harry73
Det händer inte direkt din fastighets värde. Det ändrar taxeringsvärdet som är underlag för fastighetsavgift och fastighetsskatt.
Ett högre taxeringsvärde kan ha en effekt på försäljningspriset om man har tur nog att spekulanter tar hänsyn till taxeringsvärdet eller så kan det leda till högre fastighetsskatt om den återinförs.
Det lär i alla fall vara enklare att ange ett för nära strandläge än att välja bort det senare.
 
Fastighetens värde bestäms av den som köper den den dagen du säljer.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Menade taxeringsvärdet... :rofl:
 
Det blev ju jättefint med dammen. :)
Med skattemyndighetens tolkning ska man m.a.o. undvika att gräva en trädgårdsdamm för att inte få en strandtomt.

Själva ligger vi inom 150 m fågelvägen till vatten enligt ovanstående myndighet. Men det är betydligt längre att ta sig till stranden om vi inte traskar över grannarnas tomter.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
L
Har själv ett hus mot sjö , visserligen 200 m , med väg emellan , den är inte sjönära , om allmänhet har tillträde med gångväg eller en farbar väg för bil mellan fastighet och sjö , nu är det sjö det gäller , vad är en sjö , något som man kan ha båt i och ro runt på , med fiske och bad , inte någon form av göl som någon grävt fram i naturen eller en å , inte riktigt säker på storlek , men fråga skatteverket vad som är sjö respektive göl , säg inte var det är utan bara
fråga
 
  • Gilla
jockeping
  • Laddar…
Har två sommarhus som gränsar till varandra, pga av att måste korsa den ena tomten för att nå havet är ett av dem strandnära och det andra inte. Gjorde en hel del skillnad med gamla fastighetsskatten.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack för svaren!
 
Mikael_L
Jag skulle passa mig så gott det går för att få högre taxeringsvärde.
Vilken dag som helst kommer fastighetsskatten tillbaka, ska ni se. Då är det bra med så lågt tax.värde som möjligt.

Så finns det en öppning att inte behöva få en upptaxering så skulle jag ta den. Alltså inte råljuga eller så, men lite lagom naiv och okunnig kan man ju kosta på sig att vara.
 
L
Håller med dig Mikael_L , men den stora frågan är väl om det fanns en s.k. sjö där förut eller om den har kommit till på konstgjord väg , anser det är avgörande , vad händer om grannen gräver upp en sjö , blir jag då sjönära
 
Kommunen har ingen roll/ansvar för taxeringsvärdet.
Vad de tycker kan kvitta.
 
L
Men en protest till skatteverket mot ett taxvärde p-g-a- en konstgjord sjö och fastigheten förklaras sjönära i och med det , klart kommunen skiter i taxvärden ,
 
L Liteavvarje skrev:
Håller med dig Mikael_L , men den stora frågan är väl om det fanns en s.k. sjö där förut eller om den har kommit till på konstgjord väg , anser det är avgörande , vad händer om grannen gräver upp en sjö , blir jag då sjönära
Hur sjön har uppstått har ingen betydelse.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle passa mig så gott det går för att få högre taxeringsvärde.
Vilken dag som helst kommer fastighetsskatten tillbaka, ska ni se. Då är det bra med så lågt tax.värde som möjligt.

Så finns det en öppning att inte behöva få en upptaxering så skulle jag ta den. Alltså inte råljuga eller så, men lite lagom naiv och okunnig kan man ju kosta på sig att vara.
Jag kommer fortsätta ha klass 4 eftersom jag också tror att fast.skatten kan komma tillbaka och för att det finns hur många defenitioner som helst på om det räknas som vattendrag
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det händer inte direkt din fastighets värde. Det ändrar taxeringsvärdet som är underlag för fastighetsavgift och fastighetsskatt.
Ett högre taxeringsvärde kan ha en effekt på försäljningspriset om man har tur nog att spekulanter tar hänsyn till taxeringsvärdet eller så kan det leda till högre fastighetsskatt om den återinförs.
Det lär i alla fall vara enklare att ange ett för nära strandläge än att välja bort det senare.
Jag har en sommarstuga där tomten (som inte hade utmärkta gränser) arrenderades från 1957. Den räknades då som strandtomt. Ägaren av marken skulle i mitten av -70talet stycka av och vi tvingades köpa den tomt som lantmäteriet hade fastställt.
Enligt 1910 års laga skifte skulle all mark som steg ur havet efter detta tillfalla byaman (den samfällighet som hemmansägarna utgjorde). Då det är långgrunt är det mellan 40 - 200 m från tomtgränsen till nuvarande strandlinje. Vid den taxering som följde så ändrade jag från strandtomt till strandnära, vilket skattemyndigheten godkände utan kommentar.

Vår brygga som växt från ursprungliga 20 meter till 56 m med otalig stenkistekonstruktioner i början av 2000-talet, varför vi då rev den och tog bort alla stenkistor, vilka en del stod ovanför högvattenlinjen. Vi byggde sedan en ny brygga på samma plats med samma avstånd till ytterändan, men tog då bort de kistor och landgångar som fanns på land.
Vi blev då anmälda av någon som ansåg att det var en nyetablering (som är förbjudet), men då vi hade bilder från både före och efter så ansåg länsstyrelsen att det bara var underhåll så vi klarade oss.
 
Har ju inget med strandnära att kommunen gör ett hål i backen som fylls med vatten ?
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.