Jag försöker att skapa boplatser till naturens vilda djur i min trädgård. Jag har börjat med att sätta upp fågelholkar, ett färgglatt blickfång vid odlingslådorna. Jag vill fortsätta med andra boplatser och som inspiration vill jag gärna se bilder på hur djuren bor i era trädgårdar.

Hoppas att ni vill dela med er av allt från stort till smått.

Färgglada fågelholkar i rad ovanför svarta odlingslådor mot en naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tolv fågelholkar vid odlingslådorna. Hålstorlek 26 mm, så att mesarna trivs. Ett hål är 30 mm för att passa flugsnapparen eller talgoxen.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 7 till
  • Laddar…
Skoj! Några sådana borde man sätta upp!

Insekts och bibon kanske skulle vara något?
Och fladdermusholkar (tänkte jag ha mot myggen)
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Vilken konstinstallation! Planerar själv att börja med fågelholkstillverkningen nu i höst. Ser fram emot fler kreativa lösningar i tråden :)
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Skoj! Några sådana borde man sätta upp!

Insekts och bibon kanske skulle vara något?
Och fladdermusholkar (tänkte jag ha mot myggen)
Fladdermusholkar har jag också funderat på, det kan vara en bra lösning för att minska mängden mygg. Jag hoppas att någon som har fladdermusholkar skickar in en bild. De lever ju också i kolonier, hur många holkar behöver man?
 
harry73
Rolig tråd. Kan bjuda på några bilder.

Våra kära bålgetingar bor här efter att fågelholken blev för liten
Ett bålgetingbo under taknocken på en rödmålad träfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden är tagen oktober 2016 och snart därefter åt fladdermöss eller fåglar boet, men i år kom de tillbaka på samma ställe.

Att ha bålgetingar är både bra och dåligt. Ett stort bo äter 0,5 kg insekter varje natt, så det hjälper mycket. De äter även vanliga getingar så man får mindre av dom. De jagar framförallt på natten och hänger inte runt saftglas mm.. Men man ska hålla fönstret stängd eller ha ett bra insektsnät på natten.
Även fasadbelysning funkar som magnet på insekter och bålgetingar, så har man utelampor på ska man vara försiktigt med att gå in och ut på natten.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
harry73
Hittade några bilder till (alla finns redan på byggahus, men i andra trådar

Innan bålgetingar flyttade in i fågelholken var det bo (eller bara matsal?) för några ekorrar:
Ekorre tittar ut från hålet på en upphängd fågelholk på ett träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ekorre tittar ut från hålet i en fågelholk monterad på björkstam omgiven av gröna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppades att fågelungarna/ägg klarade sig, men inte ens fåglarna vill följa våra planer:
Övergivet fågelbo under tak med spår av bålgetingar och fjädrar på en röd väggyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så jag fick vänta några veckor med att rensa hängrännorna.

Ibland behöver djur inte alls någon planering, bara lite lugn och ro att dra sig tillbaka. Ser ni paddan?
En padda gömmer sig i en liten hålighet i marken täckt av löv och småstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Hittade några bilder till (alla finns redan på byggahus, men i andra trådar

Innan bålgetingar flyttade in i fågelholken var det bo (eller bara matsal?) för några ekorrar:
[bild] [bild]

Hoppades att fågelungarna/ägg klarade sig, men inte ens fåglarna vill följa våra planer:
[bild]
Så jag fick vänta några veckor med att rensa hängrännorna.

Ibland behöver djur inte alls någon planering, bara lite lugn och ro att dra sig tillbaka. Ser ni paddan?
[bild]
Tänk att djuren kan flytta in i bon av allehanda slag! Roligt att se ekorren i fågelboet. Nu kan mina förväntningar på vilka som kan tänkas flytta in i mina fågelholkar vidgas. Spännande!
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Ekorren är en av de största boplundrarna av fågelbon liksom mården. Hackspetten tar både fågelungar och ägg så för att förhindra att hackspetten hackar sig in i öppningshålet kan man sätta en ring av metall eller plast för att försvåra intrång.

För alla djur är diskretion och skydd samt tillgången till mat det elementära vid val av boplats. I naturen äter man eller äts upp, det vet alla naturens innevånare. Boplatserna skall placeras så att de inte upptäcks av rovdjuren, det är djurens behov som skall vara vägledande, inte våra egna. För många holkar på ett område gör att det inte kommer att finnas mat när ungarna skall födas upp så minst 10 - 15 m mellan fågelholkar är ett minimum. Svartvit flugsnappare och mesfåglar konkurrerar om samma mat.

Likaså på vintern placeras inte fågelmaten öppet framför köksfönstret. Det är våra egna behov men inte småfåglarnas. Maten kan sättas i yviga träd eller buskar för att åtminstone försvåra för sparvhöken som vintertid nästan enbart livnär sig på småfåglar. Men sparvhöken skall ju också överleva..
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Ekorren är en av de största boplundrarna av fågelbon liksom mården. Hackspetten tar både fågelungar och ägg så för att förhindra att hackspetten hackar sig in i öppningshålet kan man sätta en ring av metall eller plast för att försvåra intrång.

