Vilket häftigt projekt! Har aldrig sett sådan gedigen krypgrund tidigare, men jag antar att det är ett stenhus du har. När är huset byggt?
 
tommib
Huset är byggt 1966, lättbetong med tegel/träfasad. Anledningen till "krypgrunden" är troligen att det är ett kedjehus och att man velat ha någorlunda jämna längor utan att hålla på med för mycket markarbeten. Vårt garage är platta på fyllnadsmassa. Grannens hus är platta på mark. Några hus längre bort har de ca 4 m takhöjd i sin "krypgrund".
 
  • Gilla
  • Wow
AMR74 och 3 till
  • Laddar…
Hur mycket mer boyta räknar du med att få?
 
tommib
Ingen. Det blir ca 50 kvm biarea om jag bygger ut hela. Tror jag.
 
Vilket initiativ! :surprised:

Har du tänkt att få ut all grus etc för att bara ha rent berg under? Det kanske är för mycket lera eller för djupt? Då kanske du har möjlighet att se var vattnet kommer in ifrån samt att du kan verifiera att pumpen står på lägsta dräneringspunkten. Hur djupt är du i förhållande till den yttre dräneringen runt om huset?

I väntan på att hitta rätt hus att flytta till (och starta egna tokroliga projekt i) så kommer jag med förtjust intresse att följa ditt. :D
Lycka till.
 
tommib
Planen är att skotta ut allt, både grus och jord/lera för att komma ner till berget. Enligt grundläggningskartan som jag har borde det inte vara mer än max en halvmeter men det har nog varit lite mer än så där jag grävt hittills. Det trista är att det är mycket sten, allt från knytnävsstora till rejäla sprängstenar som måste spräckas för att kunna flyttas, så det är trögt att gräva. Blåbetongblocken som man av och till hittar är i alla fall lätta att hantera.

Som sagt, plan B (eller egentligen C) utlöses om hela projektet visar sig vara omöjligt. Då bygger jag en pumpgrop och plastar in det frilagda berget igen, samt möjligen fixar lite bättre dräneringsslangar. Vinsten då är att vattnet pumpas bort istället för att avfuktas bort vilket spar energi.

Utvändig dränering finns inte. Som en granne sa, husen är byggda på berg med betongfundament, vad ska ta skada? Inte en särskilt lyckad konstruktion för vårt hus som är byggt på en svacka, men å andra sidan installerades avfuktaren 2012. Huset har således stått sedan 1966 med den aktuella lösningen utan att ta någon nämnvärd skada.
 
  • Gilla
Sier
  • Laddar…
tommib
Angående vattnet så har jag en hyfsad bild av var det kommer redan nu men frågan är om det finns fler ställen. Ett ställe, som nu är åtgärdat syns på den här väldigt tidiga bilden.
Tidig bild på en grundmur med spår av vatteninfiltration och en igensatt ventil halvt täckt av betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en av de gamla taffligt igensatta ventilerna. Tidigare ägare hade byggt altan utanför huset. Eller ja, det har gjutits en ca 12cm tjock betongplatta på sand, som sedemera kläddes med klinkers. Denna ventil var till hälften täckt av altanen, så när det regnade mycket rann det in från den.

Numera är all klinkers borta, det är uppbilat en ränna längs med huset där det ligger ett dräneringsrör och betongplattan är klädd med trädäck.

Den andra godbiten var att tidigare ägare hade tagit bort brunnen dit all takavvattning tog vägen. Han hade helt sonika bytt plats på locket till dagvattenbrunnen i uppfarten (solitt lock) och gallret på denna brunn och skyfflat jord över. Således har allt vatten från taket runnit ner i grunden under huset under någon oklart lång tid. Det bra är att det ändå inte verkar ha tagit skada. Problemet är givetvis åtgärdat, det var en av anledningarna att byta det gamla gjutjärnsröret för dagvattnet.

Numera ser jag att det rinner in vatten under grundmuren på ett ställe, från grannens tomt. De kommer tyvärr troligen aldrig åtgärda det, så det blir nog bara att hantera. Samma gäller för ett hål i grundmuren efter en formregel, det går in under grannens garage. Sen finns det massa småställen där det blir fuktigt på berget vid mycket regn men inte värre än så. Pumpen hinner med bra så det gäller bara att ha larm på vattennivån och ett rimligt stort magasin under golvet om man skulle få problem, samt att inte förvara några dyrgripar direkt på golvet där nere.
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
Ja, vad ska man säga? Här sitter jag och drar mig för att slutföra mitt källarprojekt som ändå bara innebära att köra skottskärra in och ut genom en garageport, så ser man ditt projekt som ligger i nivå med stenspräckning och murarhinkar. Jag lyfter på hatten för dig och inser sakta men säkert hur bortskämd jag är med mitt projekt.
Starkt jobbat!
Hoppas du och familjen orkar med projektet från start till mål!
 
Jag tyckte att mitt projekt med att gräva ut 10-12 kubikmeter packad lera i hinkar om 10 liter var jobbigt, men det ser ut som rena barnleken i jämförelse. Iofs så hade jag bara mellan 10 och 30 cm höjd i min krypgrund innan utgrävning, så jag fick gräva med ålning medelst hasning. Skulle ta ett par veckor på sommaren trodde jag i min enfald. Det blev månadsskifte november/december innan jag var klar vilket gjorde att vänner och bekanta kunde ha jätteroligt på min bekostnad under lång tid och dra många paralleller till min dåvarande sambos (numera fru) efternamn - Fritz.
 
  • Gilla
  • Haha
polaris78 och 8 till
  • Laddar…
Jag skulle dock överväga sugbil om jag var du, även om det kostar en del. Men det spar vansinnigt mycket tid och framför allt så spar de mycket slitage på kropp, själ och familj.
 
  • Gilla
magnuse74 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Tja... jag är läkare så en del skämt om "bunkerläkare" har förekommit....

Apropå sugbil kan det hända att jag tar in en sån till slut i alla fall men jag tänkte gräva upp första rummet och se vad som finns där under. Jag tänker mig att det är lättare att suga upp material som redan en gång blivit uppgrävt. Då går det snabbare och blir inte lika dyrt.
 
  • Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
K
Krävs ett psyke av rang att ta sig igenom ett sådant projekt, bra jobbat hittills! :)
Men, du som allt som oftast har vettiga synpunkter på elinstallationer borde kanske kosta på dig en å annan klammer där nere ;)
 
  • Gilla
Mikch
  • Laddar…
tommib
K KjellTimell skrev:
Krävs ett psyke av rang att ta sig igenom ett sådant projekt, bra jobbat hittills! :)
Men, du som allt som oftast har vettiga synpunkter på elinstallationer borde kanske kosta på dig en å annan klammer där nere ;)
Klammer hit och klammer dit. Det jobbiga är inte att klamra, det jobbiga är att borra hål i valvet för varje liten klammer. Men ja, jag ska fixa till det, vilken dag som helst nu :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
borra hål i valvet för varje liten klamme
Jag som amatör har skruvat fast en bräda där kabeln ska gå. Det räcker med två-tre borrade hål. Sedan har man bra underlag att skruva i uttag, brytare och kabel och eventuell armatur.
 
tommib
Jo, jag har övervägt brädor men valt bort det just nu. Ärligt talat borde jag fixa till det där och gör väl kanske det om jag till slut väljer att ta in en sugbil. Jag kan leva med det när det bara är jag som vistas där nere men när andra ska ner känns det inte helt ok...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.