Står inför ett trädäckbygge som jag tänkt bygga med 2 x145 graders vinklar istället för en vanlig rektangulär form. Så min fråga är helt enkelt hur jag enklast "översätter" denna vinkel till reglarna jag ska såga till? Gradskiva? Geringsvinkel? Eller vad brukar ni använda för verktyg för detta ändamål?
 
Om du skall använda en geringssåg blir det ju 27,5° (145-90)/2
 
Ja säger du det så :D. Har inte minsta erfarenhet av att beräkna vinklar så om du har tid/lust får du gärna utveckla lite kring hur du kom fram till den siffran.
 
Linjediagram som visar en 145 graders vinkel på ett bygge med en 27,5 graders snitt på en bräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
[bild]
Den vinkeln ser ut att vara lite större än 145 grader
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…

Bästa svaret

P para skrev:
Den vinkeln ser ut att vara lite större än 145 grader
Drog vinkelcirkeln fel. Såhär :)
Svartvit ritning visar vinklar på ett byggprojekt med felaktig 145° och korrekt 27,5° markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
offlarjon och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Drog vinkelcirkeln fel. Såhär :)
[bild]
Så bra förklarat att t o m jag förstår ;). Tack Johan!
 
Men jag tänkte faktiskt på en sak. Det kan nog finnas olika sätt att se på hur man menar med olika vinklar. Om någon gör en "åttakantig" altan; är det då 135° vinkel eller 45°? :thinking:
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Men jag tänkte faktiskt på en sak. Det kan nog finnas olika sätt att se på hur man menar med olika vinklar. Om någon gör en "åttakantig" altan; är det då 135° vinkel eller 45°? :thinking:
Känns nästan lite definitionsfråga, om vinkeln ska definieras från in- eller utsidan i min värld.

Förresten, vad använder man för verktyg för att rita ut vinkeln på reglarna? Geringsvinkel? Klart att man kan lägga en bräda på diagonalen & dra ett streck & såga därefter, men för att få ett exakt gradtal menar jag.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Drog vinkelcirkeln fel. Såhär :)
[bild]
145/2=72,5
90-72,5=17,5
Eller 180-145=35
35/2=17,5
Så får du fram vinkeln på geringen
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Drog vinkelcirkeln fel. Såhär :)
[bild]
27,5×2=55
180-55=125
Alltså blir den geringen en vinkel på 125°
Hedenhö Hedenhö skrev:
145/2=72,5
90-72,5=17,5
Eller 180-145=35
35/2=17,5
Så får du fram vinkeln på geringen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.