tommib
Netgear gör vanligen ok prylar. Jag har också en switch från Zyxel som sköter sig fint.

Patchpanel är rätt egalt. Välj något som tar keystonekontaker så du kan byta ut enskilda kontaktdon om de går sönder.
 
Alcatel Lucent gör fina switchar med låg energiförbrukning. Kanske inget man sätter upp i en hemmainstalltion.
 
G gavro skrev:
Så du menar att jag behöver inte koppla via patchpanel utan NAS:en kan kopplas direkt till switchen? De kommer stå precis bredvid varandra så det hade varit lättast...
Ja, precis så.

G gavro skrev:
Finns det boxar som både fungerar som switch och patchpanel? Eller är det alltid två enheter?
Nej, hela idén är att du enkelt ska kunna byta enskilda komponenter.
Patchpanelen är ju där du kontakterar dina nätverkskablar från dina nätverksuttag. Denna uppbyggnad gör det enkelt och överskådligt att koppla om vid behov.

Vad gäller märke på paneler och kontakter så ska du satsa på keystone. Gärna kontakter som inte kräver särskilda verktyg.

Vad gäller switch så har netgear bra switchar i överkomlig prisklass som kan monteras direkt i ett 19"-rack.
 
nikasp
Det är ganska trevlig lyx ändå. Givet att man märkt så man vet vad som är vad så är det enkelt att flytta om saker. Hade ett proffsigt IT-skåp i en nybyggd lägenhet och dubbeluttag överallt så var sugen på det igen.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Patchpanel är ju bara ”lyx” egentligen, den tillför ju inget annat än att det underlättar att flytta om i nätet, samt att den gör installationen smidigare.
Med patchpanel så slipper du kontaktera installationskabeln.
 
richardtenggren
nikasp nikasp skrev:
Det är ganska trevlig lyx ändå. Givet att man märkt så man vet vad som är vad så är det enkelt att flytta om saker. Hade ett proffsigt IT-skåp i en nybyggd lägenhet och dubbeluttag överallt så var sugen på det igen.
Jo precis, tänker själv köra med ett rackskåp här hemma.
Nu blev det kanske blev lite otydligt, men min tanke var egentligen bara att förklara för TS att en patchpanel inte går att likställa eller att ersätta med en switch. Den är med andra ord inte nödvändig, och TS kan som mexitegel sa koppla nas:n direkt i switchen.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Patchpanel är ju bara ”lyx” egentligen, den tillför ju inget annat än att det underlättar att flytta om i nätet, samt att den gör installationen smidigare.
Så i princip kan jag skippa patchpanel helt och bara lägga en vanlig (mjuk) nätverkskabel med keystonekontakt från modem till switch och sedan samma typ av mjuka nätverkskablar direkt från switchen till de olika uttagen i diverse rum?
 
G gavro skrev:
Så i princip kan jag skippa patchpanel helt och bara lägga en vanlig (mjuk) nätverkskabel med keystonekontakt från modem till switch och sedan samma typ av mjuka nätverkskablar direkt från switchen till de olika uttagen i diverse rum?
Ja.
 
G gavro skrev:
Så i princip kan jag skippa patchpanel helt och bara lägga en vanlig (mjuk) nätverkskabel med keystonekontakt från modem till switch och sedan samma typ av mjuka nätverkskablar direkt från switchen till de olika uttagen i diverse rum?
Nej.

Dvs, fler/mångtrådig kabel (patchkabel) hör ihop med kontakter som är avsedda för dessa, och entrådig kabel (installationskabel) hör ihop med uttag som är avsedda för dessa.

Nu finns det säker olika modeller av "keystone" uttag (egentligen ett fabrikatmärke, men idag lite generiskt) men de jag använt och sett är till för installationskabel. Det är en kniv i vinkel där en flertrådig kabel inte gör tillförlitlig kontakt. Dessa kräver entrådig installationskabel för garanterad funktion.

Det kan mao fungera bra, det kan fungera inte alls, och det kan fungera ibland, eller, ännu värre, ett tag. Det är iaf något som bör undvikas om man kan. Och onödigt.

Samma sak med kontakter. De finns kontakter som kan klämmas på entrådig installationskabel med de är ovanliga.

Så, så farligt är det inte att sätta upp en patchpanel. Och vill man inte det (man har för få uttag exv.) så kan man sätta upp uttag i båda ändar av sin installationskabel. Eller då dra en lång patchkabel med kontakter i båda ändar. Men inte blanda och ge.

Sedan så ser fast förlagda patchkablar oerhört tattigt och fult ut, men det är det antagligen inte alla som hänger upp sig på, så det använder jag inte som argument i debatten. ;)
 
  • Gilla
[SH] och 1 till
  • Laddar…
tommib
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Sedan så ser fast förlagda patchkablar oerhört tattigt och fult ut, men det är det antagligen inte alla som hänger upp sig på, så det använder jag inte som argument i debatten.
Det är väl klart att det är ett argument! Patchkablar i rör...... gudars skymning :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Ok ok....det blir solida kablar då :)

Nu måste jag bara köpa grejorna. På inköpslistan finns nu förutom kabel (cat 6) och uttag följande.

Switch:
Linksys SE2800 8-port
alt.
TP-LINK TL-SG108E

Patchpanel:
Deleycon Cat 6 A patch panel
alt.
LOGILINK CAT 6 8 port patch field

Kommer alltså välja en patchpanel som kan fästas utanpå väggen så att jag slipper bygga in den i väggen.
 
Har du extremt ont om plats i förrådet? Sätter du en 19" patchpanel och ett litet stativ så kan du ju sätta din switch där också, och din nas och så kanske du får plats med dina servrar under?

Sätter du en patchpanel på väggen som du tänkt så måste du ju också ha en liten hylla för din switch och din nas och vips så är det ett råttbo i allafall.

Typ så här

15043527_1784500801804058_5252876858503987200_n.jpg


Tro mig, det är värt varenda spänn att ha ordning och reda :)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Har du extremt ont om plats i förrådet?
Ja, tyvärr är det så. Bara 0,9m brett och 3m långt. Och längst in står en frys som jag måste kunna nå. Därför blir jag tvungen att ha allt på rad i en smal hylla som löper längs med väggen.
 
Mikael_L
Precis, Lack-rack är ju ett roligt (och billigt) alternativ:
https://wiki.eth0.nl/index.php/LackRack
Ett "Lack-rack" med nätverksutrustningar och kablar monterat i en IKEA Lack-bordshylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Precis, Lack-rack är ju ett roligt (och billigt) alternativ:
Men lite obsolet, har inte Ikea slutat med den formfaktorn för flera år sedan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.