Hej!

Anledningen till frågan småhusdeklarationen och det är i kryssat sedan tidigare att avståndet är 151 meter eller längre (klass 4).

Jag bor och har min tomt vid en kommunal park som kommunen gjorde iordning för 6-7 år sedan, innan jag flyttade in, genom att gräva ur och skapa en damm med genomströmming av en å som mynnar ut i en sjö längre bort. Min tomtgräns ligger 10-15 meter ifrån detta. Blir detta klass 2?

Det som skapar frågan är ju att det sedan tidigare var ifyllt klass 4 och om denna urgrävda damm skapar en klass 2 för tomten? Jag vill själv tro att det blir klass 2 men är osäker...:oops:

På bilden ser ni mitt hus vid dammen
 
  • Hus vid en damm omgiven av grönska, med träd och spegling i vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan skilja i definition taxeringsmässigt och strandskyddsmässigt.

När det gäller strandskydd har jag för mig att det gäller inte grävda diken och liknande, men kan gälla även för en halvtorr bäck.
 
Känner att jag behöver läsa på om det där då...
 
harry73
Den skattemässiga definitionen tycker jag är konstgt. Bor jag 151m från havet är det ett stort plus för husets värde. Men bor man 50m från din grävda damm gör det varken till eller från.
Jag skulle inte ändra taxeringsuppgiften om närhet till stranden och bara anta att den dammen inte har strand.
 
Som sagt så skiljer sig skattemyndighetens regler om strandnära från de om strandskydd.

Det där bör vara strandtomt enligt taxeringsreglerna, om det inte är en GC-väg eller annan avskiljare mellan som inte syns på bilden, då är det "bara" strandnära.

Vilken liten å som helst räknas i taxeringsreglerna.
Själv har jag 134 meter fågelvägen men pga hus och väg emellan får jag räkna gångvägen istället och då blir det ca 300 meter eftersom den är krokig.
 
harry73 harry73 skrev:
...och bara anta att den dammen inte har strand.
Stranden är ju det som avgränsar land och vatten. Har den ingen strand så rinner väl vattnet ut?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
harry73
:)
Inte räknas som strand då.

Har man pool blir det inte strandtomt bara för det.
Jag skulle för övrigt tro att det inte är en damm men ett dagvattenmagasin ;)
 
Skatteverket skriver så här:

Avstånd till hav, sjö eller vattendrag
Närheten till vattnet har stor påverkan på en fastighets marknadsvärde. Det kallas formellt ”närhet till strand”, och med ”strand” menar vi här strandlinjen, gränsen mellan land och vatten. Det behöver inte vara fråga om en strand där man kan bada.

Mindre vattendrag ska inte räknas med här, till exempel en bäck som inte har någon betydelse för fastighetens marknadsvärde.
 
Detta med strandnära är märkligt. Vi har sommarhus på Öland som ligger 152 meter från toppenbad. Räknas inte in alls i taxeringsvärdet med andra ord medan närhet till en sketen lerpöl höjer värdet...

Gränsen på 151 meter borde kanske ändras till 500 meter eller nåt sånt.
 
Om de frågar i taxeringen efter hur nära min tomt ligger
Anna_H Anna_H skrev:
Som sagt så skiljer sig skattemyndighetens regler om strandnära från de om strandskydd.

Det där bör vara strandtomt enligt taxeringsreglerna, om det inte är en GC-väg eller annan avskiljare mellan som inte syns på bilden, då är det "bara" strandnära.

Vilken liten å som helst räknas i taxeringsreglerna.
Själv har jag 134 meter fågelvägen men pga hus och väg emellan får jag räkna gångvägen istället och då blir det ca 300 meter eftersom den är krokig.

Det är en grusgång som går runt dammen.
 
useless useless skrev:
Skatteverket skriver så här:

Avstånd till hav, sjö eller vattendrag
Närheten till vattnet har stor påverkan på en fastighets marknadsvärde. Det kallas formellt ”närhet till strand”, och med ”strand” menar vi här strandlinjen, gränsen mellan land och vatten. Det behöver inte vara fråga om en strand där man kan bada.

Mindre vattendrag ska inte räknas med här, till exempel en bäck som inte har någon betydelse för fastighetens marknadsvärde.

Jag tolkar detta som att min tomt då blir strandnära?
 
harry73 harry73 skrev:
:)
Inte räknas som strand då.

Har man pool blir det inte strandtomt bara för det.
Jag skulle för övrigt tro att det inte är en damm men ett dagvattenmagasin ;)
Ja det ligger något i det du säger att det kan klassas som det. Kanske ska kontakta kommunen om hur de klassar det?
 
harry73 harry73 skrev:
Den skattemässiga definitionen tycker jag är konstgt. Bor jag 151m från havet är det ett stort plus för husets värde. Men bor man 50m från din grävda damm gör det varken till eller från.
Jag skulle inte ändra taxeringsuppgiften om närhet till stranden och bara anta att den dammen inte har strand.

Jag ändrar nog inget men ska ändå ställa frågan till kommunen om hur de ställer sig till denna "damm".

Det finns ju strand men det är inte min egen vilket man gör skillnad på.
 
harry73
Eller så gör du inget
 
harry73 harry73 skrev:
Eller så gör du inget
Om det ändrar min fastighets värde är det klart att jag ska göra något åt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.