Hej!
Håller för fullt på att renovera badrummet i vårt hus från början av 1900-talet. Idag rev vi det gamla golvet, tog bort den gamla isoleringen så vi kom enda ner i torpargrunden (går inte att komma åt utifrån). Från de gamla timmerbalkarna ner till marken är det ca 60cm. Vi håller på gräva ur jorden ner till berget. Hur gör vi bäst sedan?
Göra något mer med marken eller bara bygga ett nytt bjälklager och isolera detta?
 
  • Äldre hus, riven del av badrumsgolv visar timmerbalkar och en torpargrund med jord och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Ta bort allt organisk material. Sedan makadam som kapillärbrytande skikt. Sedan lägger du en åldersbeständig plast på det men se till att det på lågpunkten kan rinna ut vatten om det blir stående vatten.
 
Bilden skulle kunna vara från min egen renovering. När jag gjorde motsvarande resa förra sommaren så rensade jag bort allt organiskt material (så långt det gick). Därefter såg jag till att få ner alla stenar så att jag kunde få nytt bjälklag på plats.

Jag la inte in något nytt material eller plast på befintlig jordbotten med utgångspunkt från resonemanget att ett hus som har stått mer än 100 år inte behöver någon hjälp (om du inte har tydliga tecken på problem med vatten- eller fuktsamlingar under huset. Oftast kommer ju vattnet in pga dålig avrinning på utsidan, satsa på dränera grunden runt stenarna och led bort vattnet från huset.

Dessa gamla timringar är ju byggda för att vara självventilerade och man ska i det längsta undvika moderna tilltag såsom tätslutande material. Diffusionsöppna isoleringsmaterial och spån bör användas och ingen plast i trossbotten. Själv la jag 10-12 cm spån och linullsisolering. Själva trossbotten är gjord av det gamla trägolvet och som nytt golv i badrummet har jag ett trägolv (ej dusch och runt vattenpump/vvb/hydropress) våtrumsmatta täcker dessa delar. Visst blir det lite golvkallt men ullstrumpor o tofflor finns ju att tillgå (om än inte i duschen:)).

Mitt avslutande tips är att mer fundera på om du ska bygga "nytt" och då menar jag nya principer och täta material eller "nytt" i enlighet med gamla principer. Det ger dig vägledning till hur du ska göra med jordbotten också.
 
  • Gilla
Chidda och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar.

Vi har tänkt göra ungefär så som du gjort stekv, vi har grävt bort jorden som fannsnoch även dammsugit bort en den, så det som finns nu är berg och den lilla jord som ej går att få bort. Finns inga tecken på vattenansamligar eller fukt/rötskador på det gamla materialet.

Sen har vi inte tänkt lägga på varken makadam eller någon plast för att sedan bygga en ny trossbotten och isolera den med linullsisolering.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Det låter som ni har koll på läget:)

Det blir hur man än väljer att göra väldigt stora projekt när man håller på med såhär gamla hus. Det gäller att hitta en egen linje som man kan vara bekväm med i när nytt möter gammalt. Husen är ju fantastiska och det mesta går ju att laga, fixa och trixa. Den stora utmaningen kan ofta vara att finna den rätta mixen av byggnadsvårdsfanatism och materialutveckling.

Se till att vara extremt nogranna med att täta alla inkommande och utgående ledningar och rör med finmaskigt metallnät så kan slippa att få in möss i trossbotten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
TF83
Väcker liv i den här tråden då jag också skottar ur lite i min grund för att få bort de organiska, vilket inte är det lättaste då det ligger byggspån långt ner i marken sedan dom byggde huset 1886.. och där är kruxet.. hur mycket törs man hålla på och gräva egentligen? hade ni koll på grundvatten nivån? Frågan slog mig då vi ska bygga ut huset lite och när dom då grävde ur för utbyggnaden så visade det sig bli väldigt blött väldigt fort, så efter att ha mätt i den gamla dricksvatten brunnen så såg vi att vatten nivån i den bara låg 90 cm ifrån markytan, så jag vet inte om jag vågar gräva ur hur mycket som helst i kåken, tänker att hade man inte problem så kanske man får om grundvattnet stiger? Man ser ju att många gräver ur sina gamla grunder så det kanske inte är något som är särskilt vanligt att man råkar gräva för mycket?
 
