Hej
Jag har lite strul med mitt vattenburna värmesystem. Vi har byggt till under några år och därför plockat bort ett flertal radiatorer och i vissa fall ersatt med vattenburen golvvärme. Det som börjat hända nu är att trycket i systemet sjunker över tid. Vad kan vara problemet och hur undersöker man vad det kan vara?

Med vänlig hälsning
Magnus
 
Vad har du för värmekälla? Öppet eller slutet system? Om det är slutet, har du kollat förtrycket?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad har du för värmekälla? Öppet eller slutet system? Om det är slutet, har du kollat förtrycket?
Vi har ett luft/vatten- värmesystem där delar av systemet är radiatorer och delar av det är nyinkopplad golvvärme.
 
Jag gissar att det är slutet även om du inte svarat på den frågan. Jag förutsätter även att du inte kollat kärlet efter som du inte nämner det. Gör det.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att det är slutet även om du inte svarat på den frågan. Jag förutsätter även att du inte kollat kärlet efter som du inte nämner det. Gör det.
Hej,
Jag är ju inte VVS:are som du förstår. Huruvida systemet är slutet vet jag inte, definiera!?!?!
Expansionskärlet verkar helt - det kommer ut luft när man testar det.
 
Vid öppet system har man ett gammalt expansionskärl på vinden med en rörsnabel upp ut genom taket där luft kan tryckas ut respektive sugas in i takt med att vattennivån i kärlet ändras med temperaturen. Vid ett slutet system har man ett runt rött kärl nere i pannrummet. Detta kärl har en gummiblåsa inuti som kan komprimeras respektive expandera när vattnet i värmekretsen expanderar eller minskar beroende på temperaturen.
 
Kan man inte ha ett öppet system med ett nytt expansionskärl? Måste man ha ett gammalt? ;)
 
J Josth skrev:
Vid öppet system har man ett gammalt expansionskärl på vinden med en rörsnabel upp ut genom taket där luft kan tryckas ut respektive sugas in i takt med att vattennivån i kärlet ändras med temperaturen. Vid ett slutet system har man ett runt rött kärl nere i pannrummet. Detta kärl har en gummiblåsa inuti som kan komprimeras respektive expandera när vattnet i värmekretsen expanderar eller minskar beroende på temperaturen.
Jag har den röda modellen i pannan....
 
Om expansionskärlet verkar helt och trycket bara sjunker i långsam verkar det vara läckage någonstans. En sak jag skulle kolla är att trä en plastpåse över röret från säkerhetsventilen i värmekretsen för att se om det är droppläckage där. Säkerhetsventilerna kan läcka även om det blivit bättre med de nya som är på 2,5 bar. Har man en lite äldre panna kan den vara på 1,5 bar.
 
L
Du har två system , raddar och GV , troligtvis sitter det ventiler så det går att stäng var för sig
det är en utmärkt finnes för att se om det läcker någonstans på någon del , vid öppnande av sektion så kolla mätaren om trycker dyker snabbt , då kan det vara något där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.