S smurfen72 skrev:
Är det inte bättre oljan kommer till reningsverket som förhoppningsvis tar hand om den än att bilen tex står utomhus och släpper ut oljan på marken ?
Jag skriver om att släppa ut oljan i marken som vissa avser.
Men, det måste finnas en anledning att kommuner förbjuder inkoppling på avlopp. R
 
Mikael_L
Mineraloljeprodukter sabbar det biologiska steget i reningsverket.
Det klarar smärre mängder, men sen pajar biosteget.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Jag skriver om att släppa ut oljan i marken som vissa avser.
Men, det måste finnas en anledning att kommuner förbjuder inkoppling på avlopp. R
Naturligtvis har dom en anledning att dom inte vill ha oljan men tyvärr leder det till ful lösningar som inte gynnar miljön i stället. Det vore bättre oljan kom till reningsverket och att dom tog hand om den där än att det fuskas med diverse ful lösningar men då skulle det troligtvis medföra högre avgifter på avloppet och det går ju inte.
 
Man var tvungen att ansöka och betala för även ansöka om att ha en tank i trädgården som man själv tömmer vid behöv så om jag gör denna lösningen och tar hål i betongen efteråt det är besiktigat kan dom sen komma och ge mig böter för detta när dom sen upptäcker att golv brunnar finns där?
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
Sen får man ju inte fastna på just ordet olja i det hela. Det betyder inte att det är just droppande olja från bilen man ska ta hand om utan ALLT som rinner från ett fordon ska tas hand om på korrekt vis. Har man en brunn där det står ett fordon så är det som sagt gällande regler som gäller. Och detta då oavsett vad som rinner ner i avloppet. man får inte spola ner tvättvatten från biltvättar heller utan vidare.
 
Det finns numer en tillverkare av en rostfri brunn med godkänd oljeavskiljare just för mindre garage, har för mig att dom går på ca 4000:-
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo det är sämre.

För det som droppar ovan jord hinner avdunsta mer, stelna mer, brytas ner mer, än om man direkt tar det en bit under markytan.

Detta är särskilt tydligt med bensin, diesel, avfettning osv. Inte lika självklart med olja, men även då verkar samma mekanismer, dock långsammare.
Det är därför man skall tvätta bilen på gräsmattan och inte på asfaltuppfarten!
 
harry73
Varför gör du inte som kommunen föreslår och gjuter in ett kärl. Sedan kan du köpa en liten pump (i en båtaffär?) och pumpa vattnet ut på uppfarten om det är ren(ish) och i en behållare för transport till sopstationen om du hade en oljeläckage
 
  • Gilla
btgmicke
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Olje skiljare är för dyrt. ...
Inte alls. Så länge man inte köper färdiga produkter. Oljeavskiljare är en funktion, inte en produkt och du kan själv med hjälp av din byggare/rörläggare sätta ihop den funktionen i garageplattan. Det är också godkänt om du har en kunnig handläggare på kommunen som vet vad det handlar om.
 
Purus har en enkel brunnsinsats med flottör i som stänger när vätskan är för lätt (som olja/bensin), Purus Bolja. Min kommun sade ungefär "Vi gillar inte den lösningen men den är ju godkänd".

Mvh
 
Jag har också mycket svårt att se varför man skulle vilja släppa ut olja i vårt avloppssystem? Vad är ens syftet med ett avlopp i garaget? Man tvättar ju inte bilen i garaget, och de mängderna vatten som blir av snö och regn är ju små.
Nu har vi inte längre bilen i garaget, men det hade vi de första åren. Det är bara asfalt på golvet, men blött golv var aldrig ett problem.
 
S seniorkonsult skrev:
Det är därför man skall tvätta bilen på gräsmattan och inte på asfaltuppfarten!
Inte alls. Tvättvattnet/shampot filtreras i gräsmattan i st för att rinna på asfalten ner i dagvattnet!
 
harry73
S seniorkonsult skrev:
Inte alls
Nu får du komma överens med din andra personlighet om vad du tycker och hur du skriver det.
I min värld skriver du två gånger ungefär samma sak och är du rätt så överens med dig själv, men du (eller en av er) verkar tycka annorlunda :D
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu får du komma överens med din andra personlighet om vad du tycker och hur du skriver det.
I min värld skriver du två gånger ungefär samma sak och är du rätt så överens med dig själv, men du (eller en av er) verkar tycka annorlunda :D
?
 
harry73 harry73 skrev:
Nu får du komma överens med din andra personlighet om vad du tycker och hur du skriver det.
I min värld skriver du två gånger ungefär samma sak och är du rätt så överens med dig själv, men du (eller en av er) verkar tycka annorlunda :D
Fel på knapptryckfunktionen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.