För alla djur är diskretion och skydd samt tillgången till mat det elementära vid val av boplats. I naturen äter man eller äts upp, det vet alla naturens innevånare. Boplatserna skall placeras så att de inte upptäcks av rovdjuren, det är djurens behov som skall vara vägledande, inte våra egna. För många holkar på ett område gör att det inte kommer att finnas mat när ungarna skall födas upp så minst 10 - 15 m mellan fågelholkar är ett minimum. Svartvit flugsnappare och mesfåglar konkurrerar om samma mat.

Likaså på vintern placeras inte fågelmaten öppet framför köksfönstret. Det är våra egna behov men inte småfåglarnas. Maten kan sättas i yviga träd eller buskar för att åtminstone försvåra för sparvhöken som vintertid nästan enbart livnär sig på småfåglar. Men sparvhöken skall ju också överleva..
Kloka tankar och bra att du delar med dig. Naturligtvis beror trädgårdens läge roll för hur många holkar som kan bebos. Det är inte alla som har sin trädgård vid skogen, som jag har förmån att ha.

Vi behöver kanske ägna lite tid till att skapa bra förutsättningar för födan också. Häromkring finns åtskilliga vattenfyllda gruvschakt med god tillgång på insekter. Ibland lite väl god tillgång. Baljorna jag samlar vatten i används som myggkläckningsställe, så här finns ständigt mycket föda för fåglarna.

Jag ser gärna att ni sätter in bilder på insektshotell och andra boplatser för trädgårdens minsta djur också. Jag ser det som fullt möjligt att se till såväl våra som djurens behov när vi sätter upp holkar av olika slag.
 
harry73
Det är inte bara småfåglarna som lever farligt hos oss.
Hittade en vattensork? idag. Jag tror att den ligger precis framför sitt bo (starka bilder)
En avliden vattensork framför ett hål i marken bland gräs och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade några andra sorkhål med
Gräsmark med flera synliga sorkhål och jordhögar framför ett möjligt bo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mullvadshögar får såklart inte sakna i tråden även om de är något oönskade. Men just här får den vara
En vattensork ligger på gräset framför sitt bo nära en mullvadshög i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Jag har en dröm om att bygga ett gäng tornseglarholkar mot egen fasad! Ni som har möjligheten, gör det! Tornseglarna behöver bostäder... :)

Lite intressant läsning:
http://stof.nu/tornseglarprojektet/
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
harry73
Du får gärna visa hur tornseglarholkar ser ut.

Själv tänkte jag visa vad vi gör för våra paddor och kanske någon igelkott.
Gamla vedhögen täckt med eklöv och gräsklipp i en skogsmiljö som kan fungera som habitat för igelkottar och paddor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är en gammal vedhög som jag la eklöv och gräsklipp på. Den har rätt så många håligheter längst ner och borde isolera bra på vintern. Vet inte var vår igelkott bor men den borde trivas här. Även paddor borde hitta en boplats här.
En hög med eklöv, gräsklipp och grenar i en skog, anpassad som vinterbo för igelkottar och paddor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även här en hög. Från början bara löv, men nu även ris.

Insekthotell i all ära men stora ekar har en egen biotop med massor med insekter. Det surrar när man sitter underdom på varma sommarkvällar. En gammal vedhög med eklöv och gräsklipp som borde attrahera igelkottar och paddor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och sist är det bra om döda träd får stå kvar ett tag. Trädet eller stammen i bilden här nere har stått så sen stormen Sven.
Ett skadat träd omgivet av grönska och vegetation står kvar efter stormen Sven, vilket ger en naturlig biotop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
G Gladödrömmare skrev:
Jag har en dröm om att bygga ett gäng tornseglarholkar mot egen fasad! Ni som har möjligheten, gör det! Tornseglarna behöver bostäder... :)

Lite intressant läsning:
[länk]
Så bra att du lyfter fram tornseglarnas utsatta situation. Dessa fåglar lever hela sitt liv i luften förutom när det är dags för föryngring. Vi är lyckligt lottade och har tornseglare som hyresgäster varje sommar. Vi har en gammal ladugård med taktegel där vi inte satt upp hängrännor för då kan de inte längre komma in under takpannorna. Och sådana byggnader är numera sällsynta, därför är deras situation väldigt utsatt. Vi hade fem föryngringar i år.

För många år sedan satte vi upp en holk också under takutsprånget på ladugården men den har ratats, de föredrar att krypa in under takpannorna.
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Naturhistoriska riksmuséet har förslag på hur tornseglarnas och svalornas holkar kan se ut.

Illustration av en träholk för tornseglare eller svalor, designad enligt Naturhistoriska riksmuseets förslag.

Är hängrännor även ivägen när man sätter upp en sådan holk, tror ni? På mitt hus har jag inga hängrännor, men jag har planerat för att sätta upp det. Jag har funderat på att sätta upp holk till svalan och jag blev glatt överraskad när jag läste att tornseglaren trivs i samma sorts bo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.