Har en tomt med ett hus från 70-talet som är i ganska dåligt skick utvändigt och invändigt (Stommen bra/okej) och går planer att antingen total renovera huset och troligtvis bygga till en bit eller riva huset och bygga ett nytt i samma storlek.
Storlek: ~60kvm
Material: Trä

Det som kommer att behöva göras är bland annat att tilläggisolera då planen är att huset ska bli beboligt åretrunt. Tak, väggar och golv. Huset är iprincip oisolerat idag.
Total renovering invändigt. Tak, väggar och golv.
Nytt kök och badrum.
Ändrad planlösning för att bättre utnjyttja huset och få det att passa ett åretrunt boende.

Grund och stomme är troligtvis okey, jag har iinte gjort en större invetering om hur det ser ut.

Alternativet är att riva huset och bygga ett nytt (alá modulhus) i ungefär samma storlek.

Vad finns det för aspekter att ta i beaktande i denna fråga?
Ekonomiska aspekter, utan att ha räknat för mycket antar jag att en renovering hade sparat mig en del pengar, å andra sidan är det lättar att "få det man vill ha" om man bygger nytt. Så fårgan är väl är det vär att lägga ett par hundratusen eller en halvmiljon extra och få huset som man vill.

Hur har ni gjort och tänkt som varit i samma situation?
 
Hej, och välkommen..
Med tanke på nuvarande möjligheter till ROT-avdrag, så finns det ju en hel del arbetskostnader att spara om ni väljer att renovera/bygga ut befintligt hus. Vid större projekt så försöker man ofta sprida investeringen över flera år, och kan på så sätt utnyttja maximalt avdrag fler år i rad.
 
Ett bra sätt är ju att riva precist allt i huset med inneväggar och allt. Då kan du i princip bygga upp det som du vill med den planlösningen du vill. Fönster och dörrar kan flyttas efter smak. Fördelen är att du slipper göra om grunden (som kan vara dyrt) och att allt kan byggas under tak. Och så pengar förstås.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Ett bra sätt är ju att riva precist allt i huset med inneväggar och allt. Då kan du i princip bygga upp det som du vill med den planlösningen du vill. Fönster och dörrar kan flyttas efter smak. Fördelen är att du slipper göra om grunden (som kan vara dyrt) och att allt kan byggas under tak. Och så pengar förstås.
Det är det som är tanken vid renoveringen att riva att ivändigt och "börja om från början inne"

Hur är det med tilläggsioslering? Utifrån eller innefrån, antar att det handlar om att man antingen offrar utseendet utvändigt eller förlorar lite utrymme invändigt.
Hur mycket isolering är nödvändigt för ett åretrunt hus längskusten i mellansverige för rimiliga uppvärmningskostnader?
 
Normalt tilläggsisolerar du utifrån, och med så mycket isolering som är möjligt. Hänsyn får ju tas för t.ex. takfotens utsprång.
 
Så mycket isolering som möjligt ... instämmer inte. Det måste vara ekonomiskt försvarbart med tanke på uppvärmningskostnader och byggkostnader. Jag skulle begränsa till 20 cm och satsa på bra fönster (ej energiglas eller gasfyllning, det räknar sig inte heller), samt isolering på vinden.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Så mycket isolering som möjligt ... instämmer inte. Det måste vara ekonomiskt försvarbart med tanke på uppvärmningskostnader och byggkostnader. Jag skulle begränsa till 20 cm och satsa på bra fönster (ej energiglas eller gasfyllning, det räknar sig inte heller), samt isolering på vinden.
Jag kanske uttryckte mig vårdslöst, men några 20 cm var inte vad jag såg framför mig vid en tilläggsisolering av ett fritidshus. 95mm möjligen..
 
Hej, vi är i liknande situation och kommer troligen att köra med 45mm klimatskiva på utsidan och sedan 45mm vanlig isolering på insida för att skapa installationsskikt samt lösulls isolering på vind. Vårt hus är dock lite mindre ca: 50 kvadrat och i 1 1/2 halv plan... på så vis förstörs inte proportionerna med tak överhäng.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Diverse lov och tillstånd kan vara betydligt enklare vid ombyggnad. Värt att undersöka.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle begränsa till 20 cm
nu instämmer jag med goForIt. 95 mm eller 145mm tilläggsisolering räcker väl. Jag trodde att han skulle vilja ha 300 eller ännu mer.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
nu instämmer jag med goForIt. 95 mm eller 145mm tilläggsisolering räcker väl. Jag trodde att han skulle vilja ha 300 eller ännu mer.
Först och främst får jag ursäkta att jag var lite tankspridd och inte riktigt förklarade mina tankar så utförligt i det första inlägget.

Självklart vill jag använda mig av så lite material som möjligt. Tanken är ju såklart att hitta balansen mellan isolering, inomhusklimat och driftkostnad.
 
  • Gilla
rafael
  • Laddar…
Av ganska lång och ibland arbetsam erfarenhet så skulle mitt råd bli att riv och bygg nytt.
Ett hus från 1970-talet är 50 år gammalt och byggt i en period då husbyggen är kända för att vara lite si och så.
Det huset du beskriver är dessutom i tveksamt skick, att stommen är bra eller någorlunda spelar ju ingen roll eftersom det mesta måste bort, rördragningar och el göras om, moderniseras och förbättras.
Min erfarenhet är att det är tidsödande, en massa fel och brister dyker upp under renoveringen som måste eller borde åtgärdas och en massa passbitar och specialvinklingar måste göras.
Om huset hade varit unikt, väl värt att återställa och bevara, då kan det finnas anledning att pietetsfullt renovera som det så fint heter i mäklarannonser.
I ditt fall får du ett gammalt hus med en ny yta.
Jag har också sett en del renoverare som haft plånboken som ledstjärna, det har blivit halvfärdigt och snett, luktar skumt och felaktigheter som byggdes in förr har kvarstått.
450 000 var en svindlande summa för 50 år sedan men idag räcker det knappt till insatsen på en villa.
2 miljoner idag är förmodligen inte speciellt stora slantar om 30 år men en gammal kåk som byggts om, renoverats och piffats upp kan vara hopplöst slut.
 
  • Gilla
raggartejpen och 1 till
  • Laddar…
Håller med OveRa,

Har gjort renoveragammalthusresan.. inget mögel eller så men inget var rakt och det innebär en massa jobb för att kunna få in nytt kök, fönsterbrädor etc.... i dag skulle hag inte försökt rikta och spara något som var tveksamt... dessutom är det inte lätt att byta EL om det inte finns bra kanalisation och vill man ha uttag där man vill ha det så är det ett bök om man inte kan lägga in kanalisationen på ett vettigt sätt i väggarna.
 
Hur ska man tänka med isoleringen?
Skulle detta funka:
Inifrån
Innervägg (gips eller panel)
45mm isolering och utrymme för eldragning.
Plast.
45mm (nuvarande) isolering + ytterligare 45mm isolering.
Vindpapp.
läckt för stående panel.
Panel.

Har försökt att läsa in mig så gott det går angående hur man skall gå tillväga för att få det riktigt, men det är en hel djungel med grejer att hålla koll på.
Totalt 135mm.
 
Hej
Du skriver fritidshus. kommer det att vara uppvärmt på vintern? om du bygger så som det byggs nuförtiden med en plast inne i väggen så måste värmen vara på under vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.