. de kommer att trivas i alla fall.
Har ni gamla stubbar får ni gärna ha dom kvar. speciellt när de börjar förmultna kan de ta sig ner i gjorden längs stubben och hitta bra platser under stubben. En stubbe kan va ett trevligt inslag i en trädgård, t ex genom att ställa fågelbad eller blomkruka på den.

Du kan även anlägga en rabatt på en gammal vedhög eller stenhög/stenröse. det skapar håligheter där djur kan övervintra. Även dessa kan du göra hur städat du vill.

Sedan sa du tidigare att du har skog runt din trädgård, och då tror jag att de hittar bra ställen där istället
Då räcker det att du har bra gömställen på sommaren, så att de kan ta sig genom din trädgård utan att bli uppäten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Jo, det är nog så att grodorna har sina övervintringsplatser här runtom och i trädgården kommer med största sannolikhet alltid finnas diverse skyddade platser eftersom jag sällan har superfint i trädgården. Jag gillar ju lite halvvilt sådär.

På en plats har skogsmyrorna en av sina myrstackar. De har god tillgång på barr och annat byggmaterial och jag märker att de inte bryr sig om att jag bygger uteplatser eller ändrar något annat. De bara travar på som vanligt.

En stor myrstack i skogen byggd av barr och grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Om man har ett nybyggt hus, gör det någon skada att sätta upp holk på fasaden? Tänkte om fåglarna för med sig något skadligt? Typ ohyra eller risk för skador på fasad. Annars sätter jag gärna upp fågelholk.

Vi ska sätta upp insektshotell i vår trädgård, förhoppningsvis nästa sommar.
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Vi byggde lite fågelholkar i somras. De har samma färgsättning som vårt hus.
Får se vilka det flyttas in i.
 
  • Flertalet vita fågelholkar monterade på en trädstam bredvid en gungställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Branteviks nyaste hotellbygge för exklusiva gäster

Humlepälsbiet är ett av våra hotade solitärbin som nu fått eget hotell eftersom det numera inte finns några gamla husväggar av obränt, soltorkat tegel.

I våras byggdes två hotell på bästa läge i Brantevik; vad jag förstått har länsstyrelsen stått för uppförandekostnaden.
 
  • Stråtäckt hotell för humlepälsbin med tegelväggar, byggt för att skydda solitära biarter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett "hotell" för solitärbiet humlepäls med tegelvägg och träblock med hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Jag har myrstack i trädgården, jag har svalor precis överallt, jag har fladdermöss i garaget och jag har humlebo i ett uthus. Jag gillar att ha det såhär, men det finns gränser.

Jag skulle aldrig låta bålgetingar få vara kvar här, hur nyttiga de än är för vad det nu kan vara. Radarsprej, luftgevär, flugsmällor eller Anticimex, jag skiter i vilket. bort bort bort...

Jag kan beundra många av er här för vad ni gör och tolererar, jag är rätt säker på att vi är rätt många som satt gränsen betydligt lägre :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Jo, det gäller att tänka efter vilka vilda djur man vill ha i sin närhet. Vilket djur äter vilket? Vad händer med småfåglarna om jag ordnar bo till större fåglar? Vad händer med insekterna i insektshotellet om jag placerar det i direkt anslutning till fågelbon? Jag vill ju ha en balans där inte bara människan lever i samklang med djuren, utan även en balans mellan olika djurarter.

Min gräns var när räven höll till under farstun. Jag vet inte om den bodde där, men sökte skydd gjorde den i alla fall. Jag blev orolig för att jorden skulle grävas ur såpass mycket att huset underminerades. Den snodde också köksutrustning från mitt utekök och sprang ut i skogen med. Den var sällskaplig, men jag blev ändå lättad när den slutade att hålla till hos oss. Så något rävgryt bygger jag inte.
 
Hemmakatten
För några år sedan hade vi ganska många knipor I sjön. Året efter var de färre och vi tänkte att de kanske hade dåligt med boplatser nära sjön. Vi tillverkade 4 knipholkar som även passar för kattuglor (som vi också har här) och satte upp nära stranden i skogen bredvid oss. Nu ett par år senare har vi knipor I sjön men ingen markant ökning.
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
harry73
Hittade en fin boplats för en ödla i trädgården
Ödla på en vedhög i en trädgård, vid staket och blått nätskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan finns håller våra ekorrar på att samla mat inför kommande vintern
Ekorre klättrar på trädstam och samlar föda för vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 4 till
  • Laddar…
Hittade en bild från försommaren där de två fjärilshotellen vi satt upp på baksidan av vedlidret syns. Det är inga boplatser men skydd för övervintrande fjärilar. De bör sättas i skugga så att vårsolen inte höjer temperaturen och gör så att fjärilarna vaknar i förtid.

Sätter man upp övervintringsplatser för djur bör man stilla sin nyfikenhet och inte göra som en person berättade för mig. Säger sig måna om djur men kunde inte låta bli att kolla om det fanns några fjärilar där på vintern. Ut flög den stackars fjärilen som gick mot en säker död.

Trädgårdssida med stenstig, planteringar och två fjärilshotell på ett rödmålat vedlidrets bakvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Och så hittade jag denna bild på en trevånings fågelholk. Den sitter placerad högt uppe på gaveln till den gamla ladugården. Den var nog mest ett test för att se om fåglarna tolererade att bo så nära varandra. Den har suttit där ca 10 år och har alltid haft bosättning men endast en familj varje år. Det blir nog för nära, mesarna hävdar sina revir.

En lodrät röd trevånings fågelholk monterad på en ladan med invånare endast i en avdelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.