2 DiskStation Manager

Med 5 barn blir det 4 datorer 5 plattor 2 kameror 5 mobiler och diverse andra filer som behöver sparas behövs det en enkel central backup. Denna lösning skulle lösa mitt problem. Vart av med alldeles för mycket vid en hårddiskrach i våras.
 
Rätt svar är 2. DiskStation Manager

Barnens far- och morföräldrar tar bilder så kameran glöder, men har inte datavana nog för att ta backup för förvaring i en extern brandcell. Med detta NAS kan vi sätta upp en molnlösning åt dem, automatisera backuperna och förekomma katastrofen, vare sig den kommer i form av diskkrasch eller ransomware.
 
2. DiskStation Manager

Ja, varför ska just jag vinna...Har alltid velat ha och har behov av det men aldrig haft råd. Har haft span på Synology länge och hoppas såklart på vinst :)
 
Rätt svar: 2. DiskStation Manager.

Om jag vinner kommer jag ge bort den till min far så jag slipper husera hans backup på min befintliga Synology NAS. Win-win för båda.
 
2: DiskStation Manager

Jag har fått köpstopp på teknik flera år framöver efter mitt senaste kamerainköp men har ju ingenstans att nu lagra alla tre bilder jag tagit med dyra kameran...
(men jag kan ju fylla den med alla mina filmer och musik tills jag har flera bilder...)
 
Svar: 2: DiskStation Manager

Motivering: har ca 5 olika USB minnen liggandes samt mobilerna som är fulla av bilder, skulle vara skönt att samla allt på 1 ställe och dessutom komma åt bilderna från alla enheter. Snacka om smart lösning!
 
Svar= alternativ 2 diskstation manager
Min gamla netgear readynas ultra har snart gjort sitt så en ny hade vart bra , och aldrig vunnit nått förut så det hade varit kul för den sakens skull med
 
Rätt svar: 2. DiskStation Manager

Min nuvarande NAS med fler år på nacken än mina barn börjar ge ifrån sig skumma läten och kraschen är nog nära. Hade gärna varit vinnaren i denna tävling. Då hinner jag nog rädda undan både bilder och filmer från barnens uppväxt.
 
Elina Blom Westergren Elina Blom Westergren skrev:
Lagra semesterbilderna och filmer på den här smarta enheten

[bild]


Har du hört talas om molnet? Med en Synology DiskStation DS216j kan du skapa ditt eget privata moln hemma. Det innebär att du slipper fylla upp datorns utrymme med bilder och filmer från semestrar och annat. Istället lagrar du dem direkt på din egen DiskStation. Eftersom den är uppkopplad på ditt hemmanätverk kommer du åt den trådlöst från alla dina enheter. Du kan till och med spela upp filmerna som ligger lagrade på den via dina enheter i hemmet.

Dessutom sponsrar Western Digital vinnaren med två stycken interna hårddiskar på 8 terabyte vardera. Vinnaren får med andra ord hem en NAS med ett lagringsutrymme på hela 16 terabyte.

Totalt värde cirka: 7 800 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Vad heter operativsystemet som installeras i samtliga Synology NAS-enheter?
Svaret hittar du här: [länk]

1. DiskStation OS
X. Synology Manager
2. DiskStation Manager

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 22 september.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Synology. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Synology och Western Digital för att de sponsrar den här tävlingen.
Elina Blom Westergren Elina Blom Westergren skrev:
Lagra semesterbilderna och filmer på den här smarta enheten

[bild]


Har du hört talas om molnet? Med en Synology DiskStation DS216j kan du skapa ditt eget privata moln hemma. Det innebär att du slipper fylla upp datorns utrymme med bilder och filmer från semestrar och annat. Istället lagrar du dem direkt på din egen DiskStation. Eftersom den är uppkopplad på ditt hemmanätverk kommer du åt den trådlöst från alla dina enheter. Du kan till och med spela upp filmerna som ligger lagrade på den via dina enheter i hemmet.

Dessutom sponsrar Western Digital vinnaren med två stycken interna hårddiskar på 8 terabyte vardera. Vinnaren får med andra ord hem en NAS med ett lagringsutrymme på hela 16 terabyte.

Totalt värde cirka: 7 800 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Vad heter operativsystemet som installeras i samtliga Synology NAS-enheter?
Svaret hittar du här: [länk]

1. DiskStation OS
X. Synology Manager
2. DiskStation Manager

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 22 september.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Synology. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Synology och Western Digital för att de sponsrar den här tävlingen.
Svar: DiskStation Manager
Motivering: Varför lagra sin samling av filmer och bilder på en molnbaserad server där filerna riskerar att hamna i orätta händer. Istället lagrar man dem säkert och tryggt på Synology Diskstation DS216j som man själv kontrollerar över och bestämmer vem som ska ha tillgång till innehållet.
 
2. DiskStation Manage

Släkten verkar tro att min minimalistiska serverpark är någon form av slutförvar. Jag har i alla fall hittills överlevt 2 omfattande diskkracher, utan att förlora någon data, tack vare redundans och backup. Just nu börjar min nas4free att säcka ihop och behöver ersättas. Så en Synology hade varit toppen!
Denna skulle jag placera på en annan ort än den jag har min nuvarande data på, ifall något händer (brand, stöld, meteoriter, missiler, höns).

Att äga sin data är prio 1. När det uppdagades att Dropbox läckt ut mitt och några tusen andra användares lösenord, så blev det omedelbar avregistrering från deras samtliga tjänster. Tur man inte har samma lösenord överallt.. :)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tio-miljoner-svenska-kontons-losenord-ute-pa-natet

IT chefen på jobbet har rekommenderat dem redan... :)
Tackar ödmjukast för min och släktens goda sömn.
 
Redigerat:
Svar: DiskStation Manager

Motivering:
Att vara social och dela är ju bara bra.
Men när jag vill spara mina minnen är ett alldeles eget moln att föredra!
 
Matzeball
Svar: 2. DiskStation Manager
Här hemma samlar vi på oss massor av filmer och undervisningsmaterial.
I stället för att vi alla ska ladda hem det så vill jag lägga det centralt. Vi har dessutom bara mobilt bredband så det blir jättedyra bredbandsfakturor och vi får köpa extra data nästan varje månad för otroliga pengar. Helst vill jag sätta upp en server för Windows uppdateringar också för vi får ju alla ladda hem samma uppdateringar till våra fem datorer. Och så ryker en stor del av potten bara till det.
 
Att se sitt liv utspritt på mängder av lagringsmedia är inte kul. Att kunna samla skärvorna på ett ställe vore ganska skönt...

Svaret på frågan är DSM, alltså alternativ 2
 
Rätt svar är nr 2. DiskStation Manager.

Vår nuvarande backup lösning rasslar konstigt och tar lång tid på sig när man försöker bläddra bland filerna. Den här vore en perfekt räddare i nöden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.