tommib
Den slutgiltiga planen, för den som undrar, är att göra rent ner till berg i det stora rummet (där pumpen är) och bygga en pumpgrop av lecablock. Sen spräcka så mycket berg som jag orkar, ev med hjälp av Simplex eller liknande. Därefter gjuta golv av EPS och sen flytspackel. Efter det blir det troligen innerväggar i gips med ventilation bakom. Klinkers på golvet och en inspektionslucka ner till pumpgropen.

På sikt ska bergvärmepumpen ner här. Luckan är 70x70 cm så den är speciellt beställd för att det ska gå att hissa ner en BVP. Väggen i rummet där luckan finns är förstärkt med extra reglar just för luckan så att det ska gå att sätta en balk mellan väggarna och montera en vinsch.

Hur man får in pumpen i nästa rum, där den ska stå sen, är en annan historia. Där ska det gjutas ett fundament som den kan stå på och sen blir det troligen någon form av rampkonstruktion av grus och plyfa, men det visar sig.

Tanken är att göra klart det större rummet först för att kunna utnyttja det som förvaring när vi måste börja tömma ett annat förråd för att jag ska kunna behålla mitt arbetsrum. Det är som ett stort femtonspel det här med barn och hus...
 
  • Gilla
Erik Lidén och 2 till
  • Laddar…
Imponerande arbete! Släpar du ut allt genom det lilla hålet?
Hur djupt ner går dina ytterväggar då? Det finns ingen risk att ditt grävande underminerar huset?
 
  • Gilla
K-H Hermansson
  • Laddar…
tommib
Grundmuren är gjuten ner till berg, så grävandet i sig är ingen risk. Däremot om man spräcker för mycket....

Ja, hittils har jag tagit upp allt genom det lilla hålet. Ja, det är tungt. Det var bl.a. därför jag tog bort kanten så att man inte behöver lyfta riktigt lika högt.

Planen på sikt är en trappa ungefär där hålet är men det beror helt på resultatet av förhandlingarna med frugan.
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
Vad blir det mer än förråd och p-plats för BV-pumpen ?
 
Har du funderat att montera en elvinsch ovanför hålet för att hissa upp sten och grus?
 
  • Gilla
Styles
  • Laddar…
Galenskap! Men kul att följa :D
 
  • Gilla
Eikichi87 och 5 till
  • Laddar…
tommib
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad blir det mer än förråd och p-plats för BV-pumpen ?
Det beror på. Om jag lyckas med min övertalningskampanj ang trappa så blir det hobbyrum och matkällare också. Om inte så blir det nog bara förvaring och teknikutrymme.

T Thomas_Blekinge skrev:
Har du funderat att montera en elvinsch ovanför hålet för att hissa upp sten och grus?
Ja, det är som sagt förstärkt för att kunna montera ett rör mellan väggarna i klädkammaren där luckan är. Tyvärr innebär det att jag måste gå ut med gruset antingen genom vardagsrummet eller hallen. Tar man upp det via det andra hålet så kan man bära rakt ut i trädgården. Så jobbigt är det inte att lyfta upp 20L hinkar till det där hålet och är man några stycken så går det rätt snabbt.

maah maah skrev:
Galenskap! Men kul att följa
Ja. Det är korrekt. :)
 
  • Gilla
Alexandra59 och 6 till
  • Laddar…
tommib
För övrigt så ska man alltid ha en plan B. I mitt fall så är plan B att bara bygga pumpgropen färdig och sen täcka över den. Då får man i alla fall betydligt mindre fukt nere i krypgrunden som ska avfuktas bort. Det är billigare att köra pumpen lite då och då än avfuktare hela tiden.

Jag hoppas dock på att inte behöva gå till plan B.
 
  • Gilla
Jitee
  • Laddar…
Puh, se till så det inte blir skilsmässa på kuppen...Lycka till.
 
tommib tommib skrev:
Så jobbigt är det inte att lyfta upp 20L hinkar till det där hålet
Tänk på ryggen.
 
  • Gilla
Båstad
  • Laddar…
richardtenggren
Kanske läge att bygga ett eget transportband? ;)
Eller så kan du skippa att gå till gymmet :D
 
  • Gilla
Styles och 1 till
  • Laddar…
Precis, jag skulle just föreslå ett transportband. Det skulle göra jobbet betydligt enklare :)
 
  • Gilla
Styles
  • Laddar…
tommib
Jag har tänkt på transportband men det är knepigt att få ner ett. Då måste det också demonteras en del. Inte omöjligt, men krångligt. Frågan är hur mycket det förenklar egentligen, grävandet tar mer tid än bärandet upplever jag nu.

Jag har också haft in några killar från en sugbil, men de skulle ha typ 50k för att suga upp allt därifrån och då var det bara jord/grus, inte de stora stenarna. Det var lite mycket.

Att hyra transportband är inte heller helt funkis, jag kan bara jobba lite då och då med detta och hyresgrejer passar dåligt med det arbetsförloppet. När jag väl börjar ge mig på berget har jag funderat på att hyra ett hydraulaggregat och en riktig bergborr men vi får se, det är ett tag kvar. En till nackdel är att bergborrar blåser rent hålet med tryckluft, det blir hopplöst där nere. Jag har funderat på att bygga en egen luftrenarburk men inte kommit till skott än med det.
 
Har kånkat ut närmare 20m3 betong, sten, sand och lera i murarhinkar när jag gjort iordning min källare. Jag har förvisso en riktig dörr, men sedan är det trappa utanför, så två hinkar och ett ok på axlarna är det enda som fungerat. Har också varit inne på transportband, men ratat sådana av samma skäl som TS. Band jag haft råd att köpa har det varit för mycket att bygga om för att de ska passa, plus att de blockerar trappan för övrig använding och de fina hyresbanden som finns blir för dyra om man bara hinner jobba då och då.

Vad gäller ryggen och dylika övningar så tror jag den stora faran är när man som relativt otränad ger sig på ett sådant jobb och ger sig fan på att få upp allt på en helg. Bättre att ta det lite vart efter. Då tränar man ganska snabbt upp styrkan i kroppen. Jag brukade ta ut ungefär 750kg per kväll, dvs vad mitt släp lastar.

Ett för mig oumbärligt verktyg i grävandet har varit en fyllhammare. Den hårdaste leran började jag efter tips från en som kör torrsug att bila med en stor, flat mejsel i bilmaskinen. Det underlättar grävandet en hel del.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Wow, vilket projekt! Detta måste jag följa.
 
  • Gilla
lulegurra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.