Nyfiken hur har det gått för er och hur gjorde ni, Vi har haft en sugbil ute som sugit ut gammal spån och sedan in med makadam. Vi har tänkt plasta grunden och sedan sätta in avfuktare. Allt har stannat upp nu pga att avstyckningen tar tid. Hur mycket vågar man stöka med marken när man har torpargrund?
 
  • Golvbjälklag med borttaget spånmaterial och ersatt med makadam, synliga rör och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TF83 grasfield skrev:
Väcker liv i den här tråden då jag också skottar ur lite i min grund för att få bort de organiska, vilket inte är det lättaste då det ligger byggspån långt ner i marken sedan dom byggde huset 1886.. och där är kruxet.. hur mycket törs man hålla på och gräva egentligen? hade ni koll på grundvatten nivån? Frågan slog mig då vi ska bygga ut huset lite och när dom då grävde ur för utbyggnaden så visade det sig bli väldigt blött väldigt fort, så efter att ha mätt i den gamla dricksvatten brunnen så såg vi att vatten nivån i den bara låg 90 cm ifrån markytan, så jag vet inte om jag vågar gräva ur hur mycket som helst i kåken, tänker att hade man inte problem så kanske man får om grundvattnet stiger? Man ser ju att många gräver ur sina gamla grunder så det kanske inte är något som är särskilt vanligt att man råkar gräva för mycket?
Jag försöker mig på ett svar:
Som jag förstår det bör det inte göra någon jätteskillnad; om grundvattnet är högt kommer det trycka upp fukt i grunden oavsett om det måste passera genom något (organiskt) material först. Annorlunda uttryckt: Att du gräver undan det som ligger i grunden bör inte orsaka att det plötsligt börjar rinna in mer vatten än som tidigare rört sig igenom den jord eller vad det nu var i botten grunden sedan innan.

Det bör räcka med att du gräver undan allt organiskt (spån, jord, skräp) tills du är nere i sand eller dylikt, sedan fyller du på med makadam. Genom jord och lera kan det gå "kapillärer", dvs att vatten trycks nedifrån och upp genom små gångar. Grus är "kapillärbrytande", det formas inga såna små gångar.

Oroar man sig för att det trycker på mycket vatten mot huset (står i sluttning t.ex) så är det viktigare att dränera runt grunden på utsidan istället.
 
Problemet med organiskt material är ju att det möglar och kan komma in i huset och man riskerar att bli sjuk.
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
sedan fyller du på med makadam
Torparn har rätt. Bart berg så kondenserar det luftfuktighet stundom genom att täcka det med singel kan det bli en bättre miljö och jämnare klimat under huset.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
K kest skrev:
Torparn har rätt. Bart berg så kondenserar det luftfuktighet stundom genom att täcka det med singel kan det bli en bättre miljö och jämnare klimat under huset.
Hur mycket makadam måste det vara för att bli Kapillärbrytande?
 
Man brukar väl säga minst 15 cm tvättad makadam.
Men, det förutsätter att det finns dränering runtomkring som ligger på en lägre nivå, (naturlig eller artificiell). Annars kan det bli badkar av utgrävningen, och då spelar det ingen roll vad som finns där eller inte.

Sedan är kapillärbrytningen bara en del av problemet. Det förhindrar att markfukt sugs upp i eller till golvet, men om man har ett betonggolv så kommer ändå markfukten i ångfas att fukta upp och igenom betongen.
För uppreglade trägolv så ökar risken för fuktskador (röta och mögel) radikalt ju närmare golvkonstruktionen som markfukt/vatten kommer.
Det är därför man ibland, beroende på omständigheterna, rekommenderar en ångspärr under golvet. Det är dock alltid problematiskt när det kommer till badrum, eftersom dubbla ångspärrar med material mellan aldrig är bra.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Vi tänker plasta in grunden och sätta in avfuktare. Måste man ha makadam då?
 
TF83
